Side 2 av 2
Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse
Lagt inn: 19 mar 2012, 02:26
av Hjelle, N6
Det vikigaste på lastsikringskurset er jo å vise at et tungt kolli "slepp" lasteplatten på akkurat same tid som eit lett kolli, sett at det er identiske lasteplattar og embalasje på godset. Monge har jo desverre den oppfattninga "at det er so tungt at det står".Ellers er det vel mykje det same som lastsikringskurset for C/CE, med demonstrasjon på bruddstyrke på lastestropper samt demonstrasjon av ulike surringar? Det siste er jo kanskje det nest viktigaste, nemlig å tilpasse dei ulike surreoppgåvene for det som en "Ola Dunk" vanligvis fraktar...
Trivs du som sjåførlærar då, eller lengtar du tilbake til verkstedet?
Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse
Lagt inn: 19 mar 2012, 14:19
av redturbo
aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B.
Kan du verifisere denne påstanden?
Gjerne henvisning vegvesenet
Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse
Lagt inn: 19 mar 2012, 15:39
av Paul N1176
redturbo skrev:aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B.
Kan du verifisere denne påstanden?
Gjerne henvisning vegvesenet
kjørelæreren som jeg hadde fortalte også att det skulle bli endringer i forhold til BE, men akkurat hvordan det kom til å bli viste han ikke enda..
Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse
Lagt inn: 19 mar 2012, 23:46
av aero01
redturbo skrev:aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B.
Kan du verifisere denne påstanden?
Gjerne henvisning vegvesenet
står en del om dette her
http://europalov.no/rettsakt/forerkortd ... 013/id-310
hjelle
savner ikke skruingen i det hele tatt.. trives mye bedre i denne jobben
Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse
Lagt inn: 20 mar 2012, 22:06
av Arnljoth N1530
Hjelle, N6 skrev:aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B. Dette fordi ett eller annet eu direktiv ikke godtar at vi i norge har en slik sær regel lengre...
I tillegg vil det for dem som skal kjøre opp til kl BE bli en landeveistur på 3 timer. Dette i tillegg til de 2 veiledningstimene og ev lastsikringskurs man må gjennom i dag.
(Så for dem som tenker å kjøre opp til kl BE vil det helt sikkert lønne seg å gjøre det i år da kotnaden vil bli en helt annen neste år)
Trafikksikkerheitsmessig høyres det veldig bra ut. Får berre håpe at det vert eit krav at en brukar en sopass stor hengar at eleven må bruke speila og være obs på plassering i veibana. Korleis er det med last i hengaren under øvelsekøyring og oppkøyring? På CE er det jo omkring 38 tonn totalvekt som vel er kravet om eg huskar rett, er det noko lignande trav på BE?
Hvordan kravene til last er, er jeg noe usikker på. Men under øvelseskjøring og oppkjøring hadde jeg en snøscooter i kapellhengeren til kjøreskolen. Needless to say; Sjekka du ikke at lasta var forsvarlig festa, stryker du
Selv øvelseskjørte jeg med en biltransporthenger, så speilbruk satt i ryggmargen etter at BE var i boks
Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse
Lagt inn: 20 mar 2012, 22:12
av Hjelle, N6
Akkurat, en bilhengar er perfekt, dei er jo somregel 240-250cm breide.
Ang vekt svarte Aero01 tidliagre i tråden