Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Legg inn av redturbo » 10 mar 2012, 09:43

Fra en tråd om marinediesel:
Helge skrev:Det er GM sin gamle blokk.
Selv har jeg kjørt eksemplarer som har gått over 500.000 km. Med rett vedlikehold kommer du langt........
Kunne du evt vise til en tråd som foreskriver rett vedlikehold på enklere dieselmotorer.
(Jeg kan veldig lite om dieselmotorer og tenker at vi ser bort fra spesialtilfeller som ettertrekking eller bytte av strekkbolter) som ikke står i manualen.

Kan vi som vanlige forbrukere gjøre annet enn å følge boka og bytte olje og filtre i rett tid, bruke litt anti-dieseldyr-middel og litt dyserens? Og selvfølgelig bruke den med vett; Ikke hardkjøre før varm motor og holde turtallet nede på en deplasementsbåt (ikke -planende) samt alltid la motoren bli ordentlig varm før man slår den av.

Legger forøvrig merke til at den minste motoren til Volvo Penta på 10 hk har samme skift intervall på dieselfilter som langt større motorer som bruker samme filter - igrunnen absurd(?) da det det går langt mindre diesel igjennom pga mindre forbruk.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mar 2012, 11:34

redturbo skrev: Legger forøvrig merke til at den minste motoren til Volvo Penta på 10 hk har samme skift intervall på dieselfilter som langt større motorer som bruker samme filter - igrunnen absurd(?) da det det går langt mindre diesel igjennom pga mindre forbruk.
Synes da det høres temmelig fornuftig ut, dieselen som motoren slurper i seg er en temmelig liten del av den som går igjennom filteret. Resten går i retur, hadde det ikke vært sånn så hadde dieselen blitt alt for varm ved dysene, og den hadde fått feil viskositet ved injeksjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Legg inn av redturbo » 10 mar 2012, 11:39

Aha! Går den i retur helt til tanken (ferdig filtrert) eller i en løkke til motoren utenom filteret?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mar 2012, 11:43

Det kommer vel an på størrelsen på greiene, og hvilet oppsett motoren står i forbindelse med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 05 apr 2012, 08:53

redturbo skrev: Legger forøvrig merke til at den minste motoren til VP på 10 hk har samme skift intervall på dieselfilter som langt større motorer som bruker samme filter - igrunnen absurd(?) da det det går langt mindre diesel igjennom pga mindre forbruk.
Intervallene på dieselfilter på en fritidsbåt kan jo ikke gå utelukkende på hvor mye som har gått gjennom filteret uansett størrelse på motor! Den 10hk en du snakker om har sikker like stor tank som feks en motor på 500hk i forhold til forbruket. Og om tanken er på 30 eller 300 liter vil det forsatt danne seg kondens, dieseldyr og noe rusk som kommer når du fyller tanken på båten i filterene.

Jeg bytter iallefall filter en gang i året på Pentaen jeg tar vare på selv om den er bare 40hk, er ikke noe å gamlbe på intervallene med, er filtrene tette så stopper det, og starter ikke før du har skiftet filtre uansett verforhold :P
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Legg inn av doo-kie » 05 apr 2012, 09:17

Dieselfilter skal byttes minst en gang i året, eller på intervall alt ettersom hva som inntreffer. Spesielt for vi som bor i nord er dette viktigt.
Om man får vann i drifstoffet og dette kommer i ejetoren på en ny dieselmotor kan dette fort bli dyrt;( koster fort flere lapper for stk og har du mange syl ja.....
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Generelt vedlikehold av dieselmotor (også i båt).

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 05 apr 2012, 12:46

Ejektor?

Tror du mener dyser/Fuel-injector og dieselpumpe som trenger smurning av diesel og skjærer seg når det kommer vann som skal smørre isteden for. Ejektor er noe helt annet. :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar