18-åringer og lappen.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

18-åringer og lappen.

Legg inn av Paradigm N558 » 02 sep 2010, 23:19

Det har i de siste dagene vært et særdeles oppstyr rundt at 18-åringer, og da spesielt menn, ikke bør få ta lappen før fyllte 23 år gammel.
Kanskje spesielt mye i vår lokalavis, http://www.an.no

Jeg vet ikke om det er så mange 18-23-åringer her på forumet, men noe sier meg at det er "en del" av de, selv er jo hun-gammel på hele 25 år, så jeg er jo voksen :wierdface:

Anyway, jeg linker til sakene det dreier seg om her nå;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10027050
http://www.dagbladet.no/2010/09/02/nyhe ... /13225254/
http://www.dagbladet.no/2010/09/01/nyhe ... /13206150/
http://www.dagbladet.no/2010/08/31/nyhe ... /13190757/
http://www.an.no/nyheter/article5272175.ece
http://www.an.no/nyheter/article5273008.ece
http://www.an.no/bil/article5274878.ece

Merk spesielt siste sak.

Har også lest en del i andre aviser, vg, db og nettavisen.

Jeg for min del, synes vi angiper dette fra feil vinkel, så jeg tar meg friheten til å kopiere/lime inn hva jeg har skrevet i kommentarfeltet i siste saken, her.

Hva gjør staten Norge med et samfunnsproblem?
Jo, vi tilrettelegger.
Har du lese/skrivevansker, ja så får du ekstra hjelp.
Har du psykiatriske lidelser, ja så får du en psykiatriker.
Har man skadet seg, ja så får man legehjelp.
Har man dårlig råd, så kommer sosialkontoret med en hjelpende hånd.

Men, om ALLE 18-åringer er umodne bak rattet, da skal de straffes, straffes litt mer, og deretter kreve MASSE penger i bot osv…

Her er det generelt snakk om å tilrettelegge for å la 18-åringene kjøre fra seg på andre måter.
Det har ALDRI skadet noen at en 18 åring i 240en sin legger den brei rundt en lyktestolpe bak city nord ei natt… alene… men straffen er jævlig enkel, brudd på VTL§3, ikke vært nok aktsom og forsiktig, og han mister lappen og 5-6000 kr i bot.

Hva med å heller lage baner litt rundtom hvor folk kan kjøre fra seg, ligge bredt, helt lovlig? Og Staten tjener på følgende punkter:

1) Mindre ulykker, mindre drepte = mer skattepenger i kassa.
2) Mer bensinforbruk, hurra for det, = avgifter til staten.
3) Noen må jobbe der, så noen får seg jobb, og arbeidsledigheten går ned.
4) Forbruket som sådan øker, og dette havner til gode i statskassen.

Sklir vel litt ut her, men poenget er; Slutt å straff noe som er 100% like normalt som å bli forkjølet.
TILRETTELEGG!
Og jeg står på mitt, jeg føler at det blir den rette framgangsmåten å ta fatt i dette problemet.
Om en mann ikke får kjøre bil før han er 40 år gammel, vil han uansett prøve ting han kanskje ikke kan. Med tid kommer erfaring, men dette forstår åpenbart ikke slipsene som sitter å bestemmer.

Problemløsning nr. 2, som er mye dyrere blir jo å (gud forby) oppgradere veistandarden i Norge til bare et akseptabelt et. Men det er strengt tatt for mye å be om.

Nei, la gutter være gutter, la de leke og herje, bli kjent med bilen (de skal uansett bare ha den i 4-5 mnd. før de krasjer den :lol: ) og kjøre fra seg forsvarlig, så vil problemet stort sett løse seg selv.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1365
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Atzz » 03 sep 2010, 06:30

Ja, jeg er jo 18 da :roll:

Må si at jeg er enig i dine synspunkter!

Men det jeg lurer på, er en uefraren 18åring noe verre enn en 23åring med samme erfaring?

Jeg har stor tro på at kjøreerfaring har MYE å si!
En 18åring som nettopp har fått lappen vil jo ha noenlunde samme erfaring som en 23åring som nettopp har fått lappen!


Og, det er mye disse slipsene ikke skjønner, som f.eks det at litt bedre veier kanskje hadde vært bra?

Nei, det å øke aldersgrensen til 23 er å angripe det fra feil vinkel! Det er i alle fall mitt synspunkt. Jeg bor jo ikke i noe by, så kollektivtransport er det lite av. Hvordan skal jeg da komme meg noen vei når jeg får meg jobb? Hvordan skal jeg komme meg til å fra jobb?
Det er jo også en del jobber hvor man er avhengig av bil! Så, dette å øke aldersgrensen er en ulempe, både for individet og en eventuell arbeidsgiver!


Nei, slipsnakker og "forskere" SKJERP DERE!
Sist redigert av Atzz den 03 sep 2010, 06:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Stalfa » 03 sep 2010, 06:49

Jeg synes ideen med en effektbegrensing på bilene høres fornuftig ut.
Om det er praktisk gjennomførbart er en annen sak.
Det fungerer på MC men da er det en felles EU-bestemmelse.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Paradigm N558 » 03 sep 2010, 09:42

Stalfa skrev:Jeg synes ideen med en effektbegrensing på bilene høres fornuftig ut.
Om det er praktisk gjennomførbart er en annen sak.
Det fungerer på MC men da er det en felles EU-bestemmelse.
Så far i huset skal kjøre rundt med 45 hester fordi han har en sønn på 18 som har fått lappen? :lol:
Nei, MC er et mer personlig kjøretøy enn bil, uten tvil :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Frode N073 » 03 sep 2010, 10:09

eg e enig at det e feil vinkling.
men bare for å ha det sagt så har ein på 23 år større foutsetning for å kjøra fornuftigt enn ein på 18. detta har med livserfaring og gjør.

Eg syns (som allerede nevnt) at bila sko vært delt inn i klassa likt som mc. som 18 åring og fersk sjåfør så har du et visst knippe gørrkjedelige bila å vella i mellom. restriksjona på f.eks vekt, størrelse, motorvolum, effekt, ingen turbo osv.
itte 2 år kan du handla deg ein litt sprekare bil.

foreldre har ingen plikt te å holda ungane med bil så ser ingen grunn te at de må nøya seg med ein bil som deiras 18 årige unge kan kjøra.
har intrykk av at de fleste unge har bil i fra de e 18 uansett.


grovt sett mine meininga om saken
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Ingvar N629 » 03 sep 2010, 10:50

Stalfa skrev:Jeg synes ideen med en effektbegrensing på bilene høres fornuftig ut.
Om det er praktisk gjennomførbart er en annen sak.
Det fungerer på MC men da er det en felles EU-bestemmelse.
Med dagens elektroniske motorstyresystemer er det ikke noe problem. En nøkkel til 18-åringen, og en nøkkel til "de voksne". Startes bilen med den ene nøkkelen så har bilen fartssperre på 100 km/t og går med lavere effekt, og startes den med den andre så går den normalt. Dette er det null problem å få til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Frode N073 » 03 sep 2010, 11:27

Ingvar N629 skrev:
Stalfa skrev:Jeg synes ideen med en effektbegrensing på bilene høres fornuftig ut.
Om det er praktisk gjennomførbart er en annen sak.
Det fungerer på MC men da er det en felles EU-bestemmelse.
Med dagens elektroniske motorstyresystemer er det ikke noe problem. En nøkkel til 18-åringen, og en nøkkel til "de voksne". Startes bilen med den ene nøkkelen så har bilen fartssperre på 100 km/t og går med lavere effekt, og startes den med den andre så går den normalt. Dette er det null problem å få til.
e jo ein fin ting det. men det vil jo ver liga lett å fjerna som det å øka effekten på dagens bila.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Arnljoth N1530 » 03 sep 2010, 11:31

Ingvar N629 skrev:
Stalfa skrev:Jeg synes ideen med en effektbegrensing på bilene høres fornuftig ut.
Om det er praktisk gjennomførbart er en annen sak.
Det fungerer på MC men da er det en felles EU-bestemmelse.
Med dagens elektroniske motorstyresystemer er det ikke noe problem. En nøkkel til 18-åringen, og en nøkkel til "de voksne". Startes bilen med den ene nøkkelen så har bilen fartssperre på 100 km/t og går med lavere effekt, og startes den med den andre så går den normalt. Dette er det null problem å få til.
Sett at du var 18 år og står med "din" nøkkel i hånda og ser fars nøkkel ligge der heeelt alene på benken. Far trenger da ikke nøkkelen, ikke har han tilgang på bilen (du skal jo ut og kjøre med den) og på sofaen sover han jo godt.. Hvilken nøkkel tar du med deg ??

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Stalfa » 03 sep 2010, 11:42

Arnljoth N1530 skrev: Sett at du var 18 år og står med "din" nøkkel i hånda og ser fars nøkkel ligge der heeelt alene på benken. Far trenger da ikke nøkkelen, ikke har han tilgang på bilen (du skal jo ut og kjøre med den) og på sofaen sover han jo godt.. Hvilken nøkkel tar du med deg ??
Antar at pengeboken lå på siden, hvorfor ikke ta den og?

Umoral kan du aldri forsikre deg imot.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Ingvar N629 » 03 sep 2010, 11:42

Nøkkel sperra mot fingeravtrykk? Plombering/merking av nøkler som gir laveffekt samt merking av førerkortet for de som skal ha en slik nøkkel slik at politiet lett kan kontrollere det? Start av bilen med fingeravtrykksleser? Sikkert ikke umulig å løse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Paradigm N558 » 03 sep 2010, 12:16

Ingvar N629 skrev:Nøkkel sperra mot fingeravtrykk? Plombering/merking av nøkler som gir laveffekt samt merking av førerkortet for de som skal ha en slik nøkkel slik at politiet lett kan kontrollere det? Start av bilen med fingeravtrykksleser? Sikkert ikke umulig å løse.
Nei samtidig kan de jo få alkohol og narkotikamåler for sjåfføren også?

Blir mye "ja, dette kan gjøres" men det er både dyrt og ineffektivt.
Mener jeg da... =)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 sep 2010, 13:16

Personlig liker jeg forslaget som omhandler kjøreforbud om natten.
Logikken i dette forslaget er bra.
Det koker ned til det helt enkle faktum at det er tomme veier om
natten, og dermed større spillerom for grisekjøring.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Tor N12 » 03 sep 2010, 13:34

Frode N073 skrev:
Eg syns (som allerede nevnt) at bila sko vært delt inn i klassa likt som mc. som 18 åring og fersk sjåfør så har du et visst knippe gørrkjedelige bila å vella i mellom. restriksjona på f.eks vekt, størrelse, motorvolum, effekt, ingen turbo osv.
itte 2 år kan du handla deg ein litt sprekare bil.
På sett og vis litt enig... MEN, tror dere virkelig at ungdommene da ikke foretar forbikjøringer lenger??
Er faktisk nesten sikker på at man da lett kan få enda flere møteulykker :(

At det er en mengde 18-åringer som ikke burde hatt lappen er i allefall hevet over enhver tvil.

Jeg tror rett og slett at kjøreopplæringen må bli bedre, det må jobbes enda hardere med holdninger og kansje sist men ikke minst så må det bli mye mere kontroller etter veiene. Den gangen jeg var ung så ble man i allefall stoppet i teknisk kontroll rimelig ofte, nå kjører jeg mye mere enn noen gang tidligere og alikevel så ser jeg slike kontroller samt fartskontroller sjeldnere og sjeldnere.. Hvor blir det av alle de politifolkene som ansettes?

Sist men ikke minst så tror jeg at innskjerping av regelverket for prikkbelastning faktisk kan skremme ungdommen til å skjerpe seg, hva er vel værre enn å være ungdom og plutselig bli stående uten førerkortet mens alle vennene suser rundt i sine kjøretøy?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1365
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Atzz » 03 sep 2010, 13:42

Jeg synes det er værre med mopder faktisk. Senest i dag lå den e sak RETT bak meg, hvis jeg hadde funnet ut at jeg skulle bremse, så hadde han fått smake baken på saaben!

Brukeravatar
Spoofe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 05 mai 2009, 22:31
Medlemsnummer: N1714
Navn: Kristoffer Kristoffersen
Bil: 2001 Saab 9-5 2,3 Turbo

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Spoofe » 03 sep 2010, 14:53

Er selv 19år, og du trenger ikke nødvendigsvis å bygge baner i hvert fylke selvom det hadde vært rått! Men de kunne sperret en nærliggende motorvei eller en gammel flystripe hvor Politiet/Vegvesenet kunne arrangert forskjellige "race" som; drag, drift og samtidig kunne de inspisert "ungdomsbilene".

Det som irriterer meg mest er bilforsikringene her i landet, da jeg nettopp kjøpte meg en 9-5 2,3T med 185hk under panseret krevde mitt forsikringsselskap 29995,- i året av meg på bare Ansvarsforsikring. Men om jeg satt min mor som hovedeier og meg som bruker da kom forsikringen ned på 9950,- i året på del-kasko!! :shock: :shock: Ser ikke helt fornuften der :evil:

Men tilbake til topic, jeg kjører aktivt for Posten Norge AS, og gjort det en liten stund nå. Det vil jo si at jeg kjører mer enn de fleste i året. Derfor blir det for dumt å dømme etter alder alene. Har du jobb som yrkessjåfør blir du en bedre sjåfør for hver dag som går. Du lærer deg å lese trafikken mer tydligere og bedre som igjen vil føre til at du blir en bedre med trafikant. Jeg synes ikke de fleste 18-19åringer kjører så dårlig hvis du ser på de med medtrafikantøyne. Da må du heller gå over å ta taxi sjåførene, de eier veiene og aldri i livet om du vil se mange taxier som samkjører med den vanlige sjåføren, de skal frem før deg om det så koster de frontfangeren.
Saab 9-5 2,0 BioPower 2006-modell *kondemnert*
Saab 900S 2,0 1997-modell *Solgt*


Saab 9-5 2,3 Turbo 2001-modell
Saab 9-5 2,0T BioPower 2008-modell

Svar