Side 1 av 1

Hva må til for å registrere trim?

Lagt inn: 12 jun 2009, 13:15
av Dag_89
Har drivi å søkt litt rundt omkring men fant ikke noe nevenyttig info :reading: . Derfor spør jeg her :?:
Hvis jeg har chip trimma en bil(la oss si at det er en 9-3 2.0t) hva må jeg gjøre for å få dette godkjent?
Eller er det ikke mulig?

http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/p ... p1963.html
Detta kittet skal jo være orginalt...

Re: Hva må til for å registrere trim?

Lagt inn: 12 jun 2009, 14:17
av Paradigm N558
Joda, stikk til Biltilsynet og si du har økt effekt.
Så må du oppgi effekt, også får du en faktura på x antall tusen kr.

Kjør på :)

Re: Hva må til for å registrere trim?

Lagt inn: 12 jun 2009, 15:00
av K_Duck N1093
Må man ikke også ha med papirer fra Saab/GM på at effekt opp til [X antall originalhester] er grei skuring på [Y bilmodell med litt færre originalhester], gitt at [Z understellsdeler] er på plass?

TL;DR - det er vel ikke akkurat så plug 'n play som Para kanskje kan gi inntrykk av her?

Re: Hva må til for å registrere trim?

Lagt inn: 12 jun 2009, 18:02
av Aleks_
Må vel ha papirer på at alt av understell og drivverk og alt som blir påvirket av det tåler den nye effekten.
Men det koster laaangt mer enn det smaker, det skal sies. :wink:
Å trappe på døra til biltilsynet å si "jeg har økt effekten i bilen min utover det som står i vognkortet" krever både baller og penger :lol:

Re: Hva må til for å registrere trim?

Lagt inn: 12 jun 2009, 22:57
av Arnesl N1394
Du kan kanskje leke deg litt med denne http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... ntid=66256 for å få en viss indikasjon på hvor dyrt det er...?

Hvis jeg ikke er fullstendig på bærtur så ville det kostet 31000,- for å øke effekten i bilen min med 75 hk... #-o
Håper jeg la inn noen verdier som var fullstendig gale.. :reading:

Re: Hva må til for å registrere trim?

Lagt inn: 13 jun 2009, 00:56
av Timon
Jeg ville ikke gjort det. Det er mulig, men jeg har hlodt på med brev og dokumentasjon frem og tilbake i over et år nå uten å få min godkjent. De krever til og med utslippstest! Og det skal sies at jeg bytter fra en original programvare til en annen original progamvare med flere hk. Og bilen er så gammel at det ikke regnes avgifter av det heller..

Tør ikke tenke på hvilken mølle man dytter i gang med en chippa bil som det skal betales avgifter på!

Re: Hva må til for å registrere trim?

Lagt inn: 13 jun 2009, 12:24
av EdHunter N815
Trikset med biltilsynet i alle tilfeller jeg har vært borti er å ringe før du foretar deg noe, og høre hva som må til for å få sånn og sånn godkjent. Få dette skriftlig, så kan de ikke tulle seg senere. Så setter du i gang med å få alt av papirer på plass, og når det er gjort kan man sette i gang med å modifisere bilen. På den måten er du i alle fall sikker på at det du gjør blir godkjent, og du slipper å sitte med en modifisert bil uten skilter. Jeg forstår ikke hvorfor folk tror at taktikken "det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse" fungerer med biltilsynet, for det er langt fra tilfelle!

En annen ting er at det er jo en grunn til at alt må godkjennes. Jeg har full forståelse for at bremser, chassi, osv. må være dimensjonert for den effekten bilen har, noe annet ville jo vært helt på viddene. Det blir jo det samme som å si at det er helt ok å legge ut på veien med en moped med 1000ccm motor bare du kjører litt forsiktig, for å sette det litt på spissen. Skal lover og regler fungere må de jo følges og håndheves, man kan ikke gjøre unntak bare for de som mener deres bil er "bra nok" til å tåle trim, da ville det fort sklidd ut. Som sagt er trikset å ha en god dialog med biltilsynet før du begynner på skruingen, så er de med en gang mye mer imøtekommende. Selvsagt finnes det mennesker der som alle andre steder som heller burde vært buret inne enn å sitte i jobben sin, men de aller fleste teknikere hos biltilsynet er faktisk ganske oppegående folk.