Jeg mener slike kabler har noe for seg, og jeg stiller
store spørsmålstegn til dere som påstår at "det gikk jo bra en gang/tre ganger/hundre ganger, så da er dette unødvendig"... Mener dere at det også er unødvendig med bilbelte, airbager, redningsvest, sykkelhjelm osv, osv, for det går jo
vanligvis bra uten?
Jeg er helt enig med Singsaker her, det er en billig forsikring å kjøpe slike startkabler. Selvsagt får man aldri vite om det var en god investering, men det er jo mye av poenget med sikkerhetsutstyr; man vil helst aldri erfare hvordan det hadde gått uten det.
Og det at NAF/dinside eller andre tydeligvis ikke har fryktelig mye peiling på bilelektronikk betyr vel ikke at denne saken setter spikeren i kisten? Pressen operer desverre ofte slik at når noen ikke kan svare i detalj på noe, ja da er det løgn og fanteri på gang.
Det var da en voldsomt krokete forklaring Aleks, selv jeg som er elektroniker sliter med å følge deg i svingene.
Det som ofte skjer ved et slikt overslag, som du riktig beskriver, er at du får en "vandring" av strøm (elektroner) fra klemmen til polen før det er fysisk kontakt. Dette skjer fordi differansen i ladede elektroner i det fulladede batteriet er veldig stor kontra det tomme batteriet, og det er dermed svært mange elektroner som er ivrig på å forflytte seg fra ett sted til et annet. På grunn av dette vil luftrommet faktisk bli strømledende når avstanden er liten nok, og man får et overslag fra klemme til pol. Jeg skal ikke gå inn på årsakene til at luften blir ionisert, de som er interessert kan spørre google.
Dette ser man i form av en gnist, og selv om det ser uskyldig ut så er det helt riktig at spenningen er svært høy. Som du sier er det ikke mye strøm, gjerne bare noen få milliampere, men likevel er det mer enn nok til å skade elektronikken som finnes i dagens biler.
Videre vil alltid en ladning alltid forsøke å finne minste motstands vei til jord. I dette tilfellet blir det fra plusspolen (hvor gnisten oppstår), via nærmeste sted i ledningsnettet der ladningen kan komme seg gjennom fra pluss til minusside, og tilbake til minuspolen på batteriet. Hvis det da står et printkort i dashbordet, ikke langt fra batteriet, med en del fintfølende komponenter, vil det være mulig at dette er minste motstands vei for ladningen vår. Den bryr seg fint lite om at det er mulig å lade seg ut gjennom for eksempel dynamo, dette synes den tar alt for lang tid.
For å sammenligne med noe, jeg jobber med finelektronikk til dagen. På jobb har vi antistatiske klær, antistatisk verktøy, antistatisk gulv, antistatiske bordplater, og så videre. Alt dette bare for å forhindre at statisk elektrisitet blir ladet ut til elektroniske komponenter. Strømpotensialet fra et bilbatteri er mye større enn fra en knitrete ullgenser, så det er vel ikke vanskelig å forestille seg at elektronikken i bilen kan ta vel så mye skade av dette som våre produkter.
Som Aleks også helt riktig sier er dette skader som ikke nødvendigvis er synlig rett etter at overslaget skjer. Ofte er det slik at en komponent svekkes, men ikke ryker helt med en gang. Levetiden svekkes drastisk, og man opplever det kanskje som en frittstående feil. At verksteder ikke har registrert skader på grunn av startkabler overrasker meg derfor ikke det minste. Dermed kan det også være at mange av dere skeptikere allerede har skadet flere elektronikkenheter i bilene deres, men de ryker ikke før om noen år.