Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Saabotøren N1544 » 23 mar 2011, 22:12

Her kan du sikle, diskutere og stirre deg tårevåt over skamheftige biler og kraftverkene som driver disse!

Er gjerne ute etter litt motorteknisk inspirasjon og diskusjon rundt de forskjellige løsningene som presenteres etterhvert, mye spenstige påfunn som har dukket opp i bilens historie... =D>

OBS!
Tråden er reservert for "spesielle" biler, dvs. ikke "naboen sin chippa Sirævva Cossie" eller "min 2.0i med konfilter".



Får legge listen med denne:
Lancia ECV fra Gruppe B Rally - fullkarbon rørrammebygg med midtmontert 1,8 liters twinturbomatet galskap og 4wd!
Sjekk bildene og skjemaene av motoren lenger nede! =P~

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
(Bilder copyright Lawrence Clift Photography)

Bilde

Bilde
1 - Flow regulating valve for Left Hand Side intake air compressor
2 – Flow regulating valve for LHS exhaust gas turbine
3 – Wastegate valve LHS Turbo
4 – LHS Turbo
5 – RHS Turbo
6 - Wastegate valve RHS Turbo

(LInk til forum som opprinnelig hadde bildene)
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 mar 2011, 22:52

Audi Sport Quattro, en av mine aller største favoritter så langt i livet :mrgreen:
Kan ikke huske hvor mange ganger den videoen der har stått på med maks volum, men det begynner og bli noen...

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Saabotøren N1544 » 24 mar 2011, 21:40

Gruppe B hadde en utrolig mengde sinnsyke biler, kan sette på en video med rein Gruppe B lyd og bare nyte, nyte nyte! =D>
Lyden av en blodtrimmet rekkefemmer e noe helt spesielt, det må ærlig innrømmes...
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Naits
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 20 jan 2009, 22:17
Medlemsnummer: 1606
Navn: Stian
Bil: 9-3 ss Aero
Sted: Bergen

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Naits » 24 mar 2011, 21:51

2004 Saab 9-3 Aero 300hk 410nm "Maptun Performance" http://www.garaget.org/?car=142140
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken :)

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av ToreN1246 » 24 mar 2011, 22:05

Etter at Guppe B ble bannlyst etter flere deltaker dødsfall og litt flere fans som fant veien rundt, over og under bilene ute i løypa så ble S4 borte fra rally.... Men Lancia kom med nok en "vi kan dette MYE bedre en dere" bil.
Ca 1min ut begynner filmen, dog ikke fra rally strekke, men fra et bergrenn (og hvorfor har vi ikke slikt i Norge??? Trollstigen feks) :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=_jb4l-vC ... re=related

Edit: Tre greie ringopel's å ha i garagen: http://www.youtube.com/watch?v=MDZfEbLp ... re=related
Alltid vært svak for denne : http://www.youtube.com/watch?v=iqayodyR ... re=related
Og så klart :http://www.youtube.com/watch?v=U5Wg3JUcKwM
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Rambraut N1491 » 24 mar 2011, 22:58

Saabotøren N1544 skrev:Gruppe B hadde en utrolig mengde sinnsyke biler, kan sette på en video med rein Gruppe B lyd og bare nyte, nyte nyte! =D>
Lyden av en blodtrimmet rekkefemmer e noe helt spesielt, det må ærlig innrømmes...
Absolutt, Audi-femmeren er noe helt spesiellt, så lenge den har pustehjelp. :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Frode N073 » 25 mar 2011, 08:30

Saabotøren N1544 skrev:Bilde
1 - Flow regulating valve for Left Hand Side intake air compressor
meget spesielt med 2 eksos manifoila for alle sylindrane.
tydeligvis så funka det men kan någen gi ein forklaring på koffor gå for ein sånn løysning i stedet for 1 manifoil?

må jo seff legga ut om Per Eklund sine bila og då.

Pikes Peak.
http://www.youtube.com/watch?v=VCa3ws7jqCY
http://www.youtube.com/watch?v=UMBVzsEWvW4
http://www.youtube.com/watch?v=_9rDS1HqiL4

Rally Cross.
http://www.youtube.com/watch?v=j11uRZVj ... re=related
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Stalfa » 25 mar 2011, 09:03

ToreN1246 skrev: Ca 1min ut begynner filmen, dog ikke fra rally strekke, men fra et bergrenn (og hvorfor har vi ikke slikt i Norge??? Trollstigen feks)
Det kjøres bakkeløp i norge. ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av ToreN1246 » 25 mar 2011, 12:12

Joa, men det er da så korte strekker...!
Et bergrenn er jo nooooe lenger, blir litt som å sammenligne klinkekuler med bowling....
Norske utgaven av Pikes Peak i Trollstigen feks :D
(sorry Oline Teigen)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Saabotøren N1544 » 25 mar 2011, 14:35

Frode N073 skrev:meget spesielt med 2 eksos manifoila for alle sylindrane.
tydeligvis så funka det men kan någen gi ein forklaring på koffor gå for ein sånn løysning i stedet for 1 manifoil?
Grunnen er at de kjørte et sekvensielt twinturbo-oppsett, der eksosen ved hjelp av spjeld (på ene eksossiden) ble ledet over til èn turbo ved lavere turtall for å oppnå kjappere spoolup. Når eksosgassvolumet økte ble spjeldene åpnet slik at eksosen ble fordelt på begge turboene og maks effekt ble oppnådd. Finurlig system! =D>
The cyl-head had crossed exhaust and inlet valves, with an exhaust manifolds on each side of the cylinder-head, each feeding a single turbocharger. The use of two relatively smaller turbochargers reduced their inertia, hence spin-up and turbo-lag were reduced. The engine also had sequential activation of the turbos; at low engine speeds one turbocharger exhaust was shut-off, forcing all the exhaust gases through the other turbo and thus providing good low speed pick-up performance. As the engine speed rose, the second turbocharger was gradually introduced, until at high engine speeds both turbochargers ran in parallel offering the best top-end power. Pneumatic "throttle" valves were used to control these exhaust flows.
(Note from Ing. Lombardi; a modern engine would use electro-hydraulic or electronic valves with ECU management, giving even quicker response times).

Mer info om Lancia ECV finner du på ECV sidene her!

Mvh Saabotøren
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: Heftige biler og/eller motorer! (Bildewarning)

Legg inn av Saabotøren N1544 » 25 mar 2011, 14:42

Et par videoer av Lancia ECV:

http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk

http://www.youtube.com/watch?v=E47Hk5ObWYQ



Edit: Beklager dobbelpost!
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Svar