Side 1 av 5

Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 11:32
av Rambraut N1491
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece

Hadde hørt snakk om denne, men trodde det bare det var et dårlig rykte. :worry:
For flere bileiere kunne det bli en kostbar affære. I forbindelse med kursingen av bruken av måleren fikk Vegvesenet inn en beslaglagt Nissan 200 SX mistenkt for ulovlig trimming. I original utgave skulle bilen hatt 169 hestekrefter, men ble målt til 293,6.

Eieren av denne bilen kan nå bli 100 00 kroner fattigere, inkludert et avgiftspåslag på 59.000 kroner og en straffeavgift på opp mot 50 prosent.

Re: Nå er tralla til BT - TRondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 12:03
av EdHunter N815
Med andre ord; man burde hatt to chiper i bilen om man skulle trimme, med en liten, skjult bryter under dashen for å bytte mellom programmene. Det orginale programmet til veibruk, og mulighet for å bytte til trimprogrammet, selvsagt kun for banebruk. :^o

Re: Nå er tralla til BT - TRondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 12:10
av Eirik
Koselig. Bruke rattknappene til å bytte program bør vel kunne fikses.

Lurer på hvilke feilmarginer de opererer med?

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 15:27
av Paradigm N558
Eieren av denne bilen hadde ikke gjort noe ulovlig, og målingen viste at han hadde lavere motoreffekt enn hva som sto i vognkortet.
Så... Da får han vel tilbake penger fra staten da mtp. avgiftene under førstegangsregistreringen?????
Og seff, straffegebyr (opptil 50%) fra staten

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 15:29
av Eirik
Han må nok betale ny engangsavgift, med den "nye" effekten. Det er bare rett og rimelig.^^

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 16:01
av Andrew N1328
Må nok kjøre forsiktig rundt i trondheim om dagen da... sjekket hva jeg måtte betale for å få min "lovlig", var faktisk ikke SÅ ille, 31 500 ca...

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 16:14
av Helge
Bilde
"Eieren av denne bilen hadde ikke gjort noe ulovlig, og målingen viste at han hadde lavere motoreffekt enn hva som sto i vognkortet."

Hehe......Gjett om han rakk å skru ned trykket selv om han fikk med seg en BT-mann i bilen tilbake til kontrollstasjonen.
Å tro at denne bilen går rundt med mindre hester en orginalt er som å tro på julenissen! :D

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 22:12
av Aleks_
Paradigm N558 skrev:
Eieren av denne bilen hadde ikke gjort noe ulovlig, og målingen viste at han hadde lavere motoreffekt enn hva som sto i vognkortet.
Så... Da får han vel tilbake penger fra staten da mtp. avgiftene under førstegangsregistreringen?????
Og seff, straffegebyr (opptil 50%) fra staten
Du har et poeng der, Para! Det burde jo være rettferdig, og gå likt begge veier. :roll:

Men, har ikke de trallene en max begrensning på antall hestekrefter den klarer å takle? Mener å ha lest en prosjekt tråd en gang om en bil som måtte dra langt for å teste dette pga at dynoen på de traktene ikke tålte så mye hester.
Dvs, man finner den kraftigste bilen i traktene, og får eieren med på å "bli tatt", og får bilen på tralla, og river i filler hele greia =D>
Og resten av bilmiljøet i Trondheim kan gi karen en liten slant for tort og svie, og (nesten) alle er glade :lol:

Ser denne dynoen måler effekten på hjula. Er effekten de oppgir på motor etter på hjula? Det er jo noe tap i drivlinje.

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 22:43
av evo16v
Men, har ikke de trallene en max begrensning på antall hestekrefter den klarer å takle?
Ifølge papirutgaven av adressa så kan disse rullene ta 800hk pr aksling, altså 1600hk på en 4wd.

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 13 jun 2009, 23:32
av Aleks_
Må da vel finnes en brutal 4wd i Trondheims traktene.. :roll:

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 14 jun 2009, 02:23
av Bjarte N1696
Har en stygg følelse av at myndighetene går etter motoreffekt syndere for tiden, ikke bare i Trondheim men over alt egentlig. Har hørt om flere som selger bilene sine borti oslo området etter mye spørsmål av UP.

Har UP lov til å kreve at du åpner panseret å stille spørsmål til hva som er der?

Nå ble det vel laget en regel i 96 eller noe som gir deg lov til å trimme bilen til det du ønsker og da skal selfølgelig drivverk og bremser stå i stil til effekt. Da kan du vise bilen å få dette godkjent uten disse avgiftene. Forsikringen blir da selfølgelig mye høyere. Gjelder biler som har gått i norge i 10 år eller mer. Etter som jeg har forstått det iaf.
Bakseter på biler med grønne skilter havner visst også innunder denne loven.

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 14 jun 2009, 08:27
av Paradigm N558
Har man enn 10 år eller eldre bil kan man trimme til fanden tar deg... hardt bakfra om du vil!

Og dette avgiftsfritt, men det skal føres i vognkortet og det skal godkjennes.

Så om noen av dere kjøper den Eks-Røkkes-Sønn-Saaben 9000'enen med 580 (??) hester ish... som var en 96 modell (??) og blir stoppa, og de benker den til femhundre og fnørten hester, så skal det ikke ha noe å si, enn at du får påpakning for å ikke ha det godkjent. Sett at man får det godkjent da.

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 14 jun 2009, 09:17
av Morten S.
Paradigm N558 skrev:Har man enn 10 år eller eldre bil kan man trimme til fanden tar deg... hardt bakfra om du vil!....
Gjelder regelen om at bilen skal ha vært reg. 10 i Norge her også, slik som varebilreglene? Der går det på dato, og ikke årsmodell.

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 14 jun 2009, 09:40
av Frode N073
du kan ikkje trimma hemningslaust sjøl om bilen e fystegangsregistrert før 1996 (merk 1. gangs registrert)
du må fortsatt ha godkjenningspapirer fra Saab etc som ska gå god for at bilen takle den nye effekte.

dvs ein 9000 ikkje vil få godkjent mer enn 225hk som Aero har. og900 opp te 185hk

trimme du mer så sleppe du nok tillegsavgift og straffeavgift men må nok se langt itte skilter :wink:

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Lagt inn: 14 jun 2009, 09:42
av Frode N073
Mostra skrev:
Paradigm N558 skrev:Har man enn 10 år eller eldre bil kan man trimme til fanden tar deg... hardt bakfra om du vil!....
Gjelder regelen om at bilen skal ha vært reg. 10 i Norge her også, slik som varebilreglene? Der går det på dato, og ikke årsmodell.
meine det ska gjelda ja. null i avgift hvis bilen har vært registrert i Norge i mer enn 10 år.
kreve fortsatt godkjenning då