Prosjekt 240
Moderator: Moderatorer
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Prosjekt 240
Vel da har jeg gått til anskaffelse av en flott Volvo 240GL fra herrens år 1990.
Bilen er koks grå og så godt som rustfri med 207000km på telleren.
Planen er å ha bilen ferdig for under 40000,inkl summen for bilen.Den tok jeg i betaling for en liten jobb på ca 15000,-
Da har jeg passert 40 lapper og bilen er kjørbar med turbomotor. Dette prosjektet kommer til å gå litt utover det planlagte,summen for det hele kommer sikkert nærmere 100 000,- Motoreffekten til banebruk vil nærme seg 300-350,derfor bygger jeg alt for å tåle enda mere Girkasse holder til gode 400hk,clutch det samme og cooler holder til 500hk
Her er planene mange og økonomien trang:
1.Bytte framseter,de gamle er skeive og ekkle.(OK, Recaro fra Sierra Cosworth)
2.Fjerne litt overflaterust i ene hjulbue
3.Polere den flotte 18år gammle lakken (gratis )
4.Nye baklykter og sideblinkers (OK, 1635,-)
5.Nye fjører og dempere,Koni og Lesjøfors (OK, 4000)
6.Bytte motor til B230FK (OK,15000,-)
7.Bytte girkasse til Getrag 265 (OK 4000,-)
8.Ta en liten sjekk på kupevifta da den lager en liten lyd (gratis)
9.Nye felger og dekk (OK 5000,-ikke betalt enda+1 sett 15" Phoenix felger)
10.Litt små lakkering etc.
11.Diverse oppgraderinger i motor,målet er 250hk innen sommeren 2009.
12.Stabilisator stag og nye foringer over alt (OK, 4007,-)
13.Bestille nye skilt
14.Fjerne hengerfeste
Wish me luck:)
Bilder kommer i løpet av kvelden!!
Brukt
10.08.2008 - 15000,- (bil)
22.08.2008 - 450,- (hjulmuttere)
26.08.2008 - 1635,- (div. hvite blinkers og nye baklamper)
24.09.2008 - 15000,- (B230Fk m/chip)
11.10.2008 - 2000,- Sinter clutch til Getrag 265
12.10.2008 - 4000,- Getrag 265,kortet mellomaksling
19.10.2008 - 2000,- Arbeid med ledningsnett og montering/oppstart
19.10.2008 - 1000,- Intercooler
20.10.2008 - 3697,- JT 3" eksos fra turbo
20.10.2008 - 2000,- Sellhom stålspak
01.02.2009 - 4000,- Lesjøfors 35mm senkesett og røde Koni
29.04.2009 - 360,- Slangeklemmer 2,5" og 3"
29.04.2009 - 600,- Div. fittings
30.04.2009 - 4007,- Superflex foringer
13.05.2009 - 2100,- Lager til girkasse
Sum pr i dag: 57849,-
Bilen er koks grå og så godt som rustfri med 207000km på telleren.
Planen er å ha bilen ferdig for under 40000,inkl summen for bilen.Den tok jeg i betaling for en liten jobb på ca 15000,-
Da har jeg passert 40 lapper og bilen er kjørbar med turbomotor. Dette prosjektet kommer til å gå litt utover det planlagte,summen for det hele kommer sikkert nærmere 100 000,- Motoreffekten til banebruk vil nærme seg 300-350,derfor bygger jeg alt for å tåle enda mere Girkasse holder til gode 400hk,clutch det samme og cooler holder til 500hk
Her er planene mange og økonomien trang:
1.Bytte framseter,de gamle er skeive og ekkle.(OK, Recaro fra Sierra Cosworth)
2.Fjerne litt overflaterust i ene hjulbue
3.Polere den flotte 18år gammle lakken (gratis )
4.Nye baklykter og sideblinkers (OK, 1635,-)
5.Nye fjører og dempere,Koni og Lesjøfors (OK, 4000)
6.Bytte motor til B230FK (OK,15000,-)
7.Bytte girkasse til Getrag 265 (OK 4000,-)
8.Ta en liten sjekk på kupevifta da den lager en liten lyd (gratis)
9.Nye felger og dekk (OK 5000,-ikke betalt enda+1 sett 15" Phoenix felger)
10.Litt små lakkering etc.
11.Diverse oppgraderinger i motor,målet er 250hk innen sommeren 2009.
12.Stabilisator stag og nye foringer over alt (OK, 4007,-)
13.Bestille nye skilt
14.Fjerne hengerfeste
Wish me luck:)
Bilder kommer i løpet av kvelden!!
Brukt
10.08.2008 - 15000,- (bil)
22.08.2008 - 450,- (hjulmuttere)
26.08.2008 - 1635,- (div. hvite blinkers og nye baklamper)
24.09.2008 - 15000,- (B230Fk m/chip)
11.10.2008 - 2000,- Sinter clutch til Getrag 265
12.10.2008 - 4000,- Getrag 265,kortet mellomaksling
19.10.2008 - 2000,- Arbeid med ledningsnett og montering/oppstart
19.10.2008 - 1000,- Intercooler
20.10.2008 - 3697,- JT 3" eksos fra turbo
20.10.2008 - 2000,- Sellhom stålspak
01.02.2009 - 4000,- Lesjøfors 35mm senkesett og røde Koni
29.04.2009 - 360,- Slangeklemmer 2,5" og 3"
29.04.2009 - 600,- Div. fittings
30.04.2009 - 4007,- Superflex foringer
13.05.2009 - 2100,- Lager til girkasse
Sum pr i dag: 57849,-
Sist redigert av Puff den 21 jun 2009, 17:48, redigert 18 ganger totalt.
2003 Saab 9-5 2.0t
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Prosjekt 240
Lykke til, og helst ikke?Puff skrev: Wish me luck:)
Bilder kommer i løpet av kvelden!!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Prosjekt 240
Sist redigert av Puff den 05 mai 2009, 14:10, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2.0t
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Prosjekt 240
Eeeehh, tror du er inne på feil forum altså
Men neida, ser bra ut det der. Lykke til!
Men neida, ser bra ut det der. Lykke til!
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Re: Prosjekt 240
Hei
Ja eller så kan du jo konvertere den til Trionic 5, har gjort det på en volvo 240 en gang i tiden, funka bra det.
Eller så finnes det flere som gjør slik
http://www.geocities.com/motorcity/garage/6776/apc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pbase.com/740atl/apc_installation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=1743900" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Tommy Utengen
Ja eller så kan du jo konvertere den til Trionic 5, har gjort det på en volvo 240 en gang i tiden, funka bra det.
Eller så finnes det flere som gjør slik
http://www.geocities.com/motorcity/garage/6776/apc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pbase.com/740atl/apc_installation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=1743900" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
- rolfi
- 2.0 bar
- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
Re: Prosjekt 240
bilen så jo ganske så fin ut på bildene hvertfall
(jeg har hatt 240 selv og det er en kanooon vinterbil aldri hatt det så morsomt på glatta som med den, ikke var jeg redd for og kjøre ut heller, det var jo bare en volvo )
(jeg har hatt 240 selv og det er en kanooon vinterbil aldri hatt det så morsomt på glatta som med den, ikke var jeg redd for og kjøre ut heller, det var jo bare en volvo )
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Prosjekt 240
Da har jeg vært på biltilsynet og snakket om ombyggingen.
Skal sende søknad i kveld,kanskje jeg legger ut den her om jeg får den godkjent,i tilfelle noen andre vil prøve det en gang
Papirer fra volvo om effekten er i boks i morgen,men er litt kødd med eksosanlegget, grunnet må ha det som står på donorbilen,og siden det da er en 940 kræsjer det litt
Skal sende søknad i kveld,kanskje jeg legger ut den her om jeg får den godkjent,i tilfelle noen andre vil prøve det en gang
Papirer fra volvo om effekten er i boks i morgen,men er litt kødd med eksosanlegget, grunnet må ha det som står på donorbilen,og siden det da er en 940 kræsjer det litt
2003 Saab 9-5 2.0t
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Prosjekt 240
Det er vel mange som har satt den motoren i en 240 før deg, så om du leter litt på mer egna forum så finner du sikkert en god løsning på det med eksosen.
Hvorfor la du ikke denne i prosjektforumet?
Hvorfor la du ikke denne i prosjektforumet?
Kristian
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Re: Prosjekt 240
jeg har alltid likt 240. stå på og ikke gi opp uansett hva andre mener
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Prosjekt 240
Jeg har da bestillt meg sperrebakaksel fra USA, blir kanskje noen 17" felger i løpet av uka.
Gule Koni og Lesjøfors fjører kommer vel i løpet av ikke så alt for lenge,samt en Gr.A vinge
Har vært inne på f.eks Saab motor i denne,men pga godkjenning vil jeg ha noe lettvint
Motor ble funnet i går,men uviss stand og km på den. En litt modifisert sak med ca 250hk til 15 lapper inkl 3" JT eksos.
Denne er da klargjort for 240,flyttet fordeler etc.
Skal innrømme at det er litt lettere og billigere å skaffe deler til Volvoen en 9-5'n
Edit: Felger kommer om 14 dager,blir noen brukte Borbet felger.
Gule Koni og Lesjøfors fjører kommer vel i løpet av ikke så alt for lenge,samt en Gr.A vinge
Har vært inne på f.eks Saab motor i denne,men pga godkjenning vil jeg ha noe lettvint
Motor ble funnet i går,men uviss stand og km på den. En litt modifisert sak med ca 250hk til 15 lapper inkl 3" JT eksos.
Denne er da klargjort for 240,flyttet fordeler etc.
Skal innrømme at det er litt lettere og billigere å skaffe deler til Volvoen en 9-5'n
Edit: Felger kommer om 14 dager,blir noen brukte Borbet felger.
2003 Saab 9-5 2.0t
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Prosjekt 240
Felgene kom før forventet så dem kommer kanskje på i helga.
Motoren blir mest sansynlig kjøpt da den ikke har trillet så langt og jeg har funnet alle eiere siden den kom til Norge med en km stand på ca 50 000. Nå har den gått ca 100 000km.
Den blir montert med en gang jeg får den.
Begynner i dag å bytte listene rundt vinduene til "volvolist"(elektrikere vet hva det er)
Tar sikkert noen bilder når jeg er ferdig.
EDIT: Det med listene viste seg å være jævligere en først antatt,hadd bare den store volvolisten og den ble for stor.
Fant en liten bit med den lille bare for å se hvordan det blir.
Før:
Etter:
Motoren blir mest sansynlig kjøpt da den ikke har trillet så langt og jeg har funnet alle eiere siden den kom til Norge med en km stand på ca 50 000. Nå har den gått ca 100 000km.
Den blir montert med en gang jeg får den.
Begynner i dag å bytte listene rundt vinduene til "volvolist"(elektrikere vet hva det er)
Tar sikkert noen bilder når jeg er ferdig.
EDIT: Det med listene viste seg å være jævligere en først antatt,hadd bare den store volvolisten og den ble for stor.
Fant en liten bit med den lille bare for å se hvordan det blir.
Før:
Etter:
2003 Saab 9-5 2.0t
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 348
- Registrert: 05 jan 2006, 23:26
- Medlemsnummer: 387
- Navn: Kenneth Holsæther
- Bil: 8 stk saab
- Sted: Eidsvåg i Romsdal
- Kontakt:
Re: Prosjekt 240
svein du svein hva er det du gjør .nei nå har det gått for langt hehe.
blir sikker artig det der,bra du bygger om en volvo istede for en god saab.
Skal vel hente meg ett prosjekt i mårra jeg også som ikke er saab,men auto union turbo quattro.
så det blir tilbake til gamle synder for min del
blir sikker artig det der,bra du bygger om en volvo istede for en god saab.
Skal vel hente meg ett prosjekt i mårra jeg også som ikke er saab,men auto union turbo quattro.
så det blir tilbake til gamle synder for min del
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Prosjekt 240
Da har jeg kjøpt nye baklamper og hvite sideblinkers.
10 meter volvolist ble og bestillt.
Har bestillt meg 20 nye muttre og 20 nye bolter for å få på felgene.
Edit:
Felgene er montert
10 meter volvolist ble og bestillt.
Har bestillt meg 20 nye muttre og 20 nye bolter for å få på felgene.
Edit:
Felgene er montert
2003 Saab 9-5 2.0t
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Prosjekt 240
Vel da var felgene i boks (rettere sagt på boks )
Felgene er av merket StilAuto og dekkene noe jeg sikkert ikke har hørt om før
Lampene har enda ikke dukket opp,sperra ikke bestillt grunnet mangel på penger av de andre,papirene fra Volvo er enda ikke bestillt grunnet sommel fra meg og forrige eier med noe vognkort.
Pinnboltene til hjula ble levert tilbake da jeg faktisk ikke trengte dem likevel
Men dempere og fjører kommer om ikke så alt for lenge,fant et lite kupp på gule/røde Koni og lesjøfors.
Felgene er av merket StilAuto og dekkene noe jeg sikkert ikke har hørt om før
Lampene har enda ikke dukket opp,sperra ikke bestillt grunnet mangel på penger av de andre,papirene fra Volvo er enda ikke bestillt grunnet sommel fra meg og forrige eier med noe vognkort.
Pinnboltene til hjula ble levert tilbake da jeg faktisk ikke trengte dem likevel
Men dempere og fjører kommer om ikke så alt for lenge,fant et lite kupp på gule/røde Koni og lesjøfors.
2003 Saab 9-5 2.0t
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Prosjekt 240
Vel da har det skjedd litt mere,har nå da fått baklampene og montert de.
Var og forsket på ledningsnettet på donorbilen,fant ut at det ikke er noe å satse på så må få laget nytt
Fant flere skader og skjøter + dårlig utført arbeid av det lokale Volvo verkstedet. Skal snakke med naboen min om ikke han kan trylle sammen et nytt til meg
Litt bilder av nettet :
Litt merkelige løsningen i motorrommet,koblingene på intercoolern er midt på,med denne rørføringen kommer slangen som går inn på turboen i klem.
Bilde av lampene montert:
Var og forsket på ledningsnettet på donorbilen,fant ut at det ikke er noe å satse på så må få laget nytt
Fant flere skader og skjøter + dårlig utført arbeid av det lokale Volvo verkstedet. Skal snakke med naboen min om ikke han kan trylle sammen et nytt til meg
Litt bilder av nettet :
Litt merkelige løsningen i motorrommet,koblingene på intercoolern er midt på,med denne rørføringen kommer slangen som går inn på turboen i klem.
Bilde av lampene montert:
2003 Saab 9-5 2.0t