Hva slags kompressor skal jeg kjøpe?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hva slags kompressor skal jeg kjøpe?

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2012, 10:52

Gebe utgår.

Slangene har mye å si, man bør ha 1/2" slange om man skal få noe fart i en muttertrekker. Hjelper ikke om du har f eks 6 bar ut fra kompressoren dersom trykktapet i slangene er stort.

Man kan kjøpe en ekstra tank ja, sånn sett kan man kjøpe en billigkompressor med 50 l tank og koble i serie med den store kompressoren, stiller man på pressostatene kan man få kompressorene til å slå inn på forskjellig trykk også. Har tenkt litt på den løsningen allerede, har jeg en større kompressor stående fast i verkstedet, kan jeg ha en liten en som vanligvis er koblet inn på systemet kun for å øke tankvolumet, og som kan tas løs og brukes andre steder ved behov. Man må bare passe på at kompressoren som skal levere luften ikke får for liten kapasitet i forhold til det totale tankvolumet, bare tull med store tanker hvis kompressoren ikke har kapasitet som minst tilsvarer forbruket, da tapper man jo bare ned systemet og så må man ta en lang lunch for å vente på at tankene skal fylles igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Hva slags kompressor skal jeg kjøpe?

Legg inn av bullit87 » 24 feb 2012, 10:21

wurth og tess har mye gode kompressore
liten link.
http://www.industrinett.no/wsp/tess/fro ... hapterid=8
som dere sier tidligre er det nok 3 fase på de større variantene. Men gebe så ut som hadde greie tank volum på sine 8)
Jeg selv har en billig modell av monter :? den er for liten tank. så neste gang blir det og skaffe en med større tank
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Re: Hva slags kompressor skal jeg kjøpe?

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 25 feb 2012, 23:35

Jeg har alla denne http://www.bsbutikken.no/index.php?main ... _id=110316

Men jeg har direkte uttak fra tank også, å 2 via regulator, det står også i papirene på den att den leverer 12bar og ikke 9bar.Veldig godt fornøyd med den i forhold til den første jeg hadde fra gebe, det var en på 50 liter, den startet ikke når det hva kaldt i lufta, eller om det sto trykk på kompressor fra kvelden før, måtte da blø av trykket før den ville starte igjen.
Den jeg har nå er også mye mere stille gående enn den første, som også kan være greit å ha i bak hode.
Tror den kostet 6500kr på mekk, men det hvar utstillings modellen deres, så jeg betalte 4000kr får den,
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Hva slags kompressor skal jeg kjøpe?

Legg inn av wanvik » 27 feb 2012, 10:57

Jeg husker ikke modellen nå, men jeg har en Einhell hvis spesifikasjoner er veldig like den du nevner først.
Den har blitt brukt under alle slags forhold og har til tider fått kjørt seg hardt.
For et års tid siden sa den takk for seg, dvs. det ble så varmt at vifta på motoren(plast, eller ihvertfall plast der den er festa) smelta og hoppa av. Om det var motoren eller blokka som var skyld i det vet jeg ikke da jeg ikke har gjort noe mer med den.
Så lenge den fungerte var jeg godt fornøyd med den! :) En merker godt at den har litt mer trykk (10bar) enn de billigste kompressorne som ofte ikke går lenger enn til 8bar, men til jobber som virkelig krever mye luft ble den for liten.
Jeg har laget meg sandblåse selv av en gammel 25-liters kompressortank, og det ble rett og slett for tungt. Kunne fungere greit i et minutt eller så, men da måtte den ha "pustepause". (Konstruksjonen på sandblåsa var sikkert ikke optimal heller, men det fungerte ihvertfall utrolig bra når det først fungerte.)
Har også porta endel turboer med rettsliper, og da måtte en også ta noen pustepauser innimellom. Det var vel og merke med en billig rettsliper, og ofte krever det billige utstyret mer luft ser det ut til..

Jeg kjøpte min på tilbud på Obs! Bygg for ca 3500kr for 5-6 år siden.
Synes jeg fikk mye for pengene, men jeg skal kjøpe en større 3-faset en neste gang. (Nå er jeg så heldig å ha 3-fas i garasjen da, så det eneste jeg må gjøre for å få inn en større kompressor er å bytte stikkontakten til ny type..)

Hallgeir N74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 30 apr 2010, 21:05
Medlemsnummer: 74
Navn: Hallgeir
Bil: 9.5 2,3T, NG900T, 99GL, 96v4
Sted: Skjåk, Oppland

Re: Hva slags kompressor skal jeg kjøpe?

Legg inn av Hallgeir N74 » 18 mar 2012, 00:44

Et lite tips til dere som er på utkikk etter kompressor. Hør etter på nærbutikken..!
For noen år tilbake var det helt vanlig at butikkene hadde et "vanndampsystem" for å gi fuktighet til grønnsaker/fruktdisker. Dette ble etterhvert forbudt fordi det ble litt for trivelig å være skumle bakterier.
Jeg var selv så heldig i vinter å være trikker under ombygging av nærbutikken, å ble da tilbudt å få kompressoren til dette "vanndampsystemet" mot at jeg ble med å tok i et tak og fikk lempet den ut..!! Det takket jeg selvfølgelig ja til!
Utstyret jeg lykkelig kunne lempe på hengeren om kvelden var en Atlas Copco 3-fas 16A skrukompressor (i lyddempende kabinett) som gir 280 stødige liter i minuttet, trykkregulator og 150 liters stående trykktank.
Det finnes helt sikkert flere butikker som fortsatt har stående slike kompressorer.
M04 9-5 2,3t Vector estate (familywagon)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)

Svar