Sommertrafikken

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Sommertrafikken

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jun 2011, 17:17

Stalfa skrev:
Hjelle, N6 skrev:Og det er "maks irriterande", tett fulgt av oppførselen din "Stalfa". Vi prøvar å holde ei jamn fart, nettopp pga at vi har begrensa fartsressurar når vi er tungt lasta. Husk også på at vi har kalibrerte speedometer (kalibrering annakvart år), so farta "vår" er i dei fleste tilfelle nøyaktig, i motsetning til dei fleste speedometer i personbilar.
Har full forståelse for at tungtransporten vil holde jevn fart, men om jeg holder jevnt 70 i 80 km/t pga trafikken, så kommer ingen fortere eller billigere frem om man ligger helt opp i ræva til han foran.
Det jeg bruker å gjøre er først å vise bremselysene uten å sakke farten nevneverdig som et tegn på at jeg ikke liker å bli snust bak av fremmede, taes ikke hintet så bremser jeg sakte ned så langt jeg synes er fortjent.
Når jeg vet at bremselengden på et vogntog fort kan være det dobbelte av hva selv Saaben min klarer (med en svamp av en bremsepedal) og jeg har to barn i baksetet så vil jeg fortsette med min reaksjon.
Det det var snakk om i utgongspunktet var jo god gammaldags sinkekøyring, er det kø er det kø, so enkelt er det. Men appropo kø, er det UTRULIG monge av personbillistane som et opp sikkerheitsmarginen vår ved køkøyring, med veldig kjappe filbytter. I slike tilfeller går det desverre ikkje ann å køyre defansivt, når en heile tia må bremse opp for folk som snik i køa.
Ingvar N629 skrev:For ikke å snakke om personbiler som holder 70 i bunnen av lange motbakker på motorveien. Når forbikjøringsfeltet begynner så gir de på, da er det kult å ha ligget bak med tungbil. Den tungbilsjåføren som ikke lå helt i ræva på den personbilen i bunnen av bakken har en imponerende selvdisiplin!
Det er då det er kjekt å ha litt å køyre med :twisted:
Arnljoth N1530 skrev:Når det gjelder folk som gjerne kjører i 65/70 i 80 sonen (fordi en ikke sparer noe tid likevel) kan reise en viss plass :P Nå i helga feks: Kjørte 230 mil i løpet av en helg, og DA har det noe å si ;)
Eller for oss som køyrer tungt, nokre minutt til eller ifrå på køyretida kan bety store bøter, i 10-tusen kroners klassa. Eller om en ikkje tek sjangsen på å bryte lova, risikerar å ikkje kunne ete middag den dagen fordi at en måtte ta 45-minutts pausa på en rasteplass i ødemarka.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Sommertrafikken

Legg inn av EdHunter N815 » 02 jul 2011, 00:42

Lå bak en Scania R730 med tom semihenger i fergekø fra Lavik til Førde i går, det var bare såvidt jeg klarte å holde følge i forbikjøringene av bobiler og pensjonister. :D

Var nok et par tyskere og menn med hatt som fikk seg en liten oppvåkning på den turen... :twisted:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Sommertrafikken

Legg inn av 9000-fan » 02 jul 2011, 18:01

Man opplever av og til at lastebiler legger seg tett opptil forankjørende. Noen ganger ser man ikke frontlyktene på dem i det innvendige speilet, bare grillen. Da snakker vi mer 0,3 sekunder enn 3,0... Hva denne tildragelsen mot rumpa mi bunner i er et mysterium. Det er kun mulig å se ulemper med denne oppførselen.

En naturlig reaksjon på den situasjonen blir jo:
"-Her har det pga vekten og farten oppstått en veldig risikabel situasjon. Risikoen må reduseres."
Den tryggeste måten å gjøre det på, er å redusere farten gradvis. Da øker sikkerhetsavstanden til bilen foran, og bremselengden for lastebilen bak minker, i tilfelle man må bråbremse pga at noe uforutsett oppstår foran. Så man reduserer farten så avstanden framover øker. Da kan man evt øke farten igjen, i håp om at det TUNGE kjøretøyet forblir lenger bak. Slik oppstår "irriterende jo-jo kjøring" også... Man forstår jo at det neppe er politikontroll i vente når lastebiler kjører så tett inntil, men som regel er det ikke plass framover til å øke gjennomsnittsfarten nevneverdig.

Jeg har heller ikke stor sans for trafikanter som leker politi. Men noen av oss har vært nødt til å leke både brannmann, lege og ambulanse pga ulykker som har oppstått foran oss på veien. At enkelte med lignende erfaring etterpå også leker politi for å hindre gjentakelse av menneskelige tragedier, det er forståelig.

Forskjellen i energi mellom personbil og lastebil i bevegelse er så stor at det ikke kan sammenlignes, som kjent. En gang på 90-tallet såg jeg en familie på 5 bli konvertert til "pizzafyll" under et vogntog som kjørte over bilen deres på E39. Bakfra. Skyldspørsmålet blir på en måte litt uvesentlig da... Energien er så enorm at det kan være uklokt å bremse ned for å kjøre ut til siden og slippe forbi. Avstanden er noen ganger for kort, rett og slett. Da står man igjen med retardasjons-løsningen som beskrevet ovenfor.

Trafikkbildet er som det er, både for liten og stor. Sammen med de fysiske lovene. Ønsketenking med påfølgende skuffelse, irritasjon og aggresjon bør ikke bedrives i fart på veien.

EssieK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 09 nov 2009, 20:01
Medlemsnummer: N1801
Bil: OG9-3 2.0t 01
Sted: Rykkinn

Re: Sommertrafikken

Legg inn av EssieK » 03 jul 2011, 01:46

saab9000aero skrev:
Stalfa skrev:
EssieK skrev: fjott av en trailersjåfør som lå 9 cm bak meg i nesten halvannen mil.
Hvis en lastebil ligger så nærmt som 9 cm bør du jo gjerne ta hintet og få fart på turbo snurra om du har. hvis du kjører med strikk motor er det jo forståelig at du ikke klarer kjøre fortere enn et vogntog på gjerne 50 tonn. Gjerne flytte deg fra veien og slippe folk forbi. Hadde eg kjørt vogntog og du hadde kjørt seint eller bremset så tror eg at eg hadde flyttet deg med frontfangeren min
Nja... Lå i 95 på cruisecontroll i 80-sona, jevn fart ja Kjørte ikke Saab, men det var ca 360 gamp og 500nm i motoren for det. Og hvis jeg fortsatt hadde kunnet få tak i deg etter at du hadde "flyttet" på meg med fangeren din så tror jeg ikke du hadde tatt akkurat det stuntet flere ganger. 9 cm var en smule overstatement kanskje, men det var såpass nærme meg at ungen i baksetet begynte å gråte. Flere ganger kom traileren på akseptabel avstand, men like forbannet dundret tosken seg nærme bakenden min gjentatte ganger.

Jeg håper jeg ikke treffer deg ute i trafikken noen gang

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Sommertrafikken

Legg inn av saab9000aero » 03 jul 2011, 09:53

ingen fare for at du treffer meg i lastebil, driver ikke med slikt.. Kjører saab 9-5 med turbo snurre eg så driver ikke og plager lastebiler, heller ikke har eg de i bakfangeren heller med mindre det er kø. pleier og enten slippe de forbi eller kjøre fra de. ingen vits og leke med livet pga idioti
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Torkil_N1282
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 642
Registrert: 21 feb 2008, 01:37
Medlemsnummer: N1282
Navn: Torkil Rasmussen
Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
Sted: Ålesund

Re: Sommertrafikken

Legg inn av Torkil_N1282 » 03 jul 2011, 17:13

kjørte Ålesund - Elverum og tilbake og la merke til ekstremt mange idiotforbikjøringer.
Spesielt nedover, for da var det sykkelløp. Mange holdt på å kjøre ned syklister og politimotorsyklister pga stress.

Ble forbikjørt i svinger o.l.
Kjørte selvfølgelig forbi endel jeg og, der er tross alt mange flerefeltsveier. Men aldri stygge forbikjøringer.
Det er mange som ikke kan å kjøre bil, med tanke på avstanden til bilen foran. Men det værste er lastebilsjåfører som har mer kjøreerfaring og opplæring enn de fleste som holder så sinnsykt liten avstand til de som ligger foran.

Det finnes idioter i alle sorter kjøretøy.
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design

Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997

Brukeravatar
tor.N1368
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 145
Registrert: 03 jun 2008, 19:46
Medlemsnummer: 1368
Bil: 9-5 01
Sted: Bodø

Re: Sommertrafikken

Legg inn av tor.N1368 » 03 jul 2011, 21:14

Stalfa skrev:
Hjelle, N6 skrev:Og det er "maks irriterande", tett fulgt av oppførselen din "Stalfa". Vi prøvar å holde ei jamn fart, nettopp pga at vi har begrensa fartsressurar når vi er tungt lasta. Husk også på at vi har kalibrerte speedometer (kalibrering annakvart år), so farta "vår" er i dei fleste tilfelle nøyaktig, i motsetning til dei fleste speedometer i personbilar.
Har full forståelse for at tungtransporten vil holde jevn fart, men om jeg holder jevnt 70 i 80 km/t pga trafikken, så kommer ingen fortere eller billigere frem om man ligger helt opp i ræva til han foran.
Det jeg bruker å gjøre er først å vise bremselysene uten å sakke farten nevneverdig som et tegn på at jeg ikke liker å bli snust bak av fremmede, taes ikke hintet så bremser jeg sakte ned så langt jeg synes er fortjent.
Når jeg vet at bremselengden på et vogntog fort kan være det dobbelte av hva selv Saaben min klarer (med en svamp av en bremsepedal) og jeg har to barn i baksetet så vil jeg fortsette med min reaksjon.
Får håpe for din skyld at den som ligger bak deg ser hva du holder på med da :worry:
Hadde jeg hatt to små barn i baksetet hadde jeg aldri tørt å gjøre det. hadde nok heller sluppet den forbi
There's a light in the end of every tunnel, just pray it's not a train. ;-)

Svar