Side 1 av 2
AWD vs FWD vs RWD
Lagt inn: 11 feb 2007, 12:23
av lie_N509
Lagt inn: 11 feb 2007, 16:47
av Jørgen N237
Daniel N683 skrev:pffft.. hu som laga testen er jo kjøpt & betalt av BMW..
Hvorfor var det bare på BMW hu slo på TCS? Det skulle jo strengt tatt hjelpe på i de andre bilene også...?

I alfa er det vel ikke mulig å slå den av hvis jeg husker rett.. Men det er mye rett i det som blir sagt og testet da..
Lagt inn: 11 feb 2007, 20:21
av KongerudN344
Jeg hadde også tatt BMW'en

Lagt inn: 11 feb 2007, 22:41
av lie_N509
Daniel N683 skrev:pffft.. hu som laga testen er jo kjøpt & betalt av BMW..
Hvorfor var det bare på BMW hu slo på TCS? Det skulle jo strengt tatt hjelpe på i de andre bilene også...?

Ja TCS hjelper jo bra på understyring

Lagt inn: 12 feb 2007, 01:49
av colombo
Totalt meningsløst. Det er minste problem i verden å skape situasjoner som favoriserer det man måtte ønske. Det morsomme er jo at folk kjøper disse argumentene...
Ang. dyr på veien, det normale er vel å forsøke å bremse... Hun bare gasset på hun. Livsfarlig kjerring...

Lagt inn: 12 feb 2007, 20:41
av Runerg N860
Nå er vel ikke Vicky Butler Henderson noe ubeskrevet blad i bilverden. Dama er utvilsomt en ekstremt dyktig sjåfør.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vicki_Butler-Henderson
At hun og "Fifth Gear" er kjøpt og betalt av BMW tviler jeg sterkt på.
Må vel si meg enig med tanke på kjøreegenskaper.
Edit: Ser at bildet ikke funker.
http://k53.pbase.com/u41/turbo16psi/upl ... Dsucks.jpg
Lagt inn: 12 feb 2007, 21:05
av colombo
Spiller vel ingen trille om dama er dyktig eller ei, den "testen" vi så var konstruert for å fremheve RWD sine sterke sider. Altså verdiløs rent faktamessig, men selvfølgelig populistisk som bare det.
1. Rundt og rundt i rundkjøringen. Hvem i alle dager som holder på med slikt...?
2. "Dyr på veibanen". Om man bruker bremsen så er det ingen problem å svinge unna slike hindringer, samma hvilke hjul som driver.
Derimot sliter ofte RWD biler litt i elgtester, hva skal vi si om det...?
Lagt inn: 12 feb 2007, 21:54
av Magnus N592
Hei!
Vel, ingen kan vel si at det er beste løsning med 200+ hk på forhjulene ihvertfall! Skulle gjerne hatt AWD eller RWD på min om jeg har hatt det, og om det har vært en mulighet! De som sier noe annet er litt påvirket av :
Ingen bil er så bra som den jeg har nå!, og det blir for dumt synes jeg! Men alle syn skal aksepteres her!
Det ER forskjell på AWD, FWD og RWD, og her synes jeg hun faktisk har provosert frem ett godt bilde på det, SELV om det er unntak som en elg-test kan vise (Alfa 159 knuste alle biler i klassen i unnamanøver og kjøredynamikk, og den er FWD, se her :
http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek.
Så det finnes gode og dårlige biler uansett FWD/AWD/RWD, men fordelene er andre også, som tidligere nevnt angående TURBO-POWER der FWD er "fattigmannsløsning", og RWD/AWD er bedre med tanke på feste og dynamikk. På vinter vil også AWD ha en større fordel selvfølgelig. Og HVEM kan ikke tenke seg at det er kult å "TURBO-POWER-SLIDE" litt med en AWD/RWD Aero? ANSVARLIG selvfølgelig..
Med vennlig hilsen
Magnus
Lagt inn: 12 feb 2007, 22:15
av colombo
Selvfølgelig er det forskjeller, og med mye effekt så er FWD ikke ideelt.
Det jeg reagerer på i forhold til klippet fra Fifth Gear er hvordan det var lagt opp til at RWD skulle være overlegent.
Lagt inn: 13 feb 2007, 11:23
av Ingvar N629
Det denne "testen" viser er like mye resultat av vektfordeling.... og BMW har tyngdepunktet lenger bak.
Lagt inn: 13 feb 2007, 11:31
av Stalfa
Ingvar N629 skrev:Det denne "testen" viser er like mye resultat av vektfordeling.... og BMW har tyngdepunktet lenger bak.
BMW har rett vektfordeling 50/50.

Lagt inn: 13 feb 2007, 23:18
av Gunnar N326
Stalfa skrev:Ingvar N629 skrev:Det denne "testen" viser er like mye resultat av vektfordeling.... og BMW har tyngdepunktet lenger bak.
BMW har rett vektfordeling 50/50.

Nå er filmen fjernet fra YouTube, så jeg har ikke fått sett den, men en ting skal jeg gå litt hardt lit verks mot, og det er at "alle Bmw har rett vektfodeling, og det er 50/50". Det faller på sin egen urimelighet, det er bare ikke tilfelle, skal ikke fortelle meg at en 320i, 330i, 330d og en 330iX alle har 50/50 vektfordeling...

bare som et eksempel! Dette er ikke et angrep på Stalfa, eller noen andre, men vi må gjøre somTrond-Viggo sa: Tenke sjæl! Det er markedsavdelingen til Bmw som har funnet ut at alle modeller har 50/50 vektfodeling
Bmw har mange gode egenskaper, og jeg skal være den første til å innrømme at mye er kult, f.eks M5 Touring
Nå er jo teknologien kommet så langt at det er mulig å kjøre en velmotorisert bakhjulstrekker på vinteren. I gamle dager, med mindre motorer var begrensningene til forhjulstrekk ikke så synlige, og mellomstore biler var lettere å bruke til hverdags med forhjulstrekk.
Nå, med et himla moment og tunge biler blir det store påkjenninger på forhjulene. Samtidig så holder traction control og diverse utgaver av esp kontroll på unotene, og gjør at selv kjerringer og sv-ere kan kjøre bakhjulstrekk på glatta. Tiden er moden for bakhjulstrekk på nye konstruksjoner, takket være teknologien! Tipper vi ser en RWD eller AWD- Saab snart..

Jeg ville foretrekke et skikkelig velkonstruert AWD foran RWD any time..
Lagt inn: 13 feb 2007, 23:50
av TurboLars N383
Nå er jeg så heldig ( alt etter hvordan man ser det ) at jeg kjører AudiQuattro ( med innkoblbar diffsperre foran og bak ) for tiden, og etter å ha kjørt det litt på vinteren må jeg si at alt annet stort sett bare er TULL så lenge det er snø på veien !!! Spesielt turbosaaber med 200+ hk på forhjula
Synd men sant
I samme slengen er jeg enig med han over her når han sier at moderne biler med RWD og tcs/esp/blabla kommer seg utrolig mye bedre frem om vinteren enn en gammel tradisjonell bakhjulstrekker.....
Lagt inn: 14 feb 2007, 01:41
av Ingvar N629
Lagt inn: 14 feb 2007, 08:25
av Stalfa
Gunnar N326 skrev:
Stalfa skrev:
BMW har rett vektfordeling 50/50.

Det faller på sin egen urimelighet, det er bare ikke tilfelle, skal ikke fortelle meg at en 320i, 330i, 330d og en 330iX alle har 50/50 vektfordeling...
Om det ikke er 50/50 så er det ikke så langt derifra. Uansett bedre enn Saab sine 90/10.