Fornuftig gutt!


Gratulerer med ny bil sånn litt på forskudd!!
Moderator: Moderatorer
Arnljoth N1530 skrev:Blææææ.... Det at man har lappen for vogntog betyr tydeligvis at man ikke skal kunne reglene om andre førerkortklasser.. Har en lærer her på skolen som mener at 9k`en ikke kan trekke skolens tilhenger som er godkjent for 2000kg fordi bilen "bare" klarer 1800... og ja, har BE på den rosa plastbiten i lommeboka![]()
Han har nemlig maaaaaaasser av erfaring som vogntogsjåfør og vet dette med vekt altså...
Mener det gjelder med aktuell hengervekt jeg da.. Prove me wrong anyone ??
Japp.. er det jeg også mener.. Skal prøve å få BT til å skrive det på et ark sånn at jeg kan ødelegge dagen hans en gang i neste uke..Tor N12 skrev:Arnljoth N1530 skrev:Blææææ.... Det at man har lappen for vogntog betyr tydeligvis at man ikke skal kunne reglene om andre førerkortklasser.. Har en lærer her på skolen som mener at 9k`en ikke kan trekke skolens tilhenger som er godkjent for 2000kg fordi bilen "bare" klarer 1800... og ja, har BE på den rosa plastbiten i lommeboka![]()
Han har nemlig maaaaaaasser av erfaring som vogntogsjåfør og vet dette med vekt altså...
Mener det gjelder med aktuell hengervekt jeg da.. Prove me wrong anyone ??
Så lenge du har E'en bak så har du da lov å kjøre med den hengeren lastet opp slik at henger og last tilsammen blir maks 1800 kg, hadde du ikke hatt b'en så hadde du ikke hatt lov å kjøre rundt med den hengeren ulastet engang.
Morten N88 skrev:Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).
Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.
Tja... Slik jeg tolker dette, kan du ikke trekke en henger godkjent for 2000kg hvis bilen ikke er godkjent for 1800kg..
Uansett om du laster den 0 eller 1800kg. Det er jo enklere å kontrollere om bilen kan dra en henger ved å kontrollere hengervekt i vognkort.. BE blir fort gunstig dersom vogntogvekt (henger+bil) overstiger 3500kg. Med stor henger og bil som er godkjent kommer man fort over.
Da har du å avlegge FULL rapport etter at du har henta denstianj skrev:Hehe, er nok ikke noe Vag nei
Henter en 9-5 Stv i morgenGleder meg sykt!
Du kunne jo tatt med at dette er et sitat fra vegvesen.no.Morten N88 skrev:Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).
Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.
Tja... Slik jeg tolker dette, kan du ikke trekke en henger godkjent for 2000kg hvis bilen ikke er godkjent for 1800kg..
Uansett om du laster den 0 eller 1800kg. Det er jo enklere å kontrollere om bilen kan dra en henger ved å kontrollere hengervekt i vognkort.. BE blir fort gunstig dersom vogntogvekt (henger+bil) overstiger 3500kg. Med stor henger og bil som er godkjent kommer man fort over.
Hehe, takkArnesl N1394 skrev:Oi oi!!
Fornuftig gutt!Husk fyldig referat, bilder og alt som er obligatorisk!
![]()
Gratulerer med ny bil sånn litt på forskudd!!
Er nok bare en 2.0TAleks_ skrev:Da har du å avlegge FULL rapport etter at du har henta denstianj skrev:Hehe, er nok ikke noe Vag nei
Henter en 9-5 Stv i morgenGleder meg sykt!
![]()
Gratulerer![]()
2,0 eller 2,3?![]()
Eller diesel?
Går da greit nok dem ogsåstianj skrev: Er nok bare en 2.0T
PM Straks på vei..stianj skrev:Kan være interessant det!
Hvor mye senker det, og er det papirer på det?
Noen planer med den da?stianj skrev:Kan være interessant det!
Hvor mye senker det, og er det papirer på det?