Sommertrafikken
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Sommertrafikken
Da har man vært på en snartur fra Kirkenes til Svolvær og Harstad i helga. En tur som tipper over 1000km hver vei. Jeg må jo innrømme at jeg har hørt mye om trafikken som pågår på sommeren i vårt ganske land, og alle ulykkene som dessverre skjer som et resultat av denne. Men at det skulle bli noe så helt jævlig som dette hadde jeg ALDRI trodd skulle gå an. Kom opp i følgende situasjoner i løpet av helgeturen: (listet opp etter type, ikke kronologisk)
- Måtte ut med ett hjulsett i grøfta da en tysk bobil ikke klarte å holde seg på sin tildelte bredde av asfalten. Gikk bra, men kun en hårsbredd fra å plante bilen inn i en bergknaus..
- Svart Volvo skulle kjøre forbi en bil. Problemet; Jeg kom i mot. Klarte såvidt å stoppe for å slippe den forbi.
- Svart Vw Caravelle kjørte forbi en danske med campingvogn med det resultat at undertegnede endte opp i grøfta utenfor veien for å unngå kollisjon. Gubben som kjørte folkevogna GLISTE da han passerte. Hadde noe lyst til å la ham stifte et nært bekjentskap med dekkspaken i bagasjerommet.
- Svart Ford Scorpio kjørte forbi en bil som skulle kjøre av veien. Måtte her som med Caravellen ut i grøfta og i grusen for å unngå kollisjon. Dette forgikk på en sådan måte at svensken som skulle kjøre av veien (foran Forden) ble stående i veikanten med store øyne å se på helt til jeg var på veien igjen.
- Ved to anledninger lå jeg i en kø, hvor forankjørende kjørte forbi på en slik måte at det LETT kunne blitt kollisjon...
- Ved flere anledninger da jeg var i en forbikjøringssituasjon har forankjørende skjenet rett ut i midten av veien. Da man har spilt fanfare med hornet har de fleste rykket voldsomt tilbake. Ved noen anledninger har jeg lurt på om vedkommende kom til å ende opp i grøfta på andre sida.. Speil ? Det er sikker fint...
Min erfaring fra denne turen er at fart nesten ALDRI har vært medvirkende til farlige situasjoner. Dumme folk og dumme avgjørelser i trafikken derimot..
Litt frustrasjon og et sterkt ønske om at SAAB-folket bruker speil og vettet aktivt i sommertrafikken, og ellers da selvfølgelig
Arnljoth N1530
- Måtte ut med ett hjulsett i grøfta da en tysk bobil ikke klarte å holde seg på sin tildelte bredde av asfalten. Gikk bra, men kun en hårsbredd fra å plante bilen inn i en bergknaus..
- Svart Volvo skulle kjøre forbi en bil. Problemet; Jeg kom i mot. Klarte såvidt å stoppe for å slippe den forbi.
- Svart Vw Caravelle kjørte forbi en danske med campingvogn med det resultat at undertegnede endte opp i grøfta utenfor veien for å unngå kollisjon. Gubben som kjørte folkevogna GLISTE da han passerte. Hadde noe lyst til å la ham stifte et nært bekjentskap med dekkspaken i bagasjerommet.
- Svart Ford Scorpio kjørte forbi en bil som skulle kjøre av veien. Måtte her som med Caravellen ut i grøfta og i grusen for å unngå kollisjon. Dette forgikk på en sådan måte at svensken som skulle kjøre av veien (foran Forden) ble stående i veikanten med store øyne å se på helt til jeg var på veien igjen.
- Ved to anledninger lå jeg i en kø, hvor forankjørende kjørte forbi på en slik måte at det LETT kunne blitt kollisjon...
- Ved flere anledninger da jeg var i en forbikjøringssituasjon har forankjørende skjenet rett ut i midten av veien. Da man har spilt fanfare med hornet har de fleste rykket voldsomt tilbake. Ved noen anledninger har jeg lurt på om vedkommende kom til å ende opp i grøfta på andre sida.. Speil ? Det er sikker fint...
Min erfaring fra denne turen er at fart nesten ALDRI har vært medvirkende til farlige situasjoner. Dumme folk og dumme avgjørelser i trafikken derimot..
Litt frustrasjon og et sterkt ønske om at SAAB-folket bruker speil og vettet aktivt i sommertrafikken, og ellers da selvfølgelig
Arnljoth N1530
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: Sommertrafikken
Etter 21 år med førerkort har ihvertfall jeg lært meg at å spare inn 20 minutter på en dagstur ikke er verdt sjansen for at man aldri kommer fram i det hele tatt samt at å kjøre dynamisk er mye bedre enn å være helt stok-passiv bak rattet. Nå kjører jeg "jevnt og trutt" og er nok ikke typen som lager køene, blir man sittende i kø-kjøring så sløves sansene mye. Da er det bedre å ta seg en liten kaffe-pause i stedet for å presse seg forbi i idiotiske forbikjøringer.
Ser man en tosk langs veien så er det bare å ringe 02800 - så kommer man til nærmeste politistasjon. Fikk bl.a. stoppet en usannsynlig fjott av en trailersjåfør som lå 9 cm bak meg i nesten halvannen mil. Han ble sur han da blålysa dukka opp mot oss og han ble vinket inn. Ut av førerhuset hoppa karen og var på vei mot meg - men han snudde da jeg gikk ut av bilen selv og han så at jeg var en smule større enn han....
Så min egen oppfordring i sommertrafikken må bli: kjør aktivt, ta en pause på noen minutter innimellom og hvis man i det hele tatt tenker "rekker jeg denne forbikjøringen?" så er sannsynligvis svaret "nei".
Ser man en tosk langs veien så er det bare å ringe 02800 - så kommer man til nærmeste politistasjon. Fikk bl.a. stoppet en usannsynlig fjott av en trailersjåfør som lå 9 cm bak meg i nesten halvannen mil. Han ble sur han da blålysa dukka opp mot oss og han ble vinket inn. Ut av førerhuset hoppa karen og var på vei mot meg - men han snudde da jeg gikk ut av bilen selv og han så at jeg var en smule større enn han....
Så min egen oppfordring i sommertrafikken må bli: kjør aktivt, ta en pause på noen minutter innimellom og hvis man i det hele tatt tenker "rekker jeg denne forbikjøringen?" så er sannsynligvis svaret "nei".
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Sommertrafikken
Det der er maks irriterende og totalt fravær av respekt for andres liv. Om du bråbremser så har ikke han stoppet før du er midt under bakvogna hans.EssieK skrev: fjott av en trailersjåfør som lå 9 cm bak meg i nesten halvannen mil.
Jeg bruker å bremse, forsiktig om de ligger virkelig nært, gjerne helt opp slik at jeg stopper, også kjører jeg videre. Akselerer vanligvis en del fortere enn hva de bak klarer uansett, så faren for at de bare skal dra forbi er små.
Før det bruker jeg å gi de en anledning til å kjøre forbi om det er muligheter til det.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Sommertrafikken
Og grunnen til at vi med tung redskap avogtil blir liggandes for nærme er i dei fleste den ujamne køyringa til personbilane. (sjølv om det tydligvis ikkje var tilfellet med "EssieK") Ofte er det same gjengen som vert liggandes å "rykk-kjøre" som på død og liv skal forbi, men til stykket vert liggandes som en bremsekloss. Og det er "maks irriterande", tett fulgt av oppførselen din "Stalfa". Vi prøvar å holde ei jamn fart, nettopp pga at vi har begrensa fartsressurar når vi er tungt lasta. Husk også på at vi har kalibrerte speedometer (kalibrering annakvart år), so farta "vår" er i dei fleste tilfelle nøyaktig, i motsetning til dei fleste speedometer i personbilar.Stalfa skrev:Det der er maks irriterende og totalt fravær av respekt for andres liv. Om du bråbremser så har ikke han stoppet før du er midt under bakvogna hans.EssieK skrev: fjott av en trailersjåfør som lå 9 cm bak meg i nesten halvannen mil.
Jeg bruker å bremse, forsiktig om de ligger virkelig nært, gjerne helt opp slik at jeg stopper, også kjører jeg videre. Akselerer vanligvis en del fortere enn hva de bak klarer uansett, så faren for at de bare skal dra forbi er små.
Før det bruker jeg å gi de en anledning til å kjøre forbi om det er muligheter til det.
Mi oppfordring er å køyre pent, og slepp forbi trafikk som går kjappare enn deg, UP er ute på veiane og lukar ut dei som trengs lukast ut, ingen av oss treng leike politi...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: Sommertrafikken
Det står vel at man SKAL holde en viss avstand til forankjørende uansett om du kjører vogntog eller du kjører moped?
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Sommertrafikken
Såklart skal man det, men det jeg tror Hjelle snakker om er en kjent situasjon der personbiler kjører veldig ujevnt, og da er det ikke like lett å holde følge med tung lastebil. Merket det blant annet i dag, og det bare med fullastet varebil, at det er ikke lett å holde avstand når personbilen slakker av helt unødig, og det ofte, kom nærmere enn 1 sekund men klarte å justere meg bak igjen, da var det godt å ligge bak en lastebil etterpå som holdt fartsgrensa jevntTerra N837 skrev:Det står vel at man SKAL holde en viss avstand til forankjørende uansett om du kjører vogntog eller du kjører moped?
Hadde jeg vært deg, Arnljoth, Så hadde jeg prøvd å notert så mange regnr som mulig, om du sender melding til 2282 så får du info om eier("Regnr XX00000") eller man kan prøve å snakke med politiet.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Sommertrafikken
Har full forståelse for at tungtransporten vil holde jevn fart, men om jeg holder jevnt 70 i 80 km/t pga trafikken, så kommer ingen fortere eller billigere frem om man ligger helt opp i ræva til han foran.Hjelle, N6 skrev:Og det er "maks irriterande", tett fulgt av oppførselen din "Stalfa". Vi prøvar å holde ei jamn fart, nettopp pga at vi har begrensa fartsressurar når vi er tungt lasta. Husk også på at vi har kalibrerte speedometer (kalibrering annakvart år), so farta "vår" er i dei fleste tilfelle nøyaktig, i motsetning til dei fleste speedometer i personbilar.
Det jeg bruker å gjøre er først å vise bremselysene uten å sakke farten nevneverdig som et tegn på at jeg ikke liker å bli snust bak av fremmede, taes ikke hintet så bremser jeg sakte ned så langt jeg synes er fortjent.
Når jeg vet at bremselengden på et vogntog fort kan være det dobbelte av hva selv Saaben min klarer (med en svamp av en bremsepedal) og jeg har to barn i baksetet så vil jeg fortsette med min reaksjon.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Sommertrafikken
Jojo-førere er noe av det mest irriterende en kan komme utfor i trafikken.. De kjører gjerne sakte i svinger, og så fort på strekkene at det begynner å bli en smuuule ulovlige hastigheter ved en forbikjøring.. Når det gjelder folk som gjerne kjører i 65/70 i 80 sonen (fordi en ikke sparer noe tid likevel) kan reise en viss plass Nå i helga feks: Kjørte 230 mil i løpet av en helg, og DA har det noe å si
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sommertrafikken
For ikke å snakke om personbiler som holder 70 i bunnen av lange motbakker på motorveien. Når forbikjøringsfeltet begynner så gir de på, da er det kult å ha ligget bak med tungbil. Den tungbilsjåføren som ikke lå helt i ræva på den personbilen i bunnen av bakken har en imponerende selvdisiplin!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Sommertrafikken
Stalfa skrev:Det der er maks irriterende og totalt fravær av respekt for andres liv. Om du bråbremser så har ikke han stoppet før du er midt under bakvogna hans.EssieK skrev: fjott av en trailersjåfør som lå 9 cm bak meg i nesten halvannen mil.
Jeg bruker å bremse, forsiktig om de ligger virkelig nært, gjerne helt opp slik at jeg stopper, også kjører jeg videre. Akselerer vanligvis en del fortere enn hva de bak klarer uansett, så faren for at de bare skal dra forbi er små.
Før det bruker jeg å gi de en anledning til å kjøre forbi om det er muligheter til det.
Hvis en lastebil ligger så nærmt som 9 cm bør du jo gjerne ta hintet og få fart på turbo snurra om du har. hvis du kjører med strikk motor er det jo forståelig at du ikke klarer kjøre fortere enn et vogntog på gjerne 50 tonn. Gjerne flytte deg fra veien og slippe folk forbi. Hadde eg kjørt vogntog og du hadde kjørt seint eller bremset så tror eg at eg hadde flyttet deg med frontfangeren min
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Sommertrafikken
Da ville nok vogntoget ditt blitt førerløs.saab9000aero skrev: Gjerne flytte deg fra veien og slippe folk forbi. Hadde eg kjørt vogntog og du hadde kjørt seint eller bremset så tror eg at eg hadde flyttet deg med frontfangeren min
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: Sommertrafikken
Dagens brainfartsaab9000aero skrev:Stalfa skrev:Det der er maks irriterende og totalt fravær av respekt for andres liv. Om du bråbremser så har ikke han stoppet før du er midt under bakvogna hans.EssieK skrev: fjott av en trailersjåfør som lå 9 cm bak meg i nesten halvannen mil.
Jeg bruker å bremse, forsiktig om de ligger virkelig nært, gjerne helt opp slik at jeg stopper, også kjører jeg videre. Akselerer vanligvis en del fortere enn hva de bak klarer uansett, så faren for at de bare skal dra forbi er små.
Før det bruker jeg å gi de en anledning til å kjøre forbi om det er muligheter til det.
Hvis en lastebil ligger så nærmt som 9 cm bør du jo gjerne ta hintet og få fart på turbo snurra om du har. hvis du kjører med strikk motor er det jo forståelig at du ikke klarer kjøre fortere enn et vogntog på gjerne 50 tonn. Gjerne flytte deg fra veien og slippe folk forbi. Hadde eg kjørt vogntog og du hadde kjørt seint eller bremset så tror eg at eg hadde flyttet deg med frontfangeren min
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sommertrafikken
Skyldspørsmålet er temmelig åpenbart ved påkjørsel bakfra ja, gitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Sommertrafikken
Man hadde nok fort fått skylda ja.. Men drømme om å gjøre det, det kan man
Min far har lyst på Hellfire http://no.wikipedia.org/wiki/AGM-114_Hellfire i takboksen for å ta ut fotobokser, men jeg er ganske sikker på at disse kan "taskes" til å gå løs på trege bobiler
Min far har lyst på Hellfire http://no.wikipedia.org/wiki/AGM-114_Hellfire i takboksen for å ta ut fotobokser, men jeg er ganske sikker på at disse kan "taskes" til å gå løs på trege bobiler
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Sommertrafikken
Helt greit at han i lastebilen hadde fått skylden.... Men tror du som person i bilen foran hadde angret stort om du hadde bremset for å si det sånn....50 tonn stopper ikke for en liten bil, om det er SAAB eller ferrari. blir like knust uansett.
Enhver person med respekt for livet hadde flyttet seg om en lastebil hadde ligget bak og presset.... i stede for å prøve og være en del av onkel politi eller helt og prøve og sakke ned folk bak. kommer det en bil eller lastebil opp i rompe på deg så flytt deg ut av veien eller gir litt mere gass. ikke noe vits og lage kvalme og sure billister som ender opp med og ta farlige forbikjøringer.
Enhver person med respekt for livet hadde flyttet seg om en lastebil hadde ligget bak og presset.... i stede for å prøve og være en del av onkel politi eller helt og prøve og sakke ned folk bak. kommer det en bil eller lastebil opp i rompe på deg så flytt deg ut av veien eller gir litt mere gass. ikke noe vits og lage kvalme og sure billister som ender opp med og ta farlige forbikjøringer.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.