Ulykkestråden

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Ulykkestråden

Legg inn av doo-kie » 02 jan 2009, 11:57

K_Duck N1093 skrev:
Paradigm N558 skrev:Er det snakk om en Daewoo ?
Får meg til å se Nissan-logoen bakpå der.
Den store bilen er derimot en Dodge Ram. :P

Så ett annet bilde på nettet, det er nok en primera.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
87turbo N1162
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 06 mar 2008, 19:04
Medlemsnummer: N1162
Navn: Stig
Bil: 87 900 turbo 16v
Sted: Stjørdal

Re: Ulykkestråden

Legg inn av 87turbo N1162 » 03 jan 2009, 19:17

En jeg kjenner kjørte denne bilen=/ Alle sammen overlevde, men jeg vil ikke se for meg en japansk bil fra samme tid ha kjørt ut der og alt skulle ha gått bra :|

http://www.bladet.no/nyheter/article3211062.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
1979 Honda Civic
1984 Saab 900 gæsser 5d 1...2...3... SOLGT til herren i rødt!
1987 Saab 900 t16 "Dieseldyret" (stillestående prosjekt)
1990 Ford Sierra 4x4

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ulykkestråden

Legg inn av Tor N12 » 09 mai 2009, 19:26

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: Ulykkestråden

Legg inn av untouch4ble N1021 » 09 mai 2009, 21:43

Godt det var en rallybil og ikke en vanlig bil. Uansett så er det bra at det gikk bra.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ulykkestråden

Legg inn av Tor N12 » 09 mai 2009, 22:24

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Ulykkestråden

Legg inn av EdHunter N815 » 10 mai 2009, 01:34

untouch4ble N1021 skrev:Godt det var en rallybil og ikke en vanlig bil. Uansett så er det bra at det gikk bra.
Sånt får meg til å lure på hvorfor det er så vanskelig å få godkjent veltebur, 4/6-punktsseler osv. i vanlige biler. Hvor mange liv kunne ikke det reddet i trafikken? Selvsagt kan man ikke påby det, men de som vil gjøre bilen sin sikrere burde virkelig få lov til det...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Ulykkestråden

Legg inn av rolfi » 10 mai 2009, 09:22

den tanken er det mange som har tenkt :(

og veldig mange som har irritert seg over
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Ulykkestråden

Legg inn av kristianur N1169 » 10 mai 2009, 14:45

Bur er ikke akkurat gull i en front mot front-kollisjon da.
Det er ene og alene pga deformasjonssoner som blir (kan bli) påvirka av et evt bur.
Kristian

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Ulykkestråden

Legg inn av EdHunter N815 » 10 mai 2009, 14:56

Leste i dag at det er alvorlig for passasjeren, får virkelig håpe han kommer seg til hektene igjen og blir godt gift til slutt!
kristianur N1169 skrev:Bur er ikke akkurat gull i en front mot front-kollisjon da.
Det er ene og alene pga deformasjonssoner som blir (kan bli) påvirka av et evt bur.
Det er jo både og, alt etter hvilken bil det er snakk om. I eldre biler er det jo en lei tendens at beinplassen i forsetene blir kraftig redusert ved front mot front, og da ville et bur gjort underverker. Det spørs jo veldig hvilken type bur som blir installert også, det finnes jo halvbur som monteres fra førerplassen og bakover.

På nyere biler er det nok et poeng det du sier, men jeg tror de aller fleste biler eldre enn slutten på nittitallet ville blitt generelt sikrere med et bur.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Ulykkestråden

Legg inn av kristianur N1169 » 10 mai 2009, 16:22

Det er sant det, men de fleste biler fra mye lenger tilbake enn slutten av 90-tallet er konstruert for å få motoren under bilen ved et sammenstøt. Med bur har den egenskapen lett for å forsvinne slik at en får motoren i fanget istedet.

Men som du sier, det er jo både og.
Kristian

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Ulykkestråden

Legg inn av freddy85 » 10 mai 2009, 20:13

EdHunter N815 skrev:
untouch4ble N1021 skrev:Godt det var en rallybil og ikke en vanlig bil. Uansett så er det bra at det gikk bra.
Sånt får meg til å lure på hvorfor det er så vanskelig å få godkjent veltebur, 4/6-punktsseler osv. i vanlige biler. Hvor mange liv kunne ikke det reddet i trafikken? Selvsagt kan man ikke påby det, men de som vil gjøre bilen sin sikrere burde virkelig få lov til det...
Mulig pga at folk kommer til å føle seg så sikre og stolt over buret sitt at de kjører rally på veien og setter andre i fare.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ulykkestråden

Legg inn av Tor N12 » 10 mai 2009, 20:20

Er jo flere faktorer til at bur ikke er godkjent i vanlige gatebiler, den aller viktigste er nok det faktum at buret faktisk kan være veldig farlig om man ikke bruker 6-punktsseler.. om man har en bil med bur og bare kjører rundt med den vanlige sikkerhetsselen og da kommer ut for en kollisjon så kan jo faktisk sjangsen være stor for at man kan skade seg mere om man skaller hodet i buret.

Andre veien så er det klart at et bur selvfølgelig stort sett er positivt!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ulykkestråden

Legg inn av Paradigm N558 » 10 mai 2009, 21:36

Tor N12 skrev:Er jo flere faktorer til at bur ikke er godkjent i vanlige gatebiler, den aller viktigste er nok det faktum at buret faktisk kan være veldig farlig om man ikke bruker 6-punktsseler.. om man har en bil med bur og bare kjører rundt med den vanlige sikkerhetsselen og da kommer ut for en kollisjon så kan jo faktisk sjangsen være stor for at man kan skade seg mere om man skaller hodet i buret.

Andre veien så er det klart at et bur selvfølgelig stort sett er positivt!
Ser den, men det er ikke lov fordi om du havner i ei alvorlig ulykke, så får brannvesenet noe å stri med når de skal klippe deg ut av bilen. Men jeg tror nok bur og 6-punkt-seler hadde gjort at flere hadde overlevd uansett... så får medaljens bakside bli at du blir begravd i bilen din :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Ulykkestråden

Legg inn av freddy85 » 10 mai 2009, 22:32

Men er potensial at man kan treffe bur ja, ma
nå har jo dem ofte skumgumme rundt røra så ser ikke helt at det bil værre for hodet enn at taket bil slått ned eller at man skaller på den tynne polstringa før man kommer til taket er ofte ganske hardt spes på sidene. på front kollisjon uten belte treffer hodet vinduet.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Ulykkestråden

Legg inn av Paul N1176 » 15 mai 2009, 21:01

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Svar