Ang. automatgir på XC90, er det klart mer enn enkelttilfeller, tatt i betraktning vi som har feilsøkt, og skiftet alle disse kassene, ja..

Men tatt i betraktning antall 90'er på veien, går stort sett alle smertefritt, og kun et fåtall av de taxibilene som går i byen her jeg bor som har vært utsatt.. Så jeg vil påstå det er enkelttilfeller, på grunn av litt for dårlig olje, i kombinasjon av litt for dårlig kjøling, som fører til at oljen i en taxibil med mye tomgang og kontinuerlig kjøring vil brenne seg over tid. Noen mer inngående problematikk tar jeg verken her eller noen andre plass enn på jobb.. Men kan ikke se noe stort problem med disse kassene, så lenge man har en normal bruk for bilen, og gjerne bruker en forbedret olje på kassen.
XC90en er en av bilene vi har som IKKE har hatt barnesykdommer. Igjen kan man diskutere mer inngående, men ikke på et åpent forum.. Men bilen har hatt verken større antall eller større omfang av feil enn andre Volvoer, tvert imot, og heller ikke sammenlignet med mange av konkurrentene. Stødig bil vil jeg påstå, og jeg reparerer på disse bilene daglig, som volvotekniker..
Mtp motoralternativ er nok både T6en og V8eren utelukket av hensyn til kjøpspris og bensinkostnader. Selv har jeg ikke kjørt de motorene til at jeg kan si noe på bruken. Men synger nok godt med 8er.. Så har man råd, så..
Men i en storbil vil jeg nok til enhver tid anbefale diesel som det beste alternativet, både for pris og guff..
(Har en onkel med en sånn 'SsangSsang-Sak', og ikke noe annet å videreformidle enn at den funker godt. (Den taper seg nok MYE i innbytteverdi.. Men mye bil for pengene, sånn i første omgang iaf..)