Først litt kverulering:Runar N403 skrev:Fått bot? ..Ja
Mista lappen? ..Nei
Bot får man når man er "dømt" for anliggendet. Dette skjer ved lovbrudd som f eks ved mer enn 25 kmh over fartsgrense på veg med 60 el lavere, og ved mer enn 35 kmh over fartsgrense på veg med 70 el høyere. Dette er lovbrudd som kommer på rullebladet.
Det betyr at man ikke får BOT for å ha kjørt for fort uten også å få førerkortet inndratt.
Derimot kan man få et administativt gebyr, i trafikksammenheng kalt FORENKLET FORELEGG, og i parkeingssammenheng TILLEGGSAVGIFT, KONTROLLAVGIFT, PARKERINGSGEBYR o.l.
Forenklet forelegg kan jeg en del om.

Jeg har fått et sted mellom 5 og 10 slike for å ha kjørt for fort. De fleste målemetoder: radar, gjennomsnitt fra siden, gjennomsnitt fra bil bak og de fleste med laser. Ingen fotobokser (ennå).
Jeg liker å kalle det HASTIGHETSGEBYR - noe utstederen ikke alltid er glad for å høre.

Ingen store, stort sett mellom kr 1500 og 3000. Men samlet utgjør de nok mellom 10K og 20K. Anslagsvis over 75% av disse "premiene" oppnådde jeg i min Classic 900 turbo 16 på slutten av 90-tallet.
Det er heldigvis lenge siden sist jeg fikk noe nå (mulig det har sammenheng med at T16'en er borte?). Forhåpentligvis er årsaken at jeg er blitt mer voksen og ansvarsfull.

Jeg ønsker dessuten å vektlegge at jeg i kontroll aldri har vært i nærheten av "miste-lappen-grensa"...

Det er dumt å kjøre veldig fort!