Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!
Moderator: Moderatorer
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 12 aug 2011, 07:42
Ingvar N629 skrev:Hvis noen merker forskjell i effekt på 95 og 98 oktan med en suger med fast tenning, så er det placebo. Nyere sugere har bankesensor, så er det fryktelig varmt så ok, kanskje. Men nå kan dere jo gjette hva som har høyest energitetthet, 95 eller 98?
For oss som kjøre med fodelatenning så innebere det vel at tenning må justera igjen itte øvegang te 95?
iallefall hvis tenning e "litt" vassare justert enn originalt?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 12 aug 2011, 07:57
Daniel N683 skrev:Frode N073 skrev:For oss som kjøre med fodelatenning så innebere det vel at tenning må justera igjen itte øvegang te 95?
iallefall hvis tenning e "litt" vassare justert enn originalt?
i værste fall, ja. 95 oktan er mindre bankefast, så du kan gå på en smell om du kjører med veldig agressiv tenning nå.
det ante meg. e vel bare å klargjør utstyret og få det gjort fyst som sist
edit: ser eg får begynna å lesa korrektur før eg poste
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 13 aug 2011, 12:28
Men er jo snakk om at vi skal få E10 her i norge også hvis det ikke er kommer allerede, Men hvordan blir det da med dette ? Er dette like bra kvalitet som 98 oktan ? slik at vi ikke får tenningsbank så lett ? Eller hvordan blir det med E10 ?
mvh
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 13 aug 2011, 13:28
Snakket med en kompis i tyskland og der kjører de e10, han sliter med sin BMW z5 i allfall
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
turboTruls N263
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 20 aug 2011, 12:58
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Freakshow N1674 » 20 aug 2011, 13:55
Akkurat påtur å dele denne
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 26 aug 2011, 14:45
Jeg holder fast på at jeg merker forskjell på sugern min med 98-oktan. Da spessielt på høyere turtall!
EDIT: Jeg tror dette kan ha noe med å gjøre at jeg har et relativt dumt styresystem, og fordelertenning med vakumklokke og vekter.