Raud AA-registrert Saab i Trondheim

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Raud AA-registrert Saab i Trondheim

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 jun 2010, 17:37

Arnljoth N1530 skrev:
Edward N812 skrev:Jeg ble nemlig syklist fra og med i dag
Gikk det så fort forbi fartskontrollen ? :shock: :P

Du har ikke mista lappen igjen? :P
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
tor.N1368
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 145
Registrert: 03 jun 2008, 19:46
Medlemsnummer: 1368
Bil: 9-5 01
Sted: Bodø

Re: Raud AA-registrert Saab i Trondheim

Legg inn av tor.N1368 » 29 jun 2010, 08:30

Arnljoth N1530 skrev:Spylevæske er unødvendig.. MEN, jeg har lite til overs for syklister som er "i veien" for vanlig trafikk..

fra "Forskrift om kjørende og gående trafikk" (også kjent som trafikkreglene...)

§12 fjerde ledd
" Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. "

Dette har jeg ALDRI sett NOEN syklister gjøre i løpet av mine 3 1/2 år med lappen og x -antall 1000 kilometer på veien. Ikke her i Nord-Norge, i Midt-Norge og ei heller på vestlandet. (kanskje det er noe annet nede på det bløde sørland.. ?)

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

3. "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."
Altså, kun ved passering skal syklistene gå ned i fart. Har opptil flere ganger måtte ligge i lang tid bak en mann i kondomdress (med mye trafikk i mot) og med tom gang og sykkelsti på siden av veien..

Og så til slutt fra vegtrafikkloven..

§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.”


Dette gjelder forsåvidt også selvmordskandidater på rulleski som tror de eier veien i hele dens bredde...

Har ingenting imot å dele på asfalten på noen måte, men før det blir tatt hensyn fra begge sider, kommer jeg fortsatt til å irritere meg over trim-fantaster på veien....


=D> =D> =D>
There's a light in the end of every tunnel, just pray it's not a train. ;-)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Raud AA-registrert Saab i Trondheim

Legg inn av Edward N812 » 01 jul 2010, 18:44

Har ikke mista lappen nei. Sommerjobben er bare ikke så fryktelig langt unna, pluss at det skjer litt med bilen om dagen.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Raud AA-registrert Saab i Trondheim

Legg inn av 9000-fan » 01 jul 2010, 20:48

NjalVM skrev:Og det er heller ikkje andres oppgåve å "korrigere" og "irettesette" dei som bryt lovene. Det er ein og aleine politi og påtalemakta sitt ansvar.)
NjalVM skrev:Eit stalltips om ein ser syklistar (spesielt "uniformerte" grupper") som bryt vegtrafikkreglar og elles oppfører seg som dustar, så noter ned klubbnamnet (står som regel med store bokstavar på drakta), stad og tidspunkt, og kontakt klubben. Alle klubbar eg kjenner til tar sånt til etterretning, og kjeftar på dei aktuelle syklistane
NjalVM skrev:Og det er heller ikkje andres oppgåve å "korrigere" og "irettesette" dei som bryt lovene. Det er ein og aleine politi og påtalemakta sitt ansvar.
Hva mener du egentlig?

Politi eller internjustis?

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Raud AA-registrert Saab i Trondheim

Legg inn av ToreN1246 » 22 jul 2010, 22:21

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
NjalVM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 25 jan 2010, 08:27
Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
Sted: Bergen, eller deromkring..

Re: Raud AA-registrert Saab i Trondheim

Legg inn av NjalVM » 23 jul 2010, 11:10

9000-fan skrev:
NjalVM skrev:(..)
Hva mener du egentlig?

Politi eller internjustis?
Misforstå meg rett. Og dra ikkje ting ut av kontekst.

Det er forskjell på å "straffe" dei du er ueinig med i form av slag, spark, spyling og anna oppførsel som er lovstridig (som sagt: Det er politiets oppgåve), og det å konfrontere vedkommande med situasjonen, i ei setting der det sømmer seg (det utelukkar då å henge ut vindauga på bilen, mens ein skrik "kom deg inn på fortauet, di H****** sykkelbølle!").


Og når det kjem til artikkelen som er linka til:
Du linka til den klokka 22:21, det vil seie nokre minutt etter den vart publisert.
Artikkelen omtalte på dåverande tidspunkt syklistar som drapsmenn utan nokon kjennskap til gjeldande trafikkreglar. (Ingressen var som fyljer: "Trafikkens dødspiloter har egne trafikkregler, men følges de av de hjelmbekledde trafikantene?".)

Etter at ein person i går tok kontakt med journalisten og påpeikte at store deler av artikkelen var regelrett feil; bland stod det at syklistar ikkje har lov å køyre forbi på høgre side, og meir til, så er innhaldet og vinklinga vesentlig endra.

Artikkelen er i etterkant endra to-tre gonger, og journalisten har beklaga formuleringane og fakta-feila i den.

Svar