bil,henger,vekt og førerkort lover [løst]

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: bil,henger,vekt og førerkort lover [løst]

Legg inn av Atzz » 17 okt 2010, 18:05

Greia er jo det at tilhengervekta i dag er lavere enn egenvekt på bilen, så om jeg får øka den kan jeg jo trekke litt mer med bilen på klasse B, men tror vi avslutter diskusjonen her, i og med at jeg har fått svar på det jeg lurte på ;)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: bil,henger,vekt og førerkort lover [løst]

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 okt 2010, 19:06

Atzz N1868 skrev:Greia er jo det at tilhengervekta i dag er lavere enn egenvekt på bilen, så om jeg får øka den kan jeg jo trekke litt mer med bilen på klasse B, men tror vi avslutter diskusjonen her, i og med at jeg har fått svar på det jeg lurte på ;)
Nei, med egenvekt meinar Biltilsynet egenvekta som skrive i vognkort, altså vekta UTAN førar. Ergo er hengarvekta lik det du har lov å trekke med kun klasse B der en brukar campingvognregelen.

Men ellers kan eg opplyse at min 900 har tillatt totalvekt på hengaren 1500kg med brems og 640kg utan brems.

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: bil,henger,vekt og førerkort lover [løst]

Legg inn av Atzz » 17 okt 2010, 19:26

I følge lovdata.no så er det egenvekt + fører

Dette er fra førerkortforskriften:
§ 3-5. Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: bil,henger,vekt og førerkort lover [løst]

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2010, 11:20

Atzz N1868 skrev:I følge lovdata.no så er det egenvekt + fører

Dette er fra førerkortforskriften:
§ 3-5. Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).
OK, i endel publikasjonar eg har sett som vegvesenet gir ut har dei kun skrive egenvekt. Greit å vite at det er egenvekt+førar en skal regne ut iforhold til, då en som du seier har muligheit å drage en liutt tyngre hengar. Uansett er det smidigast å ha E-kort ;)

Svar