Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?

Legg inn av Atzz » 09 feb 2012, 01:26

Hei! Lurer på om det er noen her som har kjennskap til motorene til gamle Scaniaer.

Jeg har to spørsmål:

1: Dette er den eneste dieselmotoren jeg har sett som har gasspjeld. Hvordan i alle dager funker dette?
Det går to rør fra spjeldet og ned til dieselpumpe, regner med dette har noe med saken å gjøre, men har lyst å vite noe om prinsippet bak dette.

2: Motoren brukes i dag til drivkraft for et sagbruk, noe den passer utmerket til!

Når belastningen øker gir motoren selv etter mer guffe for å holde turtallet konstant. Problemet er at den av og til ikke regulerer ned når belastningen minker, med det resultat at turtallet øker helt til man griper inn. Hva kan dette komme av?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2012, 14:07

Kjenner ikke den motoren, men gasspjeld på diesel brukes vanligvis til å senke trykket i manifolden for å få høy nok EGR-andel. På denne kan det muligens ha med regulering å gjøre, hvis det er noe som er ettermontert med tanke på hva den brukes til der den står nå.

Dersom den ikke regulerer ned pumpa ved redusert belastning har det sannsynligvis med regulatoren å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?

Legg inn av Atzz » 10 mar 2012, 14:05

Dette er jo en dieselmotor fra 50-60-tallet...

Man regulerer pådraget med dette spjeldet.
jeg har en teori bak dette, og det er at de to rørene som går ned til dieselpumpa overfører trykkene før og etter spjeldet ned til en mekanisme på pumpa, som igjen prøver å holde trykktapet over spjeldet konstant.

Svar