Har kjørt pomfri-TDI i dag :D

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Har kjørt pomfri-TDI i dag :D

Legg inn av Andreas N1194 » 16 aug 2009, 09:58

I dag har jeg kjørt frem og tilbake til Hovin fra Trondheim på "ren" pommes frites-olje (dvs gammel, brukt olje sådan) og det gikk som tusan :D

Noen faktorer er viktige (som f.eks Bosch innsprut m.m) for å få dette til å funke, men når det funker står virkelig ikke gammel pommfri-olje tilbake for diesel, hverken i viskositet eller effekt, og det brenner rent! :D Gratis er denne oljen også, så man kan jo ikke si at det er så dumt, og så lenge motoren er over 90 grader så legger det seg ikke igjen slagg heller. Men oljen må jo filtreres først og litt annet småtterier, og man må ha en stabil source of oil (dvs olje uten rester av drinker, vann, salt etc i) som utgangspunkt.

Lurer på om det blir 9-3 TDI 2.2 "pommfri" på søskenbarnet etterhvert, hehe :mrgreen:

Noen andre som har erfaringer med dette? Jeg har skjema og alt på hvordan det skal settes opp, og siden Biotrieb viser at innspruten på en 2002 9-3 2.2 tdi skal fungere utmerket. Men jeg er selvfølgelig bare i en tilstand av eufori (les: pommes frites-rus) akkurat nå da, så det blir ingen konvertering av søskenbarnet mitt sin 9-3 i morgen akkurat ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Re: Har kjørt pomfri-TDI i dag :D

Legg inn av Macgeier » 17 aug 2009, 11:36

Interessant, du har du jo mulighet for chips trim :wink: Du trenger vel ikke wunderbaum når du har en aroma som et rullende gatekjøkken?

Fra spøk til revolver, hvordan holder man frytyrolja flytende på vinteren? Varmekabler i tanken?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Har kjørt pomfri-TDI i dag :D

Legg inn av Andreas N1194 » 17 aug 2009, 11:46

Macgeier skrev:Interessant, du har du jo mulighet for chips trim :wink: Du trenger vel ikke wunderbaum når du har en aroma som et rullende gatekjøkken?

Fra spøk til revolver, hvordan holder man frytyrolja flytende på vinteren? Varmekabler i tanken?
For den som er interessert fikk jeg tegnet opp hele koblingsdiagrammet, og får ett stk PCB i posten :mrgreen:

Men som svar, så ja, det er varmekabler i tanken, og han har også muligheten til å skifte fra diesel til frityrolje inni bilen. Bykjøring og kjøring før motoren holdt 90 grader egnet seg ikke på frityr..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar