For eller mot Suv/Crossover biler?
Moderator: Moderatorer
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
For eller mot Suv/Crossover biler?
Som teksten sier:
Er du for eller mot denne typen biler?
Vennligst begrunn hvorfor du er for eller mot!
Jeg er for denne typen biler og liker både design og fordelene med disse bilene.
De er praktiske og fleksible,og de bruker heller ikke mer drivstoff enn en normal familiebil.
Er du for eller mot denne typen biler?
Vennligst begrunn hvorfor du er for eller mot!
Jeg er for denne typen biler og liker både design og fordelene med disse bilene.
De er praktiske og fleksible,og de bruker heller ikke mer drivstoff enn en normal familiebil.
Firehjulstrekkere som tjener et formål har jeg ikke noe problem med.
Men det som kjennetegner en moderne SUV, dét har jeg mye imot:
- Store. Opptar verdifull plass på veiene samt parkeringsplasser.
- Tunge. Over tid er dette økt slitasje på veiene samt at de bruker altfor mye drivstoff. ("ikke mer enn en familiebil" er bare tull utenfor laboratoriet)
- Sikkerhet. Ikke bare er høye biler mer ustabile men de er meget farlige for andre trafikanter.
Konseptet med en høy firehjulstrekker på lavprofildekk, og som har mindre plass og komfort enn en mindre stasjonsvogn er meningsløs.
Men det som kjennetegner en moderne SUV, dét har jeg mye imot:
- Store. Opptar verdifull plass på veiene samt parkeringsplasser.
- Tunge. Over tid er dette økt slitasje på veiene samt at de bruker altfor mye drivstoff. ("ikke mer enn en familiebil" er bare tull utenfor laboratoriet)
- Sikkerhet. Ikke bare er høye biler mer ustabile men de er meget farlige for andre trafikanter.
Konseptet med en høy firehjulstrekker på lavprofildekk, og som har mindre plass og komfort enn en mindre stasjonsvogn er meningsløs.
cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
colombo skrev:Firehjulstrekkere som tjener et formål har jeg ikke noe problem med.
Men det som kjennetegner en moderne SUV, dét har jeg mye imot:
- Store. Opptar verdifull plass på veiene samt parkeringsplasser.
- Tunge. Over tid er dette økt slitasje på veiene samt at de bruker altfor mye drivstoff. ("ikke mer enn en familiebil" er bare tull utenfor laboratoriet)
- Sikkerhet. Ikke bare er høye biler mer ustabile men de er meget farlige for andre trafikanter.
Konseptet med en høy firehjulstrekker på lavprofildekk, og som har mindre plass og komfort enn en mindre stasjonsvogn er meningsløs.
For 4x4, mot suver som er lite trafikksikre.. Seff finnes det noen unntak som gjerne er grei nok, men er imot de store suvene.. Dette pga de samme grunnene som Colombo nevner. Dette er blant de minst sikre bilene for fotgjengere..
Styrer med DAB og AUX
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Enig med Jørgen og Colombo, så jo bare sist vinter hvor sikre sånne framkomstmiddel er.... veldig mange som fikk seg en aha-oplevelse da. Veldig egoistiske biler også, de treffer en annen bil så høyt at deformasjonssonene på den andre ikke får absorbere energi som de skal. (Et unntak for XC90, som har en egen lavtmontert hjelperamme akkurat for å unngå dette.) Så har de høyt tyngdepunkt, det hjelper jo ikke så mye på noenting, verken krenging, bremsing, eller oppførsel i en kollisjon...
Etter min mening er SUV den mest idiotiske bilmoten; dårligere plass, høyere forbruk, farlig for medtraffikanter, ikke fullblods firehjulstrekk...
95% av de som kjører SUv hadde vært bedre hjulpet med en firehjulsdrevet stasjonsvogn, de siste 5% hadde vært like fornøyd med en Defender eller Jeep.
Etter min mening er SUV den mest idiotiske bilmoten; dårligere plass, høyere forbruk, farlig for medtraffikanter, ikke fullblods firehjulstrekk...
95% av de som kjører SUv hadde vært bedre hjulpet med en firehjulsdrevet stasjonsvogn, de siste 5% hadde vært like fornøyd med en Defender eller Jeep.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
SUV = motebil.
Mote er ikke ensbetydende med praktisk/nyttig/fornuftig/miljøvennlig/ol.
Men moten blir ofte fulgt av mennesker med høy grad av personlig usikkerhet, de umodne, de redde, de stil-løse, de uselvstendige.
(husk nå at audi også er en motebil, og du ser at dette stemmer!!)
Vi har vel alle av oss hørt om de som kjøper/kjører SUV, og som begrunner det med at det kan være vanskelig å komme opp på hytta. Dette tror vel ingen andre enn de selv noe på! Denne typen mennesker kjøper vel ikke hytte med asfaltert vei helt frem
Basert på hva jeg her har skrevet, hva sier dette om oss som kjører Saab?
Mote er ikke ensbetydende med praktisk/nyttig/fornuftig/miljøvennlig/ol.
Men moten blir ofte fulgt av mennesker med høy grad av personlig usikkerhet, de umodne, de redde, de stil-løse, de uselvstendige.
(husk nå at audi også er en motebil, og du ser at dette stemmer!!)
Vi har vel alle av oss hørt om de som kjøper/kjører SUV, og som begrunner det med at det kan være vanskelig å komme opp på hytta. Dette tror vel ingen andre enn de selv noe på! Denne typen mennesker kjøper vel ikke hytte med asfaltert vei helt frem
Basert på hva jeg her har skrevet, hva sier dette om oss som kjører Saab?
Hilsen Ole-P. N-154
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
For all del dieseldyret, det finnes folk som TRENGER en SUV. Men som andre påpeker her så er nok tettheten av SUV'er størst i Oslo.
Så hvorfor man skal kjøre en stor, dyr og ikke minst forurensenede SUV 360 dager i året når man toppen trenger det 5 dager i året?
Som edward påpeker finnes det faktisk mange mindre biler med 4wd. Bor selv på Fetsund, og de som er kjent her veit sikkert at det er bratt her. I gata her jeg bor er tettheten med 4wd stor, men VW 4-motion, audi Quattro og mindre Suzukibiler dominerer.
Jeg bruker kjetting, dagens hurtigkjetting er meget praktisk og dersom den monteres riktig kan jeg ikke se at den skal få ødelagt noe som helst. I alle fall når den kun skal brukes 5 dager i året.
Nei, jeg er personlig i mot SUV og syntes SAAB heller skal bruke energi på andre modeller. Men det er meg det
Så hvorfor man skal kjøre en stor, dyr og ikke minst forurensenede SUV 360 dager i året når man toppen trenger det 5 dager i året?
Som edward påpeker finnes det faktisk mange mindre biler med 4wd. Bor selv på Fetsund, og de som er kjent her veit sikkert at det er bratt her. I gata her jeg bor er tettheten med 4wd stor, men VW 4-motion, audi Quattro og mindre Suzukibiler dominerer.
Jeg bruker kjetting, dagens hurtigkjetting er meget praktisk og dersom den monteres riktig kan jeg ikke se at den skal få ødelagt noe som helst. I alle fall når den kun skal brukes 5 dager i året.
Nei, jeg er personlig i mot SUV og syntes SAAB heller skal bruke energi på andre modeller. Men det er meg det
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
Dere er direkte latterlige...
Se dere selv i speilet!
Ta for dere de bilene dere selv eier og fortell meg at de bilene bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre forurensing enn feks en Mitsubishi Outlander eller en Bmw x med dieselmotor og partikkelfilter.
Når det er gjort kan vi fortsette med de andre argumentene deres.
Se dere selv i speilet!
Ta for dere de bilene dere selv eier og fortell meg at de bilene bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre forurensing enn feks en Mitsubishi Outlander eller en Bmw x med dieselmotor og partikkelfilter.
Når det er gjort kan vi fortsette med de andre argumentene deres.
- Kristine
- 2.0 bar
- Innlegg: 679
- Registrert: 31 okt 2006, 16:06
- Medlemsnummer: 1387
- Navn: Kristine
- Sted: Sandnes
Du tar det ille opp også ja?;)
SUV er knall det, men hvor mange TRENGER det?
Vi kommer oss da i alle fall både opp og ned en bratt og svingete bakke hver eneste dag med en 9-3. Det skal også sies at denne vegen er styggere enn vegen til de fleste sossehyttene i åsen.
SUV er knall det, men hvor mange TRENGER det?
Vi kommer oss da i alle fall både opp og ned en bratt og svingete bakke hver eneste dag med en 9-3. Det skal også sies at denne vegen er styggere enn vegen til de fleste sossehyttene i åsen.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Jeg er fullstendig klar over at SAAB ikke er noen miljøbil, men at en SAAB 9-3 1,9TiD slipper ut omtrent det samme/mindre og bruker mindre drivstoff enn en Outlander eller X3 er vel ganske logisk?
Går man over på biopowerbilene er forskjellen m dye større.
Så er vekten høyere på SUV'er, noe som betyr at det er mer på bilen. Noe gjør at bilen veier mer og det må produseres og kastes. En SUV bruker større dekk, som igjen forurenser mer enn smådekk.
Dieseldyret; Det står forresten ingenting om hvoru bor????
Går man over på biopowerbilene er forskjellen m dye større.
Så er vekten høyere på SUV'er, noe som betyr at det er mer på bilen. Noe gjør at bilen veier mer og det må produseres og kastes. En SUV bruker større dekk, som igjen forurenser mer enn smådekk.
Dieseldyret; Det står forresten ingenting om hvoru bor????
Sist redigert av KongerudN344 den 01 sep 2007, 23:36, redigert 1 gang totalt.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
For å se litt på disse eksemplene dine: En Outlander har en 2liter diesel fra VW. Den bruker mere enn en Passat. Passaten har større plass, bedre kjøregenskaper, tryggere å kollidere mot, og er vel også raskere. OG kan fåes med 4motion, uten at den er jekket opp halvveis til himmelen..Dieseldyret skrev:Dere er direkte latterlige...
Se dere selv i speilet!
Ta for dere de bilene dere selv eier og fortell meg at de bilene bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre forurensing enn feks en Mitsubishi Outlander eller en Bmw x med dieselmotor og partikkelfilter.
Når det er gjort kan vi fortsette med de andre argumentene deres.
Bmw X5 er jo stor & flott... koster atskillig mer enn tilsvarende 5 seriebil, som også kan fåes med x... (altså firehjulsdrift).... og med samme motorer bruker nok X5'en mere drivstoff og dekk. Jeg ville heller hatt 530d enn en X5 3.0d , dersom det finnes noe slikt, og det tror jeg det gjør..
Men mange liker (den falske) trygghetsfølelsen i å sitte høyt, med beina mer nedover enn det som er vanlig på en lavere bil. At det slett ikke er så trygt er det iike så mange som bryr seg om. Nå tenker jeg på skikkelige smeller, ikke sånne små du kan gå ifra, men sånne som skader folk eller dreper dem. Høyhastighetskrash får kjøretøy som er så korte og brede i forhold til høyden til å rotere... Så først dreper bilen din den andre bilen, så tar den deg i rotasjonen etterpå.. tyngde og høyde...
Dieseldyret, dersom du ikke vil vite hva vi mener, så må du ikke be om meningene våre og så kalle oss latterlige etterpå! Det er ufint!
Litt overraskende at så mange ikke er glad i Suv, trodde nesten jeg var avviker til denne tråden dukket opp...
Hadde jeg hatt råd, ville jeg ha kjøpt en nyere 9-5 med 1,9TiD, og det er da ingenting å si på utslippene til den bilen?? Det kan du sammenligne med Outlanderen din...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Dieseldyret skrev:Dere er direkte latterlige...
Se dere selv i speilet!
Ta for dere de bilene dere selv eier og fortell meg at de bilene bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre forurensing enn feks en Mitsubishi Outlander eller en Bmw x med dieselmotor og partikkelfilter.
Når det er gjort kan vi fortsette med de andre argumentene deres.
Det er blitt lagt fram mange argumenter mot disse bilene, nå er på tid med seriøse argumenter for, eller?
Argumentet om forbruk og utslipp holder ikke langt, da det er enkel hoderegning at en bil med større luft- og rullemotstand samt høyere vekt alltid vil bruke mer enn en mindre bil. Eksempler er allerede bragt fram, og det er nema problema å finne flere eksempler.
For å balansere diskusjonen bør som sagt seriøse argumenter på bordet. Ok?
cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
Argumenter for å ha en SUV,kjøre fra A til B.Argumenter for å ha en SAAB ,kjøre fra A til B. Det er det samme hva vi diskuterer oss grønne på her så vil altid etterspørslen etter en vare gi en vare,det være seg med stor eller liten motor som forurenser lite eller mye så lenge noen er villige å betale for varen.Det er jo det hele verdens økonomi er bygd opp på.Kjør SUV og smil eller en SAAB å smil enda bredere sier jeg.Tåplig diskusjon.Jeg bor i Valdres og dere skulle man tro at man hadde behov for SUV,BARE TULL.
SAAB ER BEST
- Claus N201
- 2.0 bar
- Innlegg: 922
- Registrert: 06 jun 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 201
- Navn: Claus Kristoffersen
- Sted: Kjeller
De fleste har vel rett og slett ikke råd til en skikkelig SUV.
De fleste her hadde vel, om de hadde råd til det kjøpt en 9-3/9-5 2,8T V6 aero 4x4 og ikke en 1,9 tdi.
Ikke mange som er enig i avgiftspolitikken i Norge og spesielt ikke på biler, de burde jo være forbudt på lik linje med røyk, fet mat, osv.
Ikke så mange her som kjører el-bil eller hybrid bil om det er miljøet man er bekymret for.
Nei vi kjører biler som mange synes ser ut som noe som gikk skikkelig feil i støpe-prossesen, nøkkelen sitter på feil sted, bilen må parkeres i revers og de hadde brekket på bakhjulene.
Tror jaggu jeg må selge en av bilene jeg nå
De fleste her hadde vel, om de hadde råd til det kjøpt en 9-3/9-5 2,8T V6 aero 4x4 og ikke en 1,9 tdi.
Ikke mange som er enig i avgiftspolitikken i Norge og spesielt ikke på biler, de burde jo være forbudt på lik linje med røyk, fet mat, osv.
Ikke så mange her som kjører el-bil eller hybrid bil om det er miljøet man er bekymret for.
Nei vi kjører biler som mange synes ser ut som noe som gikk skikkelig feil i støpe-prossesen, nøkkelen sitter på feil sted, bilen må parkeres i revers og de hadde brekket på bakhjulene.
Tror jaggu jeg må selge en av bilene jeg nå
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Claus N201 skrev:De fleste har vel rett og slett ikke råd til en skikkelig SUV.
De fleste her hadde vel, om de hadde råd til det kjøpt en 9-3/9-5 2,8T V6 aero 4x4 og ikke en 1,9 tdi.
Ikke mange som er enig i avgiftspolitikken i Norge og spesielt ikke på biler, de burde jo være forbudt på lik linje med røyk, fet mat, osv.
Ikke så mange her som kjører el-bil eller hybrid bil om det er miljøet man er bekymret for.
Nei vi kjører biler som mange synes ser ut som noe som gikk skikkelig feil i støpe-prossesen, nøkkelen sitter på feil sted, bilen må parkeres i revers og de hadde brekket på bakhjulene.
Tror jaggu jeg må selge en av bilene jeg nå
Den tok jeg..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)