Import av locost og ombyggning?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Import av locost og ombyggning?

Legg inn av na_X » 19 nov 2011, 21:12

Driver og snuser litt på Locost for tiden, men vanskelig å finne med SAAB-motor såklart.
Hvordan er det hvis bilen er registrert i (f.eks) 2001, og importeres i 2012. Og man så bygger den om med annen motor, blir det da tatt avgift som om den er fra 2012 eller 2001? Og er det vanskelig å få den på skilter i Norge når den har vært registrert i Sverige på landevei når den er hjemmebyggd? Det er vel ikke umulig å få den godkjent ombyggd når den først har vært hjemmebyggd og godkjent fra før i utlandet? Kanskje litt rotete spørsmål her nå..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Import av locost og ombyggning?

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 nov 2011, 11:56

For å svare på det med avgiftene, er bilen registrert i utlandet og er over 10 år gammal når den kjem inn hit får du maks bruksfrådrag. (85%). Men når det gjeld avgiftsmessig blir bilen "ny" i Norge den dato du betalar eingongsavgifta, ref alle som på slutten av 90-talet tok inn stasjonsvogner og bygde om til varebil, dei måtte då vente til bilen hadde voore 10 år i Norge før dei kunne sette inn seta gratis. Om det blir tilfelle med eit slikt prosjekt er jo noko anna, men det er no ikkje værre enn å spørre Tollvesenet.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Import av locost og ombyggning?

Legg inn av na_X » 20 nov 2011, 17:22

Så da lønner det seg f.eks: å ha 150HK i vognkortet og 2 liter motor FØR den kommer til Norge med andre ord.. Hvis man velger å gå fra 1.6L motor med 120HK til 2.0L og 150HK i etterkant så blir det vel et lite tillegg, det er her jeg lurer på om det er som nybil (året den ble importert eller årsmodell på selve ramma)? Det med varebil er jo annen avgiftsklasse, så det kan være litt annerledes igjen.. Får vel bare ta en telefon til tollvesenet hvis man finner en aktuell bil tenker jeg. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Import av locost og ombyggning?

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 nov 2011, 18:07

Ja, det er godt mulig du vil sleppe unna med å betale mellomlegget (med bruksfrådrag), som du seier er varebil ei anna avgiftsklasse. Men sikrast svar får du ved å kontakte Tollvesenet, dei kan forhåpentligvis sitt eige lovverk ;)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Import av locost og ombyggning?

Legg inn av na_X » 25 nov 2011, 00:23

Kan godt skrive litt om dette da jeg tok en liten telefon idag, om det er noen andre også som kan ha interesse av noe av det.
Snakket litt med vegvesenet/BT idag, det kan bli vanskelig med hjemmebygg fra Sverige selv om den har skilt der. Da det kan være registrert med unntak, men dette skal også stå i vognkortet. Så da må man få et bilde av vognkortet og be de se på for å se om man evnt. kan få bilen på veien slik at de godkjenner det individuelt i forhold til hva det står i vognkortet ifra Sverige. Fra amerika er det enda strengere, ettersom det er snakk om avgasser, seler og lys etc.. som ikke trenger å oppfylle norske krav..
Når det gjelder avgifter, så blir bilen "nyregistrert" her i landet og man får da bruksfradrag og slikt. Skal man endre på motor, så blir samme avgifter som på nybil. Kan bli litt dyrt da og gå fra 1.6 eller 1.8 til 2.0 liter motor, så dette er en fordel å ha i vognkort fra før.
Men har funnet ut at Borg wagner T5 kan være godsaker (sto orginalt i Mustang og er beregnet som den sterkeste masseproduserte girkassen) og man kan få B204 blokk til å passe til den.
Får bare se om man finner noe intr. og ta kontakt med nærmeste veistasjon om man kommer over noe passende (det er ikke akkurat ofte man kommer over en godbit så dette får man bare bruke tiden frem til sommeren på). :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Import av locost og ombyggning?

Legg inn av na_X » 07 des 2011, 20:23

Har funnet ut noen få ting til, kopiert og oversatt fra en mail jeg har fått:
Den er registrert for vei i Sverige, registreringen i Sverige er som amatørbyggd kjøretøy. Dette innebærer dispans/unntak for avgassverdier og krasj test.
Når det gjelder import så er det vel stort sett et krav på CO2-nivå fra 2001 og nyere skal man ha skilter på skuta. Skal se om jeg får gravd meg mer ned i dette etter hvert, om det egentlig lar seg gjøre. Er vel fort snakk om at man må importere, for å så registrere den som ny bil i Norge det ender med og da snakker man fort litt for mye avgifter med en gang for en sesongbil til kortkjøring (butikken frem og tilbake).. :mrgreen:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar