Valg av pendlebil

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Valg av pendlebil

Legg inn av Glevi-900S » 30 aug 2009, 20:18

Hei!

Det kan se ut som jeg trer inn i en pendlerhverdag der kollektivt ikke er et alternativ. Må derfor trå til å handle meg bil, og spørsmålet er; Hva bør jeg velge?

Har laget en liste med kriterier, men andre tips og råd er også velkomne.

Pris: max 70 000,-
Årsmodell: 1997-->
KM: Ikke så viktig, men svært gjerne under 180k km.
Godt varmeapparat, og gjerne AC/klima
Forbruk: under 0,6l/mil, drivstoff uvesentlig
Ca en times kjøretur hver vei, så ønskelig med god støydemping og sittekomfort.

Bilen må være driftssikker og holdbar.

Fyr løs! Hva bør jeg se på?

//Glenn 8)
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Haaka » 30 aug 2009, 20:33

For sittekomfort er det jo stort sett Saab og Volvo som gjelder da.. :wink: Finnes jo nok av amerikanske biler med dype sakkosekker av stoler, men komforten ødelegges jo stort av chassiset i amcar'ene..

Skal du sikre deg et forbruk på 0.6, i en bil til 70.000, bør du kanskje se på diesel først, gjerne i en mellomstor/liten tysker..

Mtp. vedlikehold og brukskostnader er det ingen som slår japsene, dog MEGET få japser gir deg gode seter, og har typisk en gammel motorteknikk som sjeldent gir det laveste forbruket..

Hva verdsetter du desidert høyest i en långmilare? Komfort, lavt forbruk eller lave brukskostnader?
Så er det nok lettere å finne et kompromiss etter det..

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Glevi-900S » 30 aug 2009, 20:52

Jeg setter nok forbruk og brukskostnader som viktigst, dvs øknomien i høysetet...i denne omgang.

Hvordan er forbruket på en 9-3 2,2 TiD ?

Jeg tenker at en yaris d4-d eller diverse andre postmann-biler tilfredstiller på mange steder, men det kjennes jo som å kjøre i en brødboks...

eneste som jeg ikke syns ser ut som en, er ford connect...noen som kjenner til disse?

Eller så heller jeg mere mot en "bil", og ikke arbeidsbiler...Citroen C5 Hdi er jo godkjent på forbuk og komfort, men er jo lite pen, og kanskje litt i største laget...
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2009, 21:15

Gasskonvertert bensinbil? Det går billig og da kan du jo ha en stor bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Glevi-900S » 30 aug 2009, 21:34

Sant!

Hva koster en slik ombygging? Og er det fyllestasjoner for gass overalt? Hvor langt kommer man evt på en tank?
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 464
Registrert: 01 mai 2007, 13:03
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Jørgen N1032 » 30 aug 2009, 22:07

Jeg har hatt en Ford Connect til arbeidsbil. Det er den beste pizzaraceren jeg har kjørt, husker ikke forbruket (jeg betalte ikke dieselen :P ). Fin på vinterføre var den og. Med webasto og el oppvarmet frontrute var det en lek og stå opp på morran i minus flere og tjue grader, slapp å grue seg til isskraping.
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Glevi-900S » 31 aug 2009, 10:04

Sjekka litt rundt, og forbruket på connecten ligger på rundt 0,63...men en gasskonvertert sak virker jo svært interessant det også...ikke mange til salgs da...

Noen med kjennskap til 9-3 2,2 TiD ?
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Singsaker » 31 aug 2009, 10:36

Høyde og vekt på den som skal bruke bilen kan være greit slik at "lillegutt" på 195 cm og 140 kg ikke blir presset inn i en yaris som en ny-stappet pølse.
Hvor lang er pendleravstanden slik at man kan legge inn "torturgrafen" på dårlig sittekomfort inn i en økonomisk "bang for the buck graf"
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Glevi-900S » 31 aug 2009, 11:15

hehe, jeg er 172 lav, 75-80 kilo og skal kjøre ca 9 mil hver vei... :)
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Macgeier » 31 aug 2009, 11:18

Glevi-900S skrev:Sjekka litt rundt, og forbruket på connecten ligger på rundt 0,63...men en gasskonvertert sak virker jo svært interessant det også...ikke mange til salgs da...
Gasskonvertering koster 7.000 NOK i Polen (og det tar kun èn dag på verkstedet), og bilgassinstalltør i Norge tar 3.000NOK for å godkjenne dette (inkludert papirmølla) slik at du får det i vognkortet, med andre ord totalt 10.000NOK ferdig godkjent med stempel i boka. For 7.000 i Polen fikk jeg top of the line, det dyreste og beste systemet de kunne anbefale - BRC sequent + includert ventilsmøresystem.

Velger du konvertering i Norge så koster dette rundt 30.000 NOK, ikke ille siden du slipper å kjøre til Polen, overnatting ferge, tapt arbeidsinntekt etc.. Tar du derimot Polen som ferietur så har du 20.000 i "lommepenger".

Jeg har halvert drivstoffutgiftene etter Gass konvertering =D>

Fyllestasjoner finner du her:
http://www.gjelstenli.no/lpg/

EDIT: Du har PM med forsalg til pendlerbil :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Singsaker » 31 aug 2009, 13:34

Glevi-900S skrev:hehe, jeg er 172 lav, 75-80 kilo og skal kjøre ca 9 mil hver vei... :)
Da får du et nytt tips..... :mrgreen:

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/re ... vel2=S%F8k

Har forsikret noen pendlerbiler på Gullverket, Eidsvoll, Råholt mm, 18mil 5 dager i uken X 44 uker blir 39600km pr år. så får noe fradrag på skatten da...... :mrgreen:
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Glevi-900S » 01 sep 2009, 15:10

hehe, aktuell jobb er i Kongsberg, og blir da å pendle fra Oslo. Mot køen begge veier, så sånn sett er det gunstig.

Per nå heller jeg mest mot en gass-konvertert bil, evt en nyere diesel-tysker (worst-case, en japse). Er aktuelle kandidater på finn.no, så vi får se. Jobbintervjuet er i morgen, så får jeg gjøre noen grep utifra det :)

Trist å forlate Saab som merke da...med en økt inntekt er det håp om få år hvertfall! Så jeg får smuglese på forumet sålenge... :oops:
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Trond_ » 01 sep 2009, 17:10

vw passat. Var på langtur i en 01 mod 1.8 Turbo. Meget gode stoler,god støydemping og alvorlig deilig å kjøre :D sjøl om de "bare" var 150 hk i den så var bilen ganske sprek! :)

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av JoBruheim N1726 » 06 sep 2009, 00:14

Jeg tenker på noe med TDI, da 1.9 TDI i den prisklassen :)

Du får kanskje noen Golf 4 til under 70k nå? Ellers har du Seat Toledo/Leon med den motoren :)
Den presser du ned på 0,50 på langkjøring, og draget er godt i 110 hestern :)
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Brukeravatar
Spöket
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 106
Registrert: 23 mai 2006, 14:30
Medlemsnummer: 1027
Navn: René
Bil: 9000,900,9-3ss
Sted: Kongsberg

Re: Valg av pendlebil

Legg inn av Spöket » 06 sep 2009, 09:31

Jag såg att Pegg var en stund på tråden..(C5, samma motor som i Pegg). Jeg pendler Sandvika-Kbg var dag med en 605 2,1td. När jag bara bruker bilen til job så har jag kommit ner på 0.44/milen!! Och detta är med relativt gammel teknik, ikke högtrycks pump eller något sådant, bara "old-fasion-shit". :)

Svar