Side 1 av 1
Dyrere årsavgift for eldre biler
Lagt inn: 23 nov 2006, 18:43
av zero900t
Hellu, Satt og leste i Motor (nov utg.)
Satte nesten frokosten i halsen da jeg leste dette er:
"Neste år vil regjeringen foreslå og stortinget vedta en ny årsavgift som gjør det dyrere å kjøre gammel bil.
Det bekrefter miljøvernminister Helen Bjørnøy ovenfor Motor.
En omlegging av nybilavgiftene er bare starten på omleggingen av de totale bilavgiftene. Målet er å begunstige drivstoffgjerrige biler. Mange tror at regjeringen har "forelsket" seg i diselbiler, men slik er det ikke. I forslag til statsbudsjett for 2008, vil vi foreslå en omlegging av årsavgiften. Det vil bety at nye, drivstoffgjerrige biler vil kunne få lavere årsavgift , mens gamle biler som forurenser mye vil få høyere årsavgift sier Bjørnøy. I tilleg varsler hun at også biler som slipper ut mye NOx og partikler, slik som diselbiler uten partikelfilter og NOx-katalysator, vil bli straffet med høyere årsavgift."
Det var da denne artikkelen som stod i motro, fant den ikke på hjemmesia til motor så bare skreiv den av, men det må jo være no seriøst feil med den regjeringa vi har, hvem har valgt dem????
Sånn som jeg skjønner det så blir degt bare ENDA dyrere å kjøre rundt i Ågen min... Men jeg kjører heller den enn et nytt japse blekk som bøyer seg bare du ser på den...
Lagt inn: 24 nov 2006, 03:57
av Terra N837
Helt latterlig om det blir tilfelle!
En ting er sikkert, min stemme fikk de ikke!
Blir litt kvalm av politikken de fører..
Men men, sålenge folk fortsetter å stemme på de, så får vi ha det så godt

Lagt inn: 24 nov 2006, 04:20
av KongerudN344
Aha, det er derfor SV har foreslått å dele opp årsavgifta i to delbetalinger, da kan de ta 3000 kr TO ganger i året for de som kjører gammel bil!!!!
Miljøvern meg her og der altså! Jeg er spent på hvor grensa kommer til å gå jeg, men regner med at det er spesielt 80 - tallsbiler før kat. som ligger dårlig ann. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av disse rustvrakene som spyr ut eksos fra 80 - tallet ikke hverken er bra for miljø eller sikkerhetsmessig.
Dessuten mener jeg det er litt drøyt å kalle alle som stemte på regeringspartiene for "idioter", det er tross alt snakk om flertallet av befolkningen. Og den dagen vi får en regjering som fører en bilvennlig politikk tviler jeg på at noen her vil få oppleve. Det måtte i så fall være flertallsregjering fra FRP, men du verden så mange andre verdier jeg setter foran bil og veier her i livet!
Lagt inn: 24 nov 2006, 06:44
av zero900t
KongerudN344 skrev:
Dessuten mener jeg det er litt drøyt å kalle alle som stemte på regeringspartiene for "idioter", det er tross alt snakk om flertallet av befolkningen. Og den dagen vi får en regjering som fører en bilvennlig politikk tviler jeg på at noen her vil få oppleve. Det måtte i så fall være flertallsregjering fra FRP, men du verden så mange andre verdier jeg setter foran bil og veier her i livet!
Har ikke kaldt noen idioter av de som stemte på dem, bare syns dette forslaget er helt høl i hue
Og vil heller kjøre en gammal OG900 enn en ny japse som bøyer seg bare man ser på den

Lagt inn: 26 nov 2006, 18:20
av wolwerix
Noen som vet hvor mye det er snakk om her?
vi kan jo være heldige å slippe unna med en hundrelapp eller to

Lagt inn: 26 nov 2006, 18:36
av TurboLars N383
Men det forurenser vel mer å lage en helt ny bil enn det gjør å kjøre rundt i en gammel en med tanke på miljø osv ?
Lagt inn: 26 nov 2006, 18:42
av KongerudN344
Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Og tviler på at det blir snakk om en hundre lapp eller to, trur vi skal være heldig hvis det blir en tusenlapp eller to.
Lagt inn: 26 nov 2006, 20:00
av zero900t
KongerudN344 skrev:
Og tviler på at det blir snakk om en hundre lapp eller to, trur vi skal være heldig hvis det blir en tusenlapp eller to.
er nok mere riktig dette men det er gjetting fra min side, kan aldri tenke meg at staten vil la oss slippe billig unna dette...

Lagt inn: 26 nov 2006, 21:36
av Audun N346
KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Har hørt akkurat det samme!
Så derfor har e itte det minste dårlig samvittighet for å kjøre litt Åge:)
Lagt inn: 27 nov 2006, 00:41
av Saab900STCR
KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Det går att räkna om hur mycket en bil kostat i pengar till energi.
Sen kan man göra en jämförelse med andra saker.
Ett annat rått exempel är det att ett vindkraftverk (vindmølle) kostar mer att tillverka, sätta upp och underhålla än vad det klarar att leverera under sin levnadstid!!
Det är rätt skrämande att tänka på...
Mvh
Lagt inn: 27 nov 2006, 00:54
av oddi N108
Saab900STCR skrev:KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Det går att räkna om hur mycket en bil kostat i pengar till energi.
Sen kan man göra en jämförelse med andra saker.
Ett annat rått exempel är det att ett vindkraftverk (vindmølle) kostar mer att tillverka, sätta upp och underhålla än vad det klarar att leverera under sin levnadstid!!
Det är rätt skrämande att tänka på...
Mvh
Det samme gjelder vel egentlig solcellepaneler:)
mvh oddi
Lagt inn: 27 nov 2006, 01:03
av Henrik N380
KongerudN344 skrev: Det måtte i så fall være flertallsregjering fra FRP, men du verden så mange andre verdier jeg setter foran bil og veier her i livet!
zero900t skrev:
Og vil heller kjøre en gammal OG900 enn en ny japse som bøyer seg bare man ser på den

Helt klart! ER jo mye sikrere, bedre girkasse, kjøreegenskaper sommer som vinter..
Lagt inn: 27 nov 2006, 12:53
av Eirik N396
KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Det stemmer nok. Man ser på hvor mye energi som er brukt, og hvor mye produksjonen forurenser, i forhold til det endelige produktet, hvor mye den forurenser... (Hjelper ikke så mye med en bil som forurenser utrolig lite, dersom forurensingen ved produksjonen av denne ligger mange ganger over andre biler, f.eks.

)