Bilavgifter...

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Saab i media!

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2010, 09:52

ein ting som irritere meg e utslippslureriet som någen produsenta drive med.
VW f.eks. med sine Bluemotion modella der importør/produsent? har kjøpt ein klimakvote for 1 år og dermed "senke" utsleppet. i realiteten så forrurens'an ikkje mindre. om de får billigare eingangsavgift for detta vett eg ikkje men det e direkte lureri å fronta disse modellane som miljøvennlige når de itte 1 år ikkje har denna klimakvoten lengre.

i illegg når disse utslepstestane blir utført så teste de bilmodellen med alt som kreve effekt avslått. radio, acc, setevarme osv.
dette gjenspeile ikkje kverdagen på någen måte. igjen "lureri".

hvis eg sko handla bil ut i fra et miljømessig synspunkt så ville eg visst ka bilen forrurense itte et normalt bruksmønster og ikkje ka de klare å trylla fram i et laberatorium.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mar 2010, 10:47

Ingvar N629 skrev:Men hva med det andre, f eks nox som er grunnen til at forurensingsalarmen har gått bl a i Bergen i vinter? Nei det er ikke avgiftsbelagt, for det hadde ikke finansdep hørt om da avgiftsmodellen ble laget. Fakta er at treveiskatalysatoren som bensinbilene har fjerner så godt som all nox, mens en slik ikke funker på en diesel pga oksygen i eksosen. I tillegg produserer en dieselmotor mer nox pga den høyere virkningsgraden. Så ja, jeg mener vårt system er helt på jordet.
Hadde det vore en ide å innføre AdBlue på personbilar med dieselmotor også for å få ned NOx-utsleppa? Hadde det ført til en vesentlig reduksjon i NOx-utsleppa?
Om en ser på produsentane av tune køyretøy er det en del som brukar AdBlue for å redusere NOx, medan enkelte (som fks. Scania på sine rekkeseksarar) klarer krava berre ved hjelp av SCR-teknologi (katalysator).

Edit: Laga en ny tråd, då det vart vel OT I SAAB-media-tråden.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2010, 13:45

Adblue stinke jo [-X

håpe ikkje det komme på personbila.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mar 2010, 15:18

Frode N073 skrev:Adblue stinke jo [-X

håpe ikkje det komme på personbila.
Det er heilt rett.
Men det burde absolutt vore vurdert om det har effekt.
På nye lastebilar finns det dessuten momentbegrensing, slik at en har omtrent halvt dreiemoment om en ikkje har AdBlue på tanken. Heldigvis køyrer eg Scania, 500'n som eg køyrer stundom er berre Euro 3 (uten AdBlue), 620'n går med so lette lass at den brukar minimalt med stoffet ;) Og tidligare når eg hadde 420 (Turbo Compound) slapp en heilt unna stoffet då også :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2010, 15:41

Problemet med urea/SCR/adblue er at det krever temperatur, og det trengs over tid. I kjøretøy er driften alt for transient, dvs ujevn til at dette funker godt. Tungbiler med adblue har systemet i drift mindre enn en skulle tro. Dessuten krever jo slike systemer påfylling for å fungere. Det finnes teknologier på trappene som er passive, men det stiller krav til drivstoffkvalitet og det fjerner ikke nok NOx.

Et annet problem med adblue er jo "slipp" av ammoniakk, ikke sunt det heller, og det fører til gjødsling av vassdrag og algevekst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2010, 15:56

me bruke Adblue på jobben og det eg har fått vite e at det ikkje e farligare enn at det kan drikkas.
tror ikkje eg vil prøva då. :reading:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mar 2010, 16:02

Du har eit godt poeng med temperatur ja, det tenkte ikkje eg på.
Når det gjeld fylling er det ei kurrant vare å få taki, dei fleste kjedene har begynt å få dette på tank. Unntaket er sjølvsagt Shell, som firmaet eg køyrer for tankar hjå. Men dieselkorta til Shell har bilde av en 9000 då ;)
So enten må vi tanke ifrå 1000-liters tankar på eige anlegg, eller via 10 litersdunkar. Tanken på bilen min er vel ca. 60 liter. Men en annen ting er at AdBlue-stoffet frys fort, derfor går det ei sløyfe med kjølevatn ned i tanken for å sørge for temperatur.

Frode: du har vel prøvd å få stoffet på henda? Luktar forferdelig, og om en sølar litt "krystalliserar" det seg ganske fort. Er ihvertfall ikkje noko eg ville ha drukke ihvertfall.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Saab i media!

Legg inn av KongerudN344 » 12 mar 2010, 16:58

Frode N073 skrev:ein ting som irritere meg e utslippslureriet som någen produsenta drive med.
VW f.eks. med sine Bluemotion modella der importør/produsent? har kjøpt ein klimakvote for 1 år og dermed "senke" utsleppet. i realiteten så forrurens'an ikkje mindre. om de får billigare eingangsavgift for detta vett eg ikkje men det e direkte lureri å fronta disse modellane som miljøvennlige når de itte 1 år ikkje har denna klimakvoten lengre.
Tviler på at staten "fjerner" utslipp bare fordi at Harald A Møller kjøper en klimakvote til bilen. Det er dessuten ikke sånn at det er slutt på klimakvoter etter ett år. Importøren betaler for 1 år, deretter er det opp til bilkjøper selv og fornye den kvoten. Mener det koster 490 kr, har en sånn plakat på pulten min på jobben. Har sittet i disken på møller i to år og det er EN som har spurt om ny klimakvote. Prosjektet disse pengene går til er faktisk meget bra. Så jeg mener at dette helt klart har noe for seg, men Harald A Møller har fortsatt en stor jobb foran seg for å få kundene til å fornye kontraktene.

VW er jo også et godt eksempel på biler som har gått en del ned i pris etter avgiftsomleggingen. Det er ingen av de modellene vi har lansert de siste to årene som har blitt dyrere enn den gamle. Derimot har ofte den nye modellen vært en del billigere enn den gamle utgåtte modellen. Dessuten er det mer enn godt nok skyv til daglig bruk i den nye 1,6 TDI motoren til VW. Selv forbikjøringer og med folk i bilen. Da med ett forbruk på 0,45 pr mil og 99 g co 2 pr km så mener jeg det er ganske klart at dette bra for miljøet. I tillegg har Golf 6 høyeste oppnådde poengsum i EuroNcap.

Så i bunn og grunn er jeg faktisk ikke helt i mot prinsippene i avgiftsystemet for bil, men det slår jo ut VELDIG feil for enkelte modeller. Syntes egentlig de kunne lagt inn en unntak for SAAB i avgiftsystemet :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2010, 17:20

Jada, lett å få tak i adblue, men hvor mange private ville gidde å bruke penger på det?

Adblue inneholder urea, eller piss om du vil, og dette reagerer og blir til bl a ammoniakkgass i katalysatoren ved høy nok temperatur. Ammoniakken reagerer med NOx. Så drikk i vei, Frode :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2010, 17:47

Ingvar N629 skrev:Jada, lett å få tak i adblue, men hvor mange private ville gidde å bruke penger på det?

Adblue inneholder urea, eller piss om du vil, og dette reagerer og blir til bl a ammoniakkgass i katalysatoren ved høy nok temperatur. Ammoniakken reagerer med NOx. Så drikk i vei, Frode :lol:
kanskje det. ser for meg det funke ypperlig som blandevann. og siden det krystaliserer seg så blir det jo ein slags slush :mrgreen:

ang Bluemotion så blir ikkje bilen mer miljøvennlig bare for du kan kjøpa ein klimakvote. avgassen e lik uansett.
ergo "juks" siden du får ein oppfatning av at du e miljøbevisst når du kjøre Bluemotion.

eg og kan vel kanskje kalla 9-5'an min for Bluemotion wannabe hvis eg donere 490kr te ein god sak. og hvis eg donere nok så har eg null i utslipp #-o
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Andrew N1328 » 12 mar 2010, 18:05

Stalfa skrev:
Andrew N1328 skrev:
Hvilke biler da? Vet at et par av disse "liksom-grønne" bilene har blitt billigere(prius, om jeg ikke tar feil?).
Det har faktisk bare blitt mere avgifter gjennomsnittlig enn før, som Ingvar skriver så er disse nye avgiftene på toppen av de gamle.
Det er vanskelig og ikke få med seg at det blir fler biler med lavere co2 utslipp. Tar av meg hatten om du har klart og ikke legge merke til det.

Det som også er lett å glemme er at man gjordet om i fra å ha avgifter på motor volum til utslipp. Det er faktisk et steg i riktig retning, mener jeg.
Det kan lett bli oppfattet som naivt og vente på mye lavere avgifter på bileri norge.
Har såklart fått med meg biler som slipper ut mindre Co2, men ikke fått med meg at de har blitt billigere...

Hele poenget mitt er at det norske avgiftssystemet er basert på feil grunnlag, og det er kun for å tjene penger som igjen forsvinner i "den store gryta", noen som tror annerledes vil jeg påstå er litt vel naive.

Vi får vel bare la disse "grønningene" kjøre rundt i elbiler som må ha nye batteri ca hvert fjerde år, som da forurenser endel...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mar 2010, 20:27

Ingvar N629 skrev:Jada, lett å få tak i adblue, men hvor mange private ville gidde å bruke penger på det?
Om det hadde vorte momentbegrensing når tanken er tom, slik det er lovkarv om på nye lastebilar pr. idag, hadde det tvinga seg fram. Til å begynne med var det ikkje momentbegrensing når tanken var tom på lastebilar, men det kom raskt. 620'n som eg har har ikkje slik momentbegrensingtull, men den brukar som sagt so lite at det er yterst sjeldan en treng fylle tanken. Lette lass i kombinasjon med stor motor gjer at forbruket er veldig moderat.

Dessuten kostar ikkje AdBlue meir pr. liter enn diesel gjer. Lavaste eg har sett AdBlue er til 5:- pr. liter.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2010, 22:38

kan bruka vann hvis du går tom :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 mar 2010, 16:44

Frode N073 skrev:kan bruka vann hvis du går tom :wink:
Har ikkje momentbegrensing, so det spelar inga rolle ;)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Bilavgifter...

Legg inn av Frode N073 » 13 mar 2010, 18:24

Hjelle, N6 skrev:
Frode N073 skrev:kan bruka vann hvis du går tom :wink:
Har ikkje momentbegrensing, so det spelar inga rolle ;)
tenkte på hvis skvipet komme på personbila og de legge inn momentbegrensning ved tom tank.
då e det lettare å fylla på vann enn å skaffa seg Adblue
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar