Sykkelen dør når jeg tar av choken
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Sykkelen dør når jeg tar av choken
Har en minichopper som jeg driver og bytter motor på. Den nye motoren starter og går, men når jeg skrur av choken, altså åpner speldet i luftinntaket, så slukker den umiddelbart. Blir ikke klok på dette! Har justert ventilene, men kan jo prøve å gjøre det igjen... Det er jo ikke mange ting det kan være, dette er en 50kubikk kinamotor. Hjelp og tips verdsettes.
Tomgangen er fin når choken er på...
Tomgangen er fin når choken er på...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Motoren er varm når du går av choken ja? 

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Forgasseren rett innstilt?
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Varm og varm, ruset jo motoren i 10 min, men kjørte den ikke da jeg ikke har girskifter for øyeblikket, men kjene at blokka ble rimelig varm.
Når det gjelder forgasserinnstillinger vet jeg bare om tomgangsskruen, den står ganske langt ute. Men hvis problemet oppstår når jeg åpner for mer luft, vil det vel ikke hjelpe å skru inn skruen ennå mer? Da får den jo bare enda mer luft?
Kan det være ventilene? Justerte som sagt for noen dager siden, var nøye på det. Den lyden ganske bra - med choken på altså
Når det gjelder forgasserinnstillinger vet jeg bare om tomgangsskruen, den står ganske langt ute. Men hvis problemet oppstår når jeg åpner for mer luft, vil det vel ikke hjelpe å skru inn skruen ennå mer? Da får den jo bare enda mer luft?
Kan det være ventilene? Justerte som sagt for noen dager siden, var nøye på det. Den lyden ganske bra - med choken på altså

9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Prøv tomgangsskruen 
Hvis det er en litt avansert forgasser, så øker den tomgangsturtallet også.
Hvordan blir det om du holder gassen inne og så slår av choken?

Hvis det er en litt avansert forgasser, så øker den tomgangsturtallet også.
Hvordan blir det om du holder gassen inne og så slår av choken?
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Forgasseren er nok av det aller enkleste slaget. Det den gjør er bare å løfte gasspjeldet litt, tilsvarende at den drar litt i gassen.
Du sier "tomgangstyrtallet også" men det er vel alt den gjør?
Skal prøve å skru av choken mens jeg gasser, men mener at jeg prøvde det og at den fortsatt slukket...
Skal prøve skruen!
Du sier "tomgangstyrtallet også" men det er vel alt den gjør?
Skal prøve å skru av choken mens jeg gasser, men mener at jeg prøvde det og at den fortsatt slukket...
Skal prøve skruen!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Kan justere nåla også i forgasseren. Har du noe navn og nummer på den så kan man kanskje hjelpe deg litt nærmere 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken


Slik ser den ut!
Har ikke fått prøvd skruen ennå...
På det øverste bilde er det to skruer, den til høyre er tomgangen, den løfter gasssylinderen. Den til venstre aner jeg ikke hva er. På nederste bilde er den bare en skrue. Den tømmer forgasseren.
Her ser man chokespjeldet. Når jeg såvidt åpner det, dør vidunderet.

9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
På det øverste bilde:
Den skruen til venstre, prøv å juster litt på denne, mener den skal være til å justere blandingsforhold.
Den skruen til venstre, prøv å juster litt på denne, mener den skal være til å justere blandingsforhold.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Var ute og hærja litt istad. Når jeg gasser på med choken på høres det at den ikke får nok luft, og når man da skrur av choken mens man gasser går turtallet først opp, men etter 3-7 sek så dør den.
Den maler som bare det med choken inne. Men da får den jo ikke nok luft når man gasser på.
Prøvde å skru på tomgangsskruen med blandeskruen konstant (helt inne, helt ute og i midten). Da går turtallet opp opp og ned som det skal (med choke).
Prøvde å skru på blandeskruen med tomgangen konstant, og det skjer svært lite når jeg skrur på denne. Det er bare en liten forandring i turtall når den er helt inne.
Irriterendeeeeeeeeeeeee!Det er jo ikke mer å skru på!
Den maler som bare det med choken inne. Men da får den jo ikke nok luft når man gasser på.
Prøvde å skru på tomgangsskruen med blandeskruen konstant (helt inne, helt ute og i midten). Da går turtallet opp opp og ned som det skal (med choke).
Prøvde å skru på blandeskruen med tomgangen konstant, og det skjer svært lite når jeg skrur på denne. Det er bare en liten forandring i turtall når den er helt inne.
Irriterendeeeeeeeeeeeee!Det er jo ikke mer å skru på!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Og du er helt sikker på at det er tett mellom forgasser og sylinder?
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Hmm, det går jeg da ut ifra... Du mener at det kanskje lekker mellom blokka (sylinderen) og forgasserhalsen, eller mellom forgasserhalsen og forgasseren? Ser jo slik ut men har ikke tenkt over det. Men vil det kunne gi et slikt symptom da?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
På øverste bildet: Ja den til høyre er tomgangsskrue, den til venstre er nok bare en tomgangsdyse! Den har med andre ord ikke justering. Det ser du fort om du skrur den ut og den har hull gjennom seg. Konstant åpning med andre ord.
Ville heller sjekka om den skrua nederst på flottørkammeret er blandingsskrua. Ofte styrer blaningsskrua mengde bensin og da har du konstant luftåpning eter spjeld. Poenget mitt er at da har denne skrua en tendens til å være ved flottørkammeret.
Du har forresten en eller flere dyser inni flottørkammeret, i alle fall hoveddysa. Skru ut denne/disse og blås reine så er du sikker på at de funker. Sjekk samtidig at flottøren er tett (demonter den og se etter bobler når du legger den i vann)
Siden han dævver når du tar av choken, er det jo tydelig at den dør av for lite luft. Det motsatte ville dessuten mest sannsynlig gitt deg høyere turtall. Hold den i gang så lenge du kan uten choke, skru ut pluggen og konstater at den er våt. Løsning: magrere blanding. Mer konkret: om den dør på tomgang: mindre tomgangsdyse eller rikere blanding. Har du blandingsdyse som styrer mengde bensin vil det si at du må skru denne inn for å "stramme inn" bensinmengden.
Når du til slutt har ordna det som skal til for at luft/bensin er i orden, må du sannsynligvis fikle med tomgangsskrua igjen, så nok "ferdig blanding" kommer seg inn i motoren
Ville heller sjekka om den skrua nederst på flottørkammeret er blandingsskrua. Ofte styrer blaningsskrua mengde bensin og da har du konstant luftåpning eter spjeld. Poenget mitt er at da har denne skrua en tendens til å være ved flottørkammeret.
Du har forresten en eller flere dyser inni flottørkammeret, i alle fall hoveddysa. Skru ut denne/disse og blås reine så er du sikker på at de funker. Sjekk samtidig at flottøren er tett (demonter den og se etter bobler når du legger den i vann)
Siden han dævver når du tar av choken, er det jo tydelig at den dør av for lite luft. Det motsatte ville dessuten mest sannsynlig gitt deg høyere turtall. Hold den i gang så lenge du kan uten choke, skru ut pluggen og konstater at den er våt. Løsning: magrere blanding. Mer konkret: om den dør på tomgang: mindre tomgangsdyse eller rikere blanding. Har du blandingsdyse som styrer mengde bensin vil det si at du må skru denne inn for å "stramme inn" bensinmengden.
Når du til slutt har ordna det som skal til for at luft/bensin er i orden, må du sannsynligvis fikle med tomgangsskrua igjen, så nok "ferdig blanding" kommer seg inn i motoren

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Hadde noen forgasserdeler liggende og så litt nærmere på den skruen. Den har ikke hull gjennom seg, det er som en nål som man skrur inn og ut, ikke utlikt forgassernåla. Kan virke som om at når den er helt inne er det tett eller mindre gjennomstrøming av et eller annet (luft?).På øverste bildet: Ja den til høyre er tomgangsskrue, den til venstre er nok bare en tomgangsdyse! Den har med andre ord ikke justering. Det ser du fort om du skrur den ut og den har hull gjennom seg. Konstant åpning med andre ord.
Ville heller sjekka om den skrua nederst på flottørkammeret er blandingsskrua. Ofte styrer blaningsskrua mengde bensin og da har du konstant luftåpning eter spjeld. Poenget mitt er at da har denne skrua en tendens til å være ved flottørkammeret.
Den nederste skrua på kammeret tømmer forgasseren for bensin ut gjennom den slangen du ser der.
Hvordan ser dysa ut egentlig? Det ser jeg vel kanskje med en gangDu har forresten en eller flere dyser inni flottørkammeret, i alle fall hoveddysa. Skru ut denne/disse og blås reine så er du sikker på at de funker. Sjekk samtidig at flottøren er tett (demonter den og se etter bobler når du legger den i vann)

Men når jeg tar av choken får den jo MER (luftspeldet åpnes) luft og da dør den... Og hvis ikke den skruen til venstre er blandingsskruen, så veit jeg F*** ikke hvor denne skruen er! Men som sagt skjedde det jo lite eller ingenting da jeg skrudde på den. Burde man få umiddelbar respons når man justerer blanding eller kommer dette litt gradvis?Siden han dævver når du tar av choken, er det jo tydelig at den dør av for lite luft. Det motsatte ville dessuten mest sannsynlig gitt deg høyere turtall. Hold den i gang så lenge du kan uten choke, skru ut pluggen og konstater at den er våt. Løsning: magrere blanding. Mer konkret: om den dør på tomgang: mindre tomgangsdyse eller rikere blanding. Har du blandingsdyse som styrer mengde bensin vil det si at du må skru denne inn for å "stramme inn" bensinmengden.
Takker for alle tips!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Når du skrur den ene skruen inn, så struper du bensingjennomstrømning.
Inn=magrere blanding, ut= fetere blanding.
Choken fugrer jo slik at den struper luftilførsel, og danner et sterkere undertrykk inne i forgasseren slik at mer blir "sugd opp" fra flottørkmmeret.
Dysa pleier å være i messing, og har et knøttlite høl i midten. Den ser du hvis du skrur av flottørkammeret (koppen på undersiden med tømmekrue) og tar ut flottøren med tilhørende smådeler. (på min gamle ZR hadde jeg 0.95 dyse dvs 0,95mm diameter åpning på 7,5hk satsen, så det er små saker)
Jeg ville tatt fra hverandre flottører osv og rengjort med forgasserrens. Sjekk gjennomstrømning i dysa, samt på inn-siden av fogasser er det noen små hull som du kan blåse rens i.
Jeg hadde problemer med at dysa var tett, hvis jeg husker riktig (16 år siden nå) så tok jeg av forgasser, fyllte flottørkammer med vann og blåste igjennom for å sjekke om det kom ut væske sammen med luft på andre siden.
Inn=magrere blanding, ut= fetere blanding.
Choken fugrer jo slik at den struper luftilførsel, og danner et sterkere undertrykk inne i forgasseren slik at mer blir "sugd opp" fra flottørkmmeret.
Dysa pleier å være i messing, og har et knøttlite høl i midten. Den ser du hvis du skrur av flottørkammeret (koppen på undersiden med tømmekrue) og tar ut flottøren med tilhørende smådeler. (på min gamle ZR hadde jeg 0.95 dyse dvs 0,95mm diameter åpning på 7,5hk satsen, så det er små saker)
Jeg ville tatt fra hverandre flottører osv og rengjort med forgasserrens. Sjekk gjennomstrømning i dysa, samt på inn-siden av fogasser er det noen små hull som du kan blåse rens i.
Jeg hadde problemer med at dysa var tett, hvis jeg husker riktig (16 år siden nå) så tok jeg av forgasser, fyllte flottørkammer med vann og blåste igjennom for å sjekke om det kom ut væske sammen med luft på andre siden.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped