morsomme annonser

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: morsomme annonser

Legg inn av Morten-N146 » 26 nov 2008, 14:07

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... l&tot=null" onclick="window.open(this.href);return false;

4 stk Aurora vinterdekk 185/65-R15 montert på alufelger.
Dekk og felger er kjøpt ny. Lite brukt, kun 3 sesonger.

Noen vet ikke at dekk er ferskvare....
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: morsomme annonser

Legg inn av Eirik » 26 nov 2008, 14:17

Enig der, men det trenger ikke bety at dekkene er helt rævva. Tror jeg kjørte 4 sesonger på mine, og de var ganske gode helt til the bitter end. Har vel kanskje enda 2 dekk med godt mønster.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: morsomme annonser

Legg inn av Gisle N163 » 26 nov 2008, 19:18

Var jo kjørt på en saab da.. og vi sliter jo ALDRI dekk... ikke på Våler i hvertfall.. :^o
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: morsomme annonser

Legg inn av Gandulf N1535 » 26 nov 2008, 19:24

Men kanskje litt stiv pris for billigdekk som har rulla 3 sesonger? :roll:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: morsomme annonser

Legg inn av EdHunter N815 » 26 nov 2008, 20:50

På 9-5en kjører jeg på "nye" dekk som har ligget lagret i 6-7 år på felg. De ble tatt rett fra lageret og montert på bilen, ingen kast eller ubalanse, og etter litt innkjøring fikk de faktisk kurante kjøreegenskaper. Det er Conti piggfritt, og jeg vil tippe at de nå er omtrent på linje med billigdekk på de fleste områder. Jeg merket at bremselengden på våt asfalt ble noe lenger kontra noe slitte sommerdekk, men for å si det enkelt; jeg bremser kortere fra 50-0 på våt asfalt enn fruens polo med nye piggdekk!
Nå skal det jo sies at de er oppbevart hos forhandler da, så de har nok ligget så idèelt lagret som det er mulig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: morsomme annonser

Legg inn av rolfi » 26 nov 2008, 21:53

det som irriterer meg noe vanvittig med folk som skal promotere piggfritt med den ene grunnen: som regel så er det bare glatt to dager i året, da kan man ta bussen/trikken/båten/fanntiloldemorformindel...
vel det er di to dagene i året man virkelig trenger skikkelige dekk... for oss som ikke er litt intresert i og ta buss / må ha 3 overganger for og komme seg til jobb og hjem igjen osv osv. hadde min første sesong på piggfritt i fjord da jeg ville prøve det ut siden det fulgte med noen rimelig gode piggfrie dekk med bilen (conti ettelleranna contact3) funka helt greit i byn, hvis du ser bort fra at det er snø en kansje to dager før det smelter på dagen, og fryser til klunk is, og fortsetter sånn en uke med isføre. der hadde ikke piggfritt noen fordeler. vi skulle og til fjells og det snødde no jævlig (der piggfritt blir promotert mest er jo på nysnø at det skal være bra) var på vei opp en bakke med grei hellning, kom hallveis opp og ble stående og spinne, prøvde i winterprogramm, kassa ble driiiitvarm og ville ikke mer til slutt, OG ble forbikjørt av en Starlet som turte i greit tempo opp hele bakken. der og da bestemte jeg meg for: ALDRI mer piggfritt på personbil. så i år har jeg noen heftige piggdekk på 17" som jeg til nå må skryte til himmels etter nesten ei uke med snø/klunk isføre på vestlandet. Goodyear Ultra Grip Extreme heter dem. kanondekk
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: morsomme annonser

Legg inn av Andrew N1328 » 26 nov 2008, 22:09

Rolfi skrev:det som irriterer meg noe vanvittig med folk som skal promotere piggfritt med den ene grunnen: som regel så er det bare glatt to dager i året, da kan man ta bussen/trikken/båten/fanntiloldemorformindel...
vel det er di to dagene i året man virkelig trenger skikkelige dekk... for oss som ikke er litt intresert i og ta buss / må ha 3 overganger for og komme seg til jobb og hjem igjen osv osv. hadde min første sesong på piggfritt i fjord da jeg ville prøve det ut siden det fulgte med noen rimelig gode piggfrie dekk med bilen (conti ettelleranna contact3) funka helt greit i byn, hvis du ser bort fra at det er snø en kansje to dager før det smelter på dagen, og fryser til klunk is, og fortsetter sånn en uke med isføre. der hadde ikke piggfritt noen fordeler. vi skulle og til fjells og det snødde no jævlig (der piggfritt blir promotert mest er jo på nysnø at det skal være bra) var på vei opp en bakke med grei hellning, kom hallveis opp og ble stående og spinne, prøvde i winterprogramm, kassa ble driiiitvarm og ville ikke mer til slutt, OG ble forbikjørt av en Starlet som turte i greit tempo opp hele bakken. der og da bestemte jeg meg for: ALDRI mer piggfritt på personbil. så i år har jeg noen heftige piggdekk på 17" som jeg til nå må skryte til himmels etter nesten ei uke med snø/klunk isføre på vestlandet. Goodyear Ultra Grip Extreme heter dem. kanondekk
Helt enig med deg der... har testet piggfritt over ca 2 sesonger, 4 forskjellige typer dekk, relativt "ferske", og på 3 forskjellige biler... Konklusjon: Aldri mer piggfritt...
Kjøpte i år 4 nye piggdekk på originale 17" felgene til saaben, til relativt stiv pris, men verdt hver krone. Bridgestone Noranza heter de, har også prøvd forgjengeren til dine dekk, Ultra Grip 500... Med noe blandet følelse, de var dårlig i svinger, mens disse er litt dårlig på start, men ESP'en ordner det!
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: morsomme annonser

Legg inn av Eirik » 26 nov 2008, 22:23

Nå var jeg å kjørte på dårlig sommerdekk her om dagen, og jeg hadde ikke problemer med å komme meg frem, det hadde derimot mange av de som hadde piggdekk på bilen. Så det har _alt_ med kjørestil å gjøre.
Med mindre jeg bruker brodder når jeg går, kjører jeg piggfritt på bilen også.
"Piggdekk er for folk som bruker brodder når de går!"
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: morsomme annonser

Legg inn av Andrew N1328 » 27 nov 2008, 06:51

Eirik skrev:Nå var jeg å kjørte på dårlig sommerdekk her om dagen, og jeg hadde ikke problemer med å komme meg frem, det hadde derimot mange av de som hadde piggdekk på bilen. Så det har _alt_ med kjørestil å gjøre.
Med mindre jeg bruker brodder når jeg går, kjører jeg piggfritt på bilen også.
"Piggdekk er for folk som bruker brodder når de går!"
Mye med kjørestil, ja, men når det er speilblank is på veiene, så hjelper jo det lite med piggfri, dette blir jo bevist gang på gang her i trondheim, du ser piggfri-brukerne står stille og kommer seg ingen vei.
Og såklart, du kan komme deg frem med piggfri, men er ikke slik jeg tenker, jeg vil ha størst mulig sjanse for å klare å unngå en "ulykke", og da er ikke piggfri et alternativ engang.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Re: morsomme annonser

Legg inn av Kristine » 27 nov 2008, 10:57

Eirik skrev:Nå var jeg å kjørte på dårlig sommerdekk her om dagen, og jeg hadde ikke problemer med å komme meg frem, det hadde derimot mange av de som hadde piggdekk på bilen. Så det har _alt_ med kjørestil å gjøre.
Med mindre jeg bruker brodder når jeg går, kjører jeg piggfritt på bilen også.
"Piggdekk er for folk som bruker brodder når de går!"
Er du morsom eller? Det er klart dekk har mye å si, ikke minst den gangen du må bremse ned på holka. Da kan du ikke reklamere med god kjørestil og dårlige dekk.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: morsomme annonser

Legg inn av Eirik » 27 nov 2008, 11:35

Andrew N1328 skrev: Og såklart, du kan komme deg frem med piggfri, men er ikke slik jeg tenker, jeg vil ha størst mulig sjanse for å klare å unngå en "ulykke", og da er ikke piggfri et alternativ engang.
Her kommer kjørestil inn i bildet. Dere som ikkje skjønner hva det innebærer: jeg kjører såpass rolig og avbalansert, at jeg kanskje har hatt behov for å ta én "nødbrems" på vinteren siden jeg ble 18. Jeg tror de som kjører piggfritt leser trafikken mye mer enn de som kjører pigg, og avpasser farta dertil.
Så man er faktisk nødt til å kjøre mye mer forsiktig med piggfritt, det innebærer å bremse litt før ja.
Har du samme kjørestil/mønster sommer og vinter Andrew?
Da kan jeg garantere at du har en ulykke med dine piggdekk, før jeg har med mine piggfrie.
Kristine skrev: Er du morsom eller? Det er klart dekk har mye å si, ikke minst den gangen du må bremse ned på holka. Da kan du ikke reklamere med god kjørestil og dårlige dekk.
Holka har jeg ikke hatt problemer med hittil, da hverken med fremkommelighet, eller at det er så grusomt mange holkedager.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: morsomme annonser

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2008, 11:51

Jeg har kjørt piggfritt i de 7 siste åra, og for meg har det funket bra. Jeg bor i Trondheim, men kjører mye både i innlandet og på kysten, har f eks ukependla Rena-Trondheim i tre år. Østerdalen saltes ikke. Jeg har alltid hatt kjetting i bagasjerommet, dem har jeg fått bruk for én gang, da jeg trakk biltralle med bil på opp Østerdalen i fjor, på sinnssyk holke sør i Østerdalen, som ble til et helt vilt snøvær nord for Alvdal. Bortsett fra trailerene som sto og la på kjetting overalt, og en Falkenbil som lå i grøfta, så var jeg nesten alene på veien, så at jeg trengte kjettingene da er vel ikke så rart.

Ellers er jeg enig i at kjørestilen og fartstilpasning har veldig mye å si, man må beregne at det tar lengre tid å bremse, men det bør man alltid gjøre på vinterføre spør du meg. Noe som ikke er trygt, er byfolk som kjører bare på saltet vei, for da blir det KAOS når de opplever glatta noen få ganger i året.

Men generelt, kjør på de dekkene du føler deg trygg på, pigg eller piggfritt, det må da være det beste....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Mt@stcn_
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 07 sep 2008, 12:37
Medlemsnummer: N1515
Navn: marius
Bil: `03 9-5 aero
Sted: nyborg, bergen

Re: morsomme annonser

Legg inn av Mt@stcn_ » 28 nov 2008, 20:15

Ingvar N629 skrev: Noe som ikke er trygt, er byfolk som kjører bare på saltet vei, for da blir det KAOS når de opplever glatta noen få ganger i året.
ved første hagl skur på høsten, står 70% av bergens innbyggere hos dekkforhandler.
då skal dei har piggdekk, for det kan hende det kommer is i januar.
det skal vera sagt at det har vert nedgang etter piggdekk avgiften kom,
for det er ikkje nødvendig med pigg i større byer.
bur ca 3 mil utenfor bergen, 1 mil med "vintervei", ingen salt, minimalt med måking.
har kjørt pigg fritt i 4 år. det går heilt fint.
eg skjønner godt at folk vil ha pigger. så lenge du får bruk for det, i ny og ne.
men når du kjører 3 mnd på tørre, fine veier.
så synest eg det er litt tynnt, å skylde på 5 glatte dager i året.
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: morsomme annonser

Legg inn av Endre88 N1527 » 28 nov 2008, 22:11

Eg meina at vertfall for min del som bur nesten ved stadt at her e de piggdekk som gjelde, greit nokk at de ikkje e snø so veldi ofte men her e en GO del med bakka å fjell man må over skal man komme seg ut av kommuna (vågsøy) å då syns eg de e kjekkare å kjøre forbi dei med piggfritt når dei står å spinne i bakkane 8)
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: morsomme annonser

Legg inn av Andrew N1328 » 28 nov 2008, 22:31

Eirik skrev: Har du samme kjørestil/mønster sommer og vinter Andrew?
Da kan jeg garantere at du har en ulykke med dine piggdekk, før jeg har med mine piggfrie.
Har ikke samme kjørestil nei, går rolig om vintern, har kræsja før for å si det sånn...

Jeg skjønner hva du mener, men det du prøver å si er at du klarer deg med piggfri om du kjører rett, og det jeg prøver å komme frem til er at piggdekk er et bedre alternativ, selv om du har "støyen" osv...
Jeg vet mange som sier "jeg har kjørt piggfri i X år, og aldri hatt problemer", dette vil jeg si har mer med flaks å gjøre... Første gang jeg kjørte piggfri var det faktisk "perfekt" vinterføre med snø, og jeg kjørte i 20-30 km/t når en hund kom springende rett ut i veien, hunden klarte å legge seg under bilen, og klarte seg bra, men jeg hadde tilnærmet ingen bremse-effekt, dette var "ferske" dekk som skulle være kjempebra(hakkapelitta, forbehold om skrivefeil)... Den dagen mistet jeg trua på piggfri etter å ha skiftet til piggdekk og prøvd bremselengdene mot hverandre(på snøføre)... De dekkene jeg har nå er blanding av pigg og piggfri, og så langt de beste jeg har prøvd.

Du kan være kjempeflink på vinterføre, men det hjelper lite når ting kommer plutselig ut i veibanen(fulle personer, dyr etc.)

Tror vi kan si oss enig i å være uenig.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Svar