Side 1 av 1

Brekkwire og drivknutemansjett Corolla 1993

Lagt inn: 06 sep 2011, 16:53
av Daniel2.3t
Fikk feil på Eu-kontroll om at håndbrekket hadde for lang vandring og at ikke brekket tok på bremsene. Må derfor stramme brekkwiren på bilen. Er det en skrue på wiren som strammer hele greia(hvor er den?), eller er det fler ting som må strammes/ordnes? Det virker jo som det er veldig mye som skal strammes inn, siden det er såpass lang vandring.

Takk for kloke svar :)

Re: Brekkwire Corolla 1993

Lagt inn: 08 sep 2011, 15:10
av Rambraut N1491
Husker ikke helt hvordan det er på Corolla, men enten så er det en strammeskrue inne i bilen ved håndbrekket. Da er det godt mulig at du må ut med et deksel eller lignende. Det kan også være stramming under bilen, der hvor brekkwire fra håndbrekket kommer ut og går over til to wirer.

Hvis ingen av de tingene stemmer så må du justere på bremsebåndene, det gjør du enten på baksiden eller framsiden av trommelen. Er en gummipropp du vipper ut, så er det bare og lyse inni med en lykt til du ser et tannhjul du justerer med et flatjern.

Sikkert ikke helt optimalt forklart, men regner med du skjønner hva jeg mener. :p

Re: Brekkwire Corolla 1993

Lagt inn: 11 sep 2011, 17:20
av Daniel2.3t
Tok iallefall av hele midtkonsollen og strammet til her, og det ble mye bedre da... Vandringen ble bedre og bremsekraften ble bedre.. Men er ikke helt sikker på om bremsekraften tilfredstiller kravene.. Noen som vet hva kravene sier om dette?

Da er neste utfordring drivknutemansjett på høyre side.. Må man ha spesialverktøy osv for å ordne dette? Noen som har en rask fremgangsmåte for å få jobben gjort? :)

Re: Brekkwire og drivknutemansjett Corolla 1993

Lagt inn: 11 sep 2011, 19:01
av Edward N812
Bare begynn å skru du, så finner du ut av det.

Re: Brekkwire og drivknutemansjett Corolla 1993

Lagt inn: 11 sep 2011, 21:33
av Rambraut N1491
Løsne mutter på drivaksel først deretter så må du slå løs drivknute fra navet, så holder det vel med enten og løsne navet fra fjærbeinet eller opphengskula og dytte ut drivknuten. Etter det så er det bare og slå knuten av drivakselen, bytte mansjett og gjøre alt om igjen bare i motsatt rekkefølge. :wink: Var slik på en Yaris i allefall, regner med Toyota is keep'in it simple, og derfor har samme understell på corollaen også.