Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Tenker på strømgenerator mellom 2000 og 5000 avgitte Watt (220 volt).
Mulig å få slikt lydløst for om givelsene om den bygges i et eget rom i en kjeller?
Kan avgassene lyddempes så mye uten at svært mye effekt forsvinner i lydpottene?
Den skal jo lufttilførsel også, men hvis man tar det via tak så dempes vel lyden nok.
Mulig å få slikt lydløst for om givelsene om den bygges i et eget rom i en kjeller?
Kan avgassene lyddempes så mye uten at svært mye effekt forsvinner i lydpottene?
Den skal jo lufttilførsel også, men hvis man tar det via tak så dempes vel lyden nok.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Skal vel ikke være umulig å få det temmelig stilt, men det kommer veldig an på rommet den settes i. Eksoslyden blir du nok ikke kvitt uansett, men du får dempet den bra. Jeg har vært på en del motorlaboratorier, og en plass i USA hvor jeg var for to år siden var det et oppsett som lignet veldig på det du beskriver, dog ikke for strømproduksjon (ingeniørleketøy). Motoren sto innerst i en kjeller, eksosen gikk via x antall meter rør, på utsiden sto det en lydpotte og det som kom derfra var alt man hørte. Men det var altså ingen tvil om at det sto en motor og gikk.
Jeg ville nok dratt eksosen opp på taket, ser at det er løsningen på motorlabber som står i urbane områder. Røra opp på tak, avslutning av eksosrøret under kanten på pipa.
Hvordan er rommet den skal stå i?
Jeg ville nok dratt eksosen opp på taket, ser at det er løsningen på motorlabber som står i urbane områder. Røra opp på tak, avslutning av eksosrøret under kanten på pipa.
Hvordan er rommet den skal stå i?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Det er for fremtidig prosjekt med hytte uten strøm, så da må det vel bygges en egen avskjermet del i kjeller eller bod.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
OK, blir vel betong i alle vegger da, tungt og dødt. Det som vil gi mest støy er det som forplanter seg i betongen, sørg for å isolere motoren godt fra underlaget med gode vibrasjonsdempere. Det er viktig at både fundament og braketter er STIVE, ellers vil ikke vibrasjonsdemperne gjøre jobben slik de skal. I tillegg til betongveggen kan du sette opp en tynn vegg i gips (helst på utsiden) og legge glassull i mellom, og ha gjerne stor avstand mellom tykk og tynn vegg. Poenget med tynn vegg ytterst er at den ikke skal stråle ut støy, har du den tykke veggen ytterst vil den i seg selv gi lyd ut. Inneste og ytterste vegg bør ha minst mulig forbindelse med hverandre, lekter du ut så kan det være smart å feste lektene i punktvise forbindelser, ikke legge dem rett mot innerste vegg.
Angående eksosrør så hør med motorleverandøren hva som er maksimalt anbefalt mottrykk i eksosen, regn litt på tenkt oppsett og ta til slutt en mottrykksmåling med motoren på full last for å sjekke at du kommer under grensen. Bruk belg som fleksibel kobling nærmest motoren, og gjerne en ekstra belg før du trekker røret ut av rommet. Det bør hindre at vibrasjoner fra motoren forplanter seg i røret. Fester du eksosrøret videre i støtter, så må disse isoleres med vibrasjonsdempere med STIVE fundamenter ellers vil disse forplante vibrasjonene videre.
Angående eksosrør så hør med motorleverandøren hva som er maksimalt anbefalt mottrykk i eksosen, regn litt på tenkt oppsett og ta til slutt en mottrykksmåling med motoren på full last for å sjekke at du kommer under grensen. Bruk belg som fleksibel kobling nærmest motoren, og gjerne en ekstra belg før du trekker røret ut av rommet. Det bør hindre at vibrasjoner fra motoren forplanter seg i røret. Fester du eksosrøret videre i støtter, så må disse isoleres med vibrasjonsdempere med STIVE fundamenter ellers vil disse forplante vibrasjonene videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Det er vel egentlig bare å leie inn Ingvar til å tegne/konstruere hele greia
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Høres ut som han har snøring, ja.
Men motoren må vel være litt lydsvak i utgangspunktet.
Kanskje bare Honda'ene som er det?
Men motoren må vel være litt lydsvak i utgangspunktet.
Kanskje bare Honda'ene som er det?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Hehe ja det passet jo litt med det jeg sysler med om dagen, dette da.
Det er jo selvsagt en fordel med et lydsvakt utgangspunkt. Men tenk og på freksvensspekteret, lave frekvenser er et lite å bli kvitt. Jeg aner ikke hva som finnes av så små greier, men om du har valget mellom forskjellige turtall så kan jo det være noe å tenke på.
Det er jo selvsagt en fordel med et lydsvakt utgangspunkt. Men tenk og på freksvensspekteret, lave frekvenser er et lite å bli kvitt. Jeg aner ikke hva som finnes av så små greier, men om du har valget mellom forskjellige turtall så kan jo det være noe å tenke på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Hva er det du sysler med om dagen?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Skip. Jobber med engineering av maskinsystemer på nybygg. Byttet jobb i fjor, og gikk fra å jobbe med motorens indre liv på detaljnivå og det som kommer ut av den, til å jobbe med alt som er rundt motorene. Så det penser innom støy og vibrasjoner, men det blir i en litt annen skala.redturbo skrev:Hva er det du sysler med om dagen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Ville heller bygd et lite skur i betong feks et stykke borte fra hytta med tanke på brann osv...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Er ute etter et opplegg der titusen-lappene ikke får vinger og som er teknisk enkelt og sikkert.
Men kanskje hele greia bør tenkes om på nytt.
Å kjøre en motor med mye overskuddsvarme for å strømgenerere varme via en elektrisk panelovn vel for mye energi tapt underveis.
Å forhåndsoppvarme en hytte i dag er vel mulig med å sende en SMS til et parafin-oppvarmingssystem uten at det blir et stort og kostbart anlegg. Det var visst noe som het hyttetorget, må se litt der.
Med lysdioder blir innebelysning lite strømkrevende og det kan bringes med et ferdig oppladet batteri da det er kjørevei helt frem. Et lite solladingsanlegg bør vel heller ikke koste all verden.
Folk har jo også benyttet parafinlamper tidligere og med en ren og fin lampeparafin blir det vel heller ikke så mye os eller lukt.
Men kanskje hele greia bør tenkes om på nytt.
Å kjøre en motor med mye overskuddsvarme for å strømgenerere varme via en elektrisk panelovn vel for mye energi tapt underveis.
Å forhåndsoppvarme en hytte i dag er vel mulig med å sende en SMS til et parafin-oppvarmingssystem uten at det blir et stort og kostbart anlegg. Det var visst noe som het hyttetorget, må se litt der.
Med lysdioder blir innebelysning lite strømkrevende og det kan bringes med et ferdig oppladet batteri da det er kjørevei helt frem. Et lite solladingsanlegg bør vel heller ikke koste all verden.
Folk har jo også benyttet parafinlamper tidligere og med en ren og fin lampeparafin blir det vel heller ikke så mye os eller lukt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Strømgenerator mulig å bygge inn for lydløshet?
Parafinlamper og vedovn er nå min favoritt på hytta, men det er jo moro å tenke høyt
Du kan ha kjølesystem med mulighet til å route kjølevannet til en varmeveksler inne i hytta, og gjøre bruk av varmen. Det samme kan du gjøre med eksosvarmen, skal ikke rare greiene til for å få litt effekt ut av det heller. Kveil opp en rørcoil og hiv den inn i en del av eksosrøret med større diameter enn resten, og kjør vann igjennom. Vips, så stiger virkningsgraden noen prosent.
Du kan ha kjølesystem med mulighet til å route kjølevannet til en varmeveksler inne i hytta, og gjøre bruk av varmen. Det samme kan du gjøre med eksosvarmen, skal ikke rare greiene til for å få litt effekt ut av det heller. Kveil opp en rørcoil og hiv den inn i en del av eksosrøret med større diameter enn resten, og kjør vann igjennom. Vips, så stiger virkningsgraden noen prosent.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan