Kanskje spesielt mye i vår lokalavis, http://www.an.no
Jeg vet ikke om det er så mange 18-23-åringer her på forumet, men noe sier meg at det er "en del" av de, selv er jo hun-gammel på hele 25 år, så jeg er jo voksen
Anyway, jeg linker til sakene det dreier seg om her nå;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10027050
http://www.dagbladet.no/2010/09/02/nyhe ... /13225254/
http://www.dagbladet.no/2010/09/01/nyhe ... /13206150/
http://www.dagbladet.no/2010/08/31/nyhe ... /13190757/
http://www.an.no/nyheter/article5272175.ece
http://www.an.no/nyheter/article5273008.ece
http://www.an.no/bil/article5274878.ece
Merk spesielt siste sak.
Har også lest en del i andre aviser, vg, db og nettavisen.
Jeg for min del, synes vi angiper dette fra feil vinkel, så jeg tar meg friheten til å kopiere/lime inn hva jeg har skrevet i kommentarfeltet i siste saken, her.
Og jeg står på mitt, jeg føler at det blir den rette framgangsmåten å ta fatt i dette problemet.
Hva gjør staten Norge med et samfunnsproblem?
Jo, vi tilrettelegger.
Har du lese/skrivevansker, ja så får du ekstra hjelp.
Har du psykiatriske lidelser, ja så får du en psykiatriker.
Har man skadet seg, ja så får man legehjelp.
Har man dårlig råd, så kommer sosialkontoret med en hjelpende hånd.
Men, om ALLE 18-åringer er umodne bak rattet, da skal de straffes, straffes litt mer, og deretter kreve MASSE penger i bot osv…
Her er det generelt snakk om å tilrettelegge for å la 18-åringene kjøre fra seg på andre måter.
Det har ALDRI skadet noen at en 18 åring i 240en sin legger den brei rundt en lyktestolpe bak city nord ei natt… alene… men straffen er jævlig enkel, brudd på VTL§3, ikke vært nok aktsom og forsiktig, og han mister lappen og 5-6000 kr i bot.
Hva med å heller lage baner litt rundtom hvor folk kan kjøre fra seg, ligge bredt, helt lovlig? Og Staten tjener på følgende punkter:
1) Mindre ulykker, mindre drepte = mer skattepenger i kassa.
2) Mer bensinforbruk, hurra for det, = avgifter til staten.
3) Noen må jobbe der, så noen får seg jobb, og arbeidsledigheten går ned.
4) Forbruket som sådan øker, og dette havner til gode i statskassen.
Sklir vel litt ut her, men poenget er; Slutt å straff noe som er 100% like normalt som å bli forkjølet.
TILRETTELEGG!
Om en mann ikke får kjøre bil før han er 40 år gammel, vil han uansett prøve ting han kanskje ikke kan. Med tid kommer erfaring, men dette forstår åpenbart ikke slipsene som sitter å bestemmer.
Problemløsning nr. 2, som er mye dyrere blir jo å (gud forby) oppgradere veistandarden i Norge til bare et akseptabelt et. Men det er strengt tatt for mye å be om.
Nei, la gutter være gutter, la de leke og herje, bli kjent med bilen (de skal uansett bare ha den i 4-5 mnd. før de krasjer den ) og kjøre fra seg forsvarlig, så vil problemet stort sett løse seg selv.