SpeedParts.....

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av cozmo » 30 jun 2011, 09:16

Har fått svar fra dem.
Det er som andre skriver slik at de tar gevinsten av vekslingskursen, og i tillegg belaster de kunden for frakt først fra Sverige til Norge, og så hjem til kunden. Ingen av disse tingene kunne jeg drømt om at de ville gjøre. Trodde poenget med SpeedParts Norway var at det ga visse fordeler, men når de både tar gevinsten vi nordmenn burde fått som resultat av vekslingskurs, og belaster meg for frakt helt fra Sverige, da faller poenget med å velge "levering via speedparts norge" bort.

Hovedpoenget er at alt dette ikke er opplyst noe sted. Når jeg handler fra en nettbutikk som ikke har en vare på lager, så blir jeg jo (selvsagt) ikke fakturert for frakten de må besørge fra hovedlageret og til seg først. Dette tar jeg som en selvfølge, og derfor var overaskelsen over måten de driver på desto større.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Stalfa » 30 jun 2011, 09:33

At du må betale frakt fra Sverige til den norske butikken du kjøper varene i fra skjønner jeg du reagerer på.

Ok, jeg måtte gå til speedparts.no og gå inn på web-shoppen der.
Der kommer det som du sier klart frem at prisen er i SEK. Det står ingen plass (som jeg kan se) at du må betale i NOK.

Nå har jeg mer forståelse for din frustrasjon.

Selv om dette har vært praksis av Speedparts norge siden tidenes morgen, så vil jeg si du har en god sak om du har handlet og bestilt via web-shoppen og handlet i god tro.

Om du vil ta saken videre eller vil ha råd så anbefaler jeg en telefon til forbrukerrådet.. Det er ikke skummelt. :)


\\Stian
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av cozmo » 30 jun 2011, 09:47

Takk for forståelsen !! :D

Jeg har begynt på et brev til Forbrukerrådet. Folk må få vite at de driver på denne måten - om ikke annet for at ikke andre skal havne i samme situasjon som meg. Tror jeg sender en kopi til TV2 hjelper deg også 8)

Anbefaler alle å boikotte SpeedParts så lenge de driver business på denne måten.

Det ironiske er at hadde jeg heller valgt å få sendt greiene poste restante til Strømstad, så hadde jeg spart 1000kr selv med utgifter til bensin, bomringer, is til unga osv.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Stalfa » 30 jun 2011, 10:07

Drit i brevet. Ta en telefon.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av ToreN1246 » 30 jun 2011, 10:36

Så du mener helt seriøst å prøve å spenne ben for en liten butikk som kun selger deler til Saab, hvor en av dem største kundegruppene er oss i klubben?
Ville tro det var bedre for alle parter at du tar en tlf eller en tur innom og oppklarer hva du lurer på/føler deg snytt for.

Jeg skal ikke forsvare noe som kan stride mot norsk lov, men om dem faktisk gjør noe galt så ville det vel kanskje vært på sin plass å gi SpeedParts Norge en sjangse til å forandre seg før en skal hyle ut i media om hvor traumatisert en har blitt pga en misforståelse/tabbe?
Uansett om det er en feil på nettsidene deres så tipper jeg at dem har andre til å ta seg av dette, og da tar ting tid å rette opp i, og spesielt nå som ferien står og banker på døra...

Så for å ta den økonomiske delen når det kommer til å kjøpe deler til bilene våres! Det er MANGE som selger deler/utstyr og trim utenlands.
Effekten av dette er at dem som driver i Norge blir slitende økonomisk og til slutt må legge ned. Dette gjelder ikke bare innen hobbyen bil, men også et VELDIG kjent problem innen feks. skytesporten i Norge. Alle skal spare en krone her og der, men når du får på frakt osv så er det i mange (ikke alle) tilfeller marginalt hva du kan tjene.

Har selv slukt mange kameler hvor jeg vel vitende kunne handlet billigere i utlandet, og muligens fått ting raskere. Men det handler om at små nisje bedrifter skal kunne overleve,
Jeg skjønner du er sint og alt dette, men å oppmuntre på åpent forum en hel bilklubb til å boikotte en av våre støttespillere blir bare for meg utrolig feil !!!


Håper du forstår meg og ikke oppfatter dette som et angrep på din egen person, for jeg kan forstå din frustrasjon, men ikke helt din reaksjon :-k
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Stalfa » 30 jun 2011, 13:20

Det har aldri vært mitt mål å spenne ben for Speedparts.

Men slik det er med den svenske web-shoppen de har nå så er det umulig å skjønne utifra web-shoppen at man må betale det svenske beløpet i NOK.

Tipper at Speedparts som det seriøse og velrenomerte firmaet de er ordner opp i dette.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Pål N526 » 30 jun 2011, 16:12

Ta opp saken med SP drekte, ikke gå over hodet på folk(generellt speaking). Om dere ikke blir enige, så kan jo saken tas videre. Det som er viktigst er at BEGGE parter holder seg saklige under tvisten.

Om tråden videre "tar av" og kun indeholder dritt slenging, foreslår jeg at tråden stenges.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Stalfa » 30 jun 2011, 16:32

Pål N526 skrev:Ta opp saken med SP drekte, ikke gå over hodet på folk(generellt speaking).
cozmo skrev:Har fått svar fra dem.
Ble det tidligere sagt om den saken.
Pål N526 skrev: Om dere ikke blir enige, så kan jo saken tas videre. Det som er viktigst er at BEGGE parter holder seg saklige under tvisten.
Enig.
Pål N526 skrev: Om tråden videre "tar av" og kun indeholder dritt slenging, foreslår jeg at tråden stenges.
Enig nok en gang.

Når jeg startet på tråden antok jeg at her var en som skrek veldig høyt om noe han absolutt burdet ha skjønt. Men etter og faktisk ha gått fra http://www.speedparts.no => web shop linken og gjort en bestilling derifra skjønner jeg veldig godt om folk missforstå og forventer å dra nytte av den gunstige kursen NOK'en har for tiden.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av cozmo » 30 jun 2011, 17:06

Steng tråden om noe begynner å slenge dritt ja. Så langt kan jeg ikke se at det har skjedd?

Må gjerne stenge tråden uansett, det viktige for meg var å, på saklig vis, dele erfaringen min med denne handelen slik at andre kan slippe å bli offer for det samme.

Saken er selvsagt forsøkt tatt opp med SP, og siden responsen kun inneholdt informasjon som jeg nettopp smertelig hadde fått erfare, var den ubrukelig.

Drar du til Elkjøp for å kjøpe deg vaskemaskin forventer du ikke å måtte betale for frakt av vaskemaskinen til butikken. Får du oppgitt priser i SEK forventer du at det er i SEK og ikke i NOK, med mindre annet står klart og tydelig.

Tror dette er noe de fleste vil se seg enig i.

Saken er avsluttet i denne tråden for min del, jeg tar den videre i andre kanaler slik jeg mener det passer seg.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av ToreN1246 » 30 jun 2011, 17:19

Stalfa skrev:Det har aldri vært mitt mål å spenne ben for Speedparts.
Den var ikke myntet på deg Stalfa, men mere på Cozmo!
cozmo skrev:det viktige for meg var å, på saklig vis, dele erfaringen min med denne handelen slik at andre kan slippe å bli offer for det samme.

Saken er selvsagt forsøkt tatt opp med SP, og siden responsen kun inneholdt informasjon som jeg nettopp smertelig hadde fått erfare, var den ubrukelig.
Drar du til Elkjøp for å kjøpe deg vaskemaskin forventer du ikke å måtte betale for frakt av vaskemaskinen til butikken. Får du oppgitt priser i SEK forventer du at det er i SEK og ikke i NOK, med mindre annet står klart og tydelig.

Tror dette er noe de fleste vil se seg enig i.

Saken er avsluttet i denne tråden for min del, jeg tar den videre i andre kanaler slik jeg mener det passer seg.
Bare for å være litt nysgjerrig, selv om du tydelig ikke ønsker å skrive mere her... Gikk du inn på spn sine sider eller sps?

har du spurt om å få refundert det du mener du er blitt svindlet for? Har du i det heletatt yttret til sp at du mener du er blitt svindlet?
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Stalfa » 30 jun 2011, 19:05

ToreN1246 skrev: Bare for å være litt nysgjerrig, selv om du tydelig ikke ønsker å skrive mere her... Gikk du inn på spn sine sider eller sps?
Det er akkurat samme web-shoppen du kommer til i fra http://www.speedparts.no og http://www.speedparts.se
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av cozmo » 30 jun 2011, 19:08

Som Stian påpeker: det finnes ingen norsk speedparts webside, annet en en forside der du kan klikke på bilde av en handlevogn og havner automatisk på den svenske webshoppen.

Jeg har ikke spurt om å få refundert det jeg mener jeg har tapt på i form av manglende valutaomregning eller det jeg har betalt i frakt fra deres fjernlager - de har jo innrømmet det, det er sånn de opererer. Jeg konfronterte dem med realitetene og fikk svar at frakten var dyr fordi jeg hadde betalt for frakt fra deres fjernlager også. Stilte kritisk spørsmål ved at beløpet ikke var regnet om korrekt fra SEK til NOK - dette fikk jeg aldri svar på en gang.

Så kommer ingen vei uansett og konklusjonen er at det hele er svært useriøst.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 01 jul 2011, 04:47

Jeg har også opplevd det samme hos SP,det er desverre useriøst.Det er også en varm potet i Klubben at dette kommer opp med gjevne mellomrom.Man får ikke diskutere denne problemstillingen høyt i Klubbens Fora(les de som tar til motmele).Men blir henvist til å ordne opp med SP selv. Jeg synes det er en sak for styret og diskutere seg ferdig,ta det opp med våre sponsorer,denne gang SP og bli enig om at skrevne avtaler holdes .Det er jo selvfølgelig fritt hvor man vil handle deler.MECA er en mulighet med gode rabatter mot STCN medlemmer. :D
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Stalfa » 01 jul 2011, 05:50

Ola Pituetten N703 skrev:.Man får ikke diskutere denne problemstillingen høyt i Klubbens Fora(les de som tar til motmele).
Hysj eller oppdager noen Moderatorer denne tråden. ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: SpeedParts.....

Legg inn av Morten S. » 01 jul 2011, 07:00

cozmo skrev:For det første står det jo klart og tydelig i webshop'en at prisene er i SEK - hvis du prøver å legge noen varer i handlekurven og sjekke ut får du opp varene dine og summen i SEK. Det er dette en bruker må forholde seg til. .....
Ser det nå ja. Jeg la ikke noe i handlekurven men surfet rund på sidene + leste salgsvilkårssiden på svensk og engelsk.
"Alt" fra totakt til turbo

Svar