"mekaniske" hesta og "elektroniske" hesta... æ vettafan kor han har fått detta fra på godt nordnorsk!
En kompis av meg som jeg har kommet i en diskusjon med og vi er uenige

Btw.. han er ingen mekaniker what so ever.
Dette sir han:
"Elektroniske hesta" ovenfor "mekaniske hesta" e vis du har en motor me 150 hp, åsså chippe du den å tune den elektronisk opp til 250 hp uten å bytte nåkka på selve motoren, men vis du mekanisk trimme den opp til 250 hp, me evt. ny turbo, interc. eksos, camma, ventila ol.
Da e den motoren du trimma mekanisk sterke, bedre, kvikkere, kjappere, å mye mer kvassere å får på en måte mer ut av den enn d du får fra en elektroniske trimma motoren.
lukter dette litt

Jeg syns at man ikke kan definere en motor med "elektroniske" hester og en "mekaniske" hester. 1 hest = 1 hest uansett. Definisjon på en hest: 75kg opp 1 meter på 1 sec.
Det han sir om at når jeg tuner bilen min fra 150 til 250 uten å bytte noe store komponenter så vil ikke min yte like bra som en anna bil som har samme ytelsen men er orginal.. men dette føler jeg han sir er feil. for mine "deler" altså turbo, clutch osv er god for 250 hk +..
Er det noe Jeg har gått glipp av hær? definere man en motor "elektroiske" hester og "mekaniske" hester? og har han rett i det han sier?