Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
joachim_jensen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 30 des 2007, 22:50
Medlemsnummer: N1293
Navn: Joachim Jensen N1293
Bil: 95 mod 900t coupè
Sted: Arendal/Tromøy

Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av joachim_jensen » 06 mar 2010, 15:52

Heisann.
Vet det er feil forum å spørre om dette, men får ikke svar på bmw forumet og siden dere her kan så mye om
biler så prøver jeg meg på et spørsmål.
Motorlampa har begynt å lyse i dama sin bmw.
Har vært og lest ut feil koden, og slukket lampa to ganger.
Den ene gangen tok det et par mnd før den tente igjen,andre gangen gikk det bare noen dager.(gikk på når det var -16 grader og bilen var kald)
Første gangen vi leste ut fikk vi dette svaret:
Bilde

Andre gangen var svigerfar oppe hos noen han kjenner på et verksted og da fikk han til svar "sjekk fuelsystemet"

Noen av dere som har peiling på hvor en kan begynne å lete etter feilen?

Mvh Joachim
9-3sc 2007 mod 2,0t
x-95 mod saab 900 turbo steg 2 sp.
Naturen gir alle mennesker mulighet til å bli lykkelige, bare de forstår å benytte den.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av Helge » 06 mar 2010, 16:46

Et merkeverksted vet nok svaret.
Det er gratis og spørre dem.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av Aleks_ » 06 mar 2010, 17:12

Blandings-tilpassing øvre grense multipl.
Betyr at motorstyinga må adaptere seg(tilpasse seg) utover de parameterene fabrikken har oppgitt.
At du har en multiplikativ adapsjon på motorstyringa di(mappen din) vil si at styresystemet multipliserer fabrikksmappen med feks 1,10(en økning på 10% over hele mappen).

At motorstyringa må tilpasse seg er ikke uvanlig. Vi kjører jo ikke alle rundt i et standard klima, og motoren blir jo slitt, så det må jo tilpasses etterhvert. Dette har jo fabrikken tenkt på, og derfor lagt inn dette.
Bilen til dama di har oversteget det BMW har satt som max adapsjon, dvs, oversteget det BMW har ment er max tillatt tilpassning før noe kan være galt.
De som kan dette bedre enn meg får korrigere meg om noe er feil.

Første jeg ville gjort er å sjekka at luftmassemåleren funker som den skal. Åpent luftfilter på bilen?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av Tor N12 » 06 mar 2010, 18:34

Bensinpumpe og lambdasonde samt falskluft/frieksos kan også forårsake den feilkoden.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2010, 21:40

Tor N12 skrev:Bensinpumpe og lambdasonde samt falskluft/frieksos kan også forårsake den feilkoden.
Samt LMM, regner med at en så ny bil ikke er MAP-basert, men har ikke fnugg av peil på bimmer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

joachim_jensen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 30 des 2007, 22:50
Medlemsnummer: N1293
Navn: Joachim Jensen N1293
Bil: 95 mod 900t coupè
Sted: Arendal/Tromøy

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av joachim_jensen » 07 mar 2010, 09:24

Takker for svar.
Nei,det er ikke åpent luftfilter.
Det er så tungvindt med den bilen for lampa slukker ikke selv om problemet er løst.
Er det noen enkel måte å sjekke om lmm begynner å bli dårlig?Og også sjekke bensinpumpe og lambasonde.
Det merkelige er at man merker ikke noe på bilen,ikke antydning til at noe er galt.
Blir vel verksted etterhvert,men da forsvinner pengene så fort :evil:

mvh Joachim
9-3sc 2007 mod 2,0t
x-95 mod saab 900 turbo steg 2 sp.
Naturen gir alle mennesker mulighet til å bli lykkelige, bare de forstår å benytte den.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2010, 10:08

Om du begynner å sjekke frieksos før lambda, og ikke minst falskluft (meget vanlig feil) så har du nå sjekket det billige først. :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

joachim_jensen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 30 des 2007, 22:50
Medlemsnummer: N1293
Navn: Joachim Jensen N1293
Bil: 95 mod 900t coupè
Sted: Arendal/Tromøy

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av joachim_jensen » 07 mar 2010, 10:49

takk,da begynner vi der :D
9-3sc 2007 mod 2,0t
x-95 mod saab 900 turbo steg 2 sp.
Naturen gir alle mennesker mulighet til å bli lykkelige, bare de forstår å benytte den.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Hjelp til diagnose BMW 318 i e46

Legg inn av Aleks_ » 15 mar 2010, 16:02

Har det løst seg? :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Svar