FYI:
Motoren (RX 400h) er en 3.3l V6 på 211HK. CO2 utslippet er på 192gco2/km.
Ved hjelp av TO(!) ekstra el-motorer får en effektivt 272hk.
Med de nye avgiftene der co2 legges til grunn istedetfor volum, får en "mye" motor for pengene.
Forbruk: land/by/blandet: 0.76 / 0.91 / 0.81
Bilens vekt (inkl fører!??!!) er 2075kg. Men slik jeg tolker §4 punkt 2 i
Rundskriv om engangsavgift
2. Motorvogner som benytter stempeldrevet
forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk
motor (hybridbiler) til framdrift. For slike
motorvogner inngår verken effekten knyttet til den
elektriske motoren eller vekten av elektromotor og
batteripakke i avgiftsgrunnlaget.
Departementet kan gi forskrifter om fastsettelse
av avgiften for disse grupper og om fradrag for bruk
og lignende.
Så betaler en heller ikke vektavgif for elektromotor og batteripakke (og forhåpentligvis ikke fører)
Engangsavgift uten bruksfradrag er i følge forhandlerens prisliste: NOK 299 458,-
Nå planlegger vistnok BMW, og et annet merke jeg ikke husker i farta, også å komme med hybridbiler.
...nok om det. Dette er jo tross alt et Saabforum
