Startsperre mm.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Startsperre mm.

Legg inn av wanvik » 26 okt 2011, 10:04

Jeg er litt usikker på om denne havner på riktig sted, men prøver her i og med at mye av prosjektet ikke er Saab..

Jeg og en kompis begynte å leke litt med tanken på å sette en Saabmotor (2.0t fra 9-5) over i en annen bil. I hovedsak for å få en turbomotor som har lav nok effekt til å la seg godkjenne, i tillegg til at dette virker til å være svært rimelige motorer.

I utgangspunktet er det faktisk bare èn ting som virker til å være litt avgjørende, og det er om det er noe startsperre el. på disse motorene som det er mye jobb å koble/programmere bort.
Det er i utgangspunktet et budsjettprosjekt på vinterbilen hans, så vi føler det blir litt overkill å sette datasprut på den for å omgå dette...

Så, er det noen her som vet noe om dette? Og er det i tilfelle andre store bøyger med motorstyringa?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startsperre mm.

Legg inn av Ingvar N629 » 26 okt 2011, 11:20

9-5 har Trionic 7 systemet, dette er det ikke noen allment tilgjengelige måter å omgå startsperre på. Du kan dra med deg en del databokser og styr og på det viset få den med fullt fungerende startsperre, men det er bare mas.

Hva med en motor fra 9000 med Trionic 5? Den kan du unngå startsperra på. Styresystemet er også MYE, MYE enklere å flytte med seg over i en fremmed bil. Eller er bilen den skal i så ny at det blir krøll med avgasskrav?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Startsperre mm.

Legg inn av EdHunter N815 » 26 okt 2011, 15:53

En annen ting er at hvis det er 9-5 motor frem til 98-05 det er snakk om å hente motoren fra så har jo disse det berømte oilsludge-problemet. Nyere 9-5 har riktignok ikke like store problemer med dette, men da snakker vi jo også motorer i en helt annen prisklasse. Ville ikke satset på å bruke tid og penger på en slik motor, da er som Ingvar sier 9000-motorer både enklere å få til å fungere og også mye mer holdbare.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startsperre mm.

Legg inn av Ingvar N629 » 26 okt 2011, 16:00

98-03 :wink: Modifisert blokk kom i 04.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Startsperre mm.

Legg inn av wanvik » 27 okt 2011, 08:17

Bilen er gammel nok til Trionic 5, så det var et godt forslag!
Takker for tipset :)

Bilen er forøvrig en Opel Omega, så det skal i tilfelle ikke bare over i en annen bil, men også konverteres til rwd..
Når det kommer til det "mekaniske" er det vel fint lite vi ser svart på - har bygd opp noen motorer igjennom tidene, og har det meste av sveiseutstyr, men siden det er snakk om en billig vinterbil er det vel ikke noe poeng i å legge alt for mye arbeid i det.

Var det slik at boltmønsteret mot girkasse var likt som Opel sitt her, eller måtte en lage adapterplate?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startsperre mm.

Legg inn av Ingvar N629 » 27 okt 2011, 08:44

Mener det skal gå mer eller mindre rett på en opelkasse for langsmontering ja, hvis du googler litt så finner du nok litt av hvert. Lurer på om det ikke står opelkasse i Sierraen til Tony på STCS, den har iallfall B234R motor og bakhjulstrekk. B234-motorene med T5 har vært brukt i mange forskjellige bygg, så det skal være unødvendig å finne opp alt kruttet på nytt. Mulig du finner noe på lowbudgetrides.com?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar