Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!
Moderator: Moderatorer
-
turboTruls N263
- 1,5 bar

- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 08 aug 2011, 16:29
Har selv erfart at jeg stadig blir lengre å jakte etter 98 pumper her i Bergen.
Mye rart han sier i artikkelen han Lillemork. Bilene våres omtales som "hårete" på linje med Ferrari
http://bil.bt.no/bil/article4192695.ece
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 09 aug 2011, 20:46
Hva er dette salgs tull?
Jeg med min OG900, suger, merker da god forskjell på 95 og 98 oktan.....
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 09 aug 2011, 20:49
Det er vel ganske mye stress for min del å få det til?
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 09 aug 2011, 20:53
Det merkes ikke allverden, men litt i alle fall, kan også god være forskjellen er i hodet til sjoføren

-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 09 aug 2011, 20:58
På sugerne så kan de vel gå på 92 oktan også, er når det er nevnt tenning og ladetrykk som er avgjørende her.. Det er ikke bensinen man får ekstra effekt fra direkte, mange mener bilen går rimeligere med 98 da men. Kan vel hende det om det er tenningsbank på den fra før med 95 oktan da..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 09 aug 2011, 21:57
Kjørte med damen sin ng900 uten turbo på rudskogen for noen år siden, kjørte da på 99 racing fra shell, merket godt forskjell på respons og drag ved aks.
Så at en ikke merker forskjell er veldig feil, men merker selvsagt mere forskjell på en turbo bil
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 aug 2011, 22:03
Hvis noen merker forskjell i effekt på 95 og 98 oktan med en suger med fast tenning, så er det placebo. Nyere sugere har bankesensor, så er det fryktelig varmt så ok, kanskje. Men nå kan dere jo gjette hva som har høyest energitetthet, 95 eller 98?

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 09 aug 2011, 23:09
Ingvar N629 skrev:Hvis noen merker forskjell i effekt på 95 og 98 oktan med en suger med fast tenning, så er det placebo. Nyere sugere har bankesensor, så er det fryktelig varmt så ok, kanskje. Men nå kan dere jo gjette hva som har høyest energitetthet, 95 eller 98?

Siden du spør, 95?
Men litt on-topic; Merker ingenting her hvor jeg bor, statoilstasjonen rett over veien har 98 oktan på alle pumpene.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 09 aug 2011, 23:13
Veit iaf at e85 har en del mindre;)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 aug 2011, 08:19
Rambraut N1491 skrev:
Siden du spør, 95?
Korrektemundo!
Så skal man få lavere forbruk med 98 oktan, så må tenninga regulere seg så mye tidligere at forbruksreduksjonen fra høyere virkningsgrad overgår det lavere energiinnholdet. På en standardbil så skal det noe til, spesielt uten turbo. Det samme gjelder for effekt. Jeg har forøvrig prøv dette på en moderne sugemotor i bremsebenk, det var en sekser med relativt høy effekt, og i benk så får man fort høyere temperaturer enn man ville fått ute på veien. Det var en viss effektøkning, men den var så lav at det er ikke snakk om at det kan merkes ute på veien, dessuten var den kun tilstede ved et svært snevert turtallsområde. Sannsynligvis der tenningsmatrisa lå nærmest MBT (maximum brake torque).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
turboTruls N263
- 1,5 bar

- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 11 aug 2011, 17:20
Her i Bergen og omegn er det flere stasjoner som har tusjet og teipet lapper på pumpene, gjerne en pil fra 98 til 95 eller kryss over 98 og håndskrevet 95.
Dette gjelder statoil såvel som shell. Sist uke var jeg på 4 stasjoner før jeg fikk fyllt opp.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
Øyvind N1563
- 1,5 bar

- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Legg inn
av Øyvind N1563 » 11 aug 2011, 21:24
Litt spesielt at han typen ikkje veit nåke sikkert om emnet, eller har fakta, men berre trur og meiner....

'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 12 aug 2011, 07:42
Ingvar N629 skrev:Hvis noen merker forskjell i effekt på 95 og 98 oktan med en suger med fast tenning, så er det placebo. Nyere sugere har bankesensor, så er det fryktelig varmt så ok, kanskje. Men nå kan dere jo gjette hva som har høyest energitetthet, 95 eller 98?

For oss som kjøre med fodelatenning så innebere det vel at tenning må justera igjen itte øvegang te 95?
iallefall hvis tenning e "litt" vassare justert enn originalt?

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 12 aug 2011, 07:57
Daniel N683 skrev:Frode N073 skrev:For oss som kjøre med fodelatenning så innebere det vel at tenning må justera igjen itte øvegang te 95?
iallefall hvis tenning e "litt" vassare justert enn originalt?

i værste fall, ja. 95 oktan er mindre bankefast, så du kan gå på en smell om du kjører med veldig agressiv tenning nå.
det ante meg. e vel bare å klargjør utstyret og få det gjort fyst som sist
edit: ser eg får begynna å lesa korrektur før eg poste

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 13 aug 2011, 12:28
Men er jo snakk om at vi skal få E10 her i norge også hvis det ikke er kommer allerede, Men hvordan blir det da med dette ? Er dette like bra kvalitet som 98 oktan ? slik at vi ikke får tenningsbank så lett ? Eller hvordan blir det med E10 ?
mvh
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo