BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av ToreN1246 » 02 jul 2010, 22:41

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av Paradigm N558 » 03 jul 2010, 03:03

Nå har jeg ikke satt meg det grann inn i saken,
Men som regel så har vel disse tingene med at om samfunnet som vi kjenner det, skal vokse og gro, så trengs mye av infrastrukturen å fornyes...

Om det betyr store kraftlinjer over fine turområder/fredete områder eller tilsvarende, så må man veie opp kost mot skjønn.

Det kan se ut som de har klart det her, så jeg vil ikke gjøre meg til fiende med noen, men for min del så ser det ut som de har tatt den mest hensiktsmessige avgjørelsen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av Andreas N1194 » 05 jul 2010, 07:07

Norge trenger de kablene, og det vil koste x antall mrd for å legge de i bakken. Da blir svaret enkelt spør du meg. Dessuten er jeg ikke sikker på om noen master gjør så mye, kontra om de skulle ha hele entreprenørstanden dit for å grave et X antall km langt sår i naturen som en grøft ville blitt..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av Ottar N398 » 05 jul 2010, 14:39

Andreas N1194 skrev:Norge trenger de kablene, og det vil koste x antall mrd for å legge de i bakken. Da blir svaret enkelt spør du meg. Dessuten er jeg ikke sikker på om noen master gjør så mye, kontra om de skulle ha hele entreprenørstanden dit for å grave et X antall km langt sår i naturen som en grøft ville blitt..
Enig med Andreas her ;) Jeg vil heller ha kabler enn strømpriser på 13 kr/kwh
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av zero900t » 05 jul 2010, 15:26

Ottar N398 skrev:
Andreas N1194 skrev:Norge trenger de kablene, og det vil koste x antall mrd for å legge de i bakken. Da blir svaret enkelt spør du meg. Dessuten er jeg ikke sikker på om noen master gjør så mye, kontra om de skulle ha hele entreprenørstanden dit for å grave et X antall km langt sår i naturen som en grøft ville blitt..
Enig med Andreas her ;) Jeg vil heller ha kabler enn strømpriser på 13 kr/kwh
blir sikkert en eller annen kunstner som får X antall millioner for å "designe" nye master også så dem blir et kunstverk i naturen :roll: :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av EdHunter N815 » 11 jul 2010, 18:02

Selvsagt må man så langt det er mulig forsøke å bevare naturen og holde den urørt, men som Para sier så er det et spørsmål om behov. Tviler på at de som klager ville finne seg i de to andre alternativene heller, enten høyere strømpris eller forbruksbegrensning. Strøm må dagens samfunn ha, og stadig mer av det.

Jeg tipper forresten også at 95% av de som syter er synsere som aldri er ute og går tur i Hardanger likevel... :roll:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

009 N517
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N517
Sted: Oslo

-- Å SETTE PLASTER I STEDET FOR Å SPJELKE --

Legg inn av 009 N517 » 15 jul 2010, 07:14

Hvorfor skal kraft alltid føres fram i høyspentmaster?

Sjøkabler er velprøvd teknologi. Å legge sjøkabler i Haradangerfjorden er mulig i og med at det er flere tiår siden den første sjøkabelen ble lagt mellom Norge og kontintet.

Hardanger får 100 millioner i kompensasjon fra regjenringen for å lov til å "motta" disse mastene. Det er som å sette plaster i stedet for spjelke.

Hva statsministerpartiet selv sier om sjøkabler og 100 millioner, sier vel egentlig sitt.

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhet ... 3godTUpNgA

Om sjøkabel faktisk er så vanskelig som statsministerpartiet vil ha det til, ville neppe den nye sjøkabelen mellom Norge og Nederland blitt bygd.

http://www.tu.no/nyheter/produksjon/article32258.ece

Ingen sier nei til å motta 100 millioner når man ville fått et vedtak fra statsministerpartier ned over hodet uansett hva man selv måtte mene. Hva skal man med 100 millioner? Få turistene til å mene at kraftlinjene er spesielt vakre i Hardanger?

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: -- Å SETTE PLASTER I STEDET FOR Å SPJELKE --

Legg inn av Andreas N1194 » 16 jul 2010, 13:03

009 N517 skrev:Hvorfor skal kraft alltid føres fram i høyspentmaster?

Sjøkabler er velprøvd teknologi. Å legge sjøkabler i Haradangerfjorden er mulig i og med at det er flere tiår siden den første sjøkabelen ble lagt mellom Norge og kontintet.

Hardanger får 100 millioner i kompensasjon fra regjenringen for å lov til å "motta" disse mastene. Det er som å sette plaster i stedet for spjelke.

Hva statsministerpartiet selv sier om sjøkabler og 100 millioner, sier vel egentlig sitt.

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhet ... 3godTUpNgA

Om sjøkabel faktisk er så vanskelig som statsministerpartiet vil ha det til, ville neppe den nye sjøkabelen mellom Norge og Nederland blitt bygd.

http://www.tu.no/nyheter/produksjon/article32258.ece

Ingen sier nei til å motta 100 millioner når man ville fått et vedtak fra statsministerpartier ned over hodet uansett hva man selv måtte mene. Hva skal man med 100 millioner? Få turistene til å mene at kraftlinjene er spesielt vakre i Hardanger?
Dette er fortsatt et spoersmaal om billig stroem kontra naturskjonne omgivelser. Staten gidder ikke lage en gigantisk underskjoisk kabel til X antall mrd, og det er langt billigere og enklere aa bruke den velproevde loesningen med master. At det setter et lite skaar i naturen for noen, well, shit happens! Jeg tror ikke innbyggerne i Hardanger vil vaere med aa betale det ekstra det ville koste aa legge kabelen i skjoen i ettertid heller? ;)

(Kroatisk tastatur om noen lurer paa hvorfor skrivemaaten er som den er)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av colombo » 18 jul 2010, 23:32

Staten sa at det var veldig nødvendig med kraftverk i Alta, en god del år etterpå innrømmet de at det ikke var så nødvendig allikevel...

Selv om det hevdes at man trenger kraftlinje i Hardanger, så skal man ikke svelge alt med hud og hår.

Egentlig burde man bruke penger på energisparende tiltak istedet.
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

009 N517
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N517
Sted: Oslo

Re: -- Å SETTE PLASTER I STEDET FOR Å SPJELKE --

Legg inn av 009 N517 » 19 jul 2010, 19:47

Dette er fortsatt et spoersmaal om billig stroem kontra naturskjonne omgivelser. Staten gidder ikke lage en gigantisk underskjoisk kabel til X antall mrd, og det er langt billigere og enklere aa bruke den velproevde loesningen med master. At det setter et lite skaar i naturen for noen, well, shit happens! Jeg tror ikke innbyggerne i Hardanger vil vaere med aa betale det ekstra det ville koste aa legge kabelen i skjoen i ettertid heller? ;) )
1. Vi vet ikke hva en sjøkabel i Haradangerfjorden faktisk ville koste. Den 580 kilometer lange kabelen mellom Norge og Nederland koster 4,8 milliarder. Hvor lang blir en sjøkabel i Hardangerfjorden, om den skal ha samme kapasitet/kvalitet som den til Nederland? 100 km koster da 0,825 milliard kroner. Om vi da trekker 100 millioner fra 0,825 milliard kommer vi til 0,725 milliarder kroner. Dette kun som en illustrasjon. :!:

Statsministerpartiet trekker også fram at det er vanskelig å finne feil i en sjøkabel. Er det vanskeligere å finne feil i en kabel i Haradangerfjorden enn i Nordsjøen :?:

2. Det er fortsatt ubesvart hva man oppnår med 100 millioner. Mao å plastre beinbruddet i stedet for spjelke :?: Beinet blir da ikke bedre av den grunn. :wink:

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: -- Å SETTE PLASTER I STEDET FOR Å SPJELKE --

Legg inn av Andreas N1194 » 19 jul 2010, 22:01

Dette blir jo i beste fall naivt ;)

1: NorNed-kabelen er butikk; vi eksporterer kraft, ferdig med det.

2: Hardanger-kabelen er til eget bruk, ergo transport av et tapsprosjekt (strøm til eget bruk). At disse to kablene sammenliknes ser jeg på som noe søkt, men la gå. Forhåpentligvis stopper vi å subsidiere egen kraft snart også, og da er det kun et spørsmål om penger. Heldigvis er de rødgrønne langt mindre på bærtur her enn de er ellers...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

009 N517
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N517
Sted: Oslo

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av 009 N517 » 20 jul 2010, 08:01

Vær vennlig med å ikke sette karakteristikker andres meninger, men å holde seg til fakta. Ingen av oss har satt oss spesielt godt inn i saken. Mange reagerer naturlig på at kraftlinjer skal trekkes gjennom skjønne Hardanger.

Det som er sakens kjerne for meg her er at makta rår og det er ikke alltid noe pent syn.

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av Bjørk N1057 » 20 jul 2010, 09:36

EdHunter N815 skrev:
Jeg tipper forresten også at 95% av de som syter er synsere som aldri er ute og går tur i Hardanger likevel... :roll:
Haha, den der var fin! Er nok ikke alle som går tur i hardanger hver dag nei, men det må jo gå ann å ikke like det selv om?
Det er ikke syting over en filleting dette er snakk om, det er snakk om store innhugg i noe av det vakreste norge har å by på! Når turistene kommer, kommer de ikke for å se høyspentmaster i en fjellside, men vakker natur. Så de 100 millionene er nærmest verdiløse i det lange løp da de ikke kan forandre noen verdens ting.
Jeg synes det er ganske rart at så mange bare sluker det politikerene sier for god fisk og godtar at sånn er det.
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av Andreas N1194 » 20 jul 2010, 10:07

009 N517 skrev:Vær vennlig med å ikke sette karakteristikker andres meninger, men å holde seg til fakta. Ingen av oss har satt oss spesielt godt inn i saken. Mange reagerer naturlig på at kraftlinjer skal trekkes gjennom skjønne Hardanger.

Det som er sakens kjerne for meg her er at makta rår og det er ikke alltid noe pent syn.
Det er ikke noe galt i å være litt naiv vet du, vi er mange som er det fra tid til annen ;) Men om du vil ha deg frabedt andres meninger og karakteristikker er det dumt å gå så høyt ut, og i tillegg gjøre det samme til dine med-debattanter ;)

Makta rår har du rett i, og der noen mener at natur er verdt å betale for er det en helt fair sak, men da må de også være villig til å betale det det koster... (om det er bot for sivil ulydighet eller gravearbeid for kabeltrekkingen).
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !

Legg inn av ToreN1246 » 27 jul 2010, 22:02

det er mulig jeg pisser i skoa til alle som mener staten gjør en god jobb på alle vis, JEG derimot er ikke fult enig i at alt som blir gjort er så veldig bra! jada jada, nå må jeg sikkert ramse opp hundre eksempler på hva som er dårlig osv osv, men det gidder jeg ikke!! dette handler om hardanger og den voldtekten det er av Norsk natur. er tydelig at det ikke er alle her som liker å gå ut i vår utrolig flotte og verdenskjente natur!! vi har vel drevet rov på vassdrag og lignende lenge nok under politisk korekt fane?? legge kabler i sjøen er nada problem for dette landet så lenge det er politisk vilje til det! tror jammen det er raskere også!!!!
nok mass på kvelden fra meg, men legger med litt lesestoff ;)
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 942548.ece
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Svar