"how to" fjærne riper og steinsprut i lakk

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

"how to" fjærne riper og steinsprut i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 13 mar 2012, 00:37

hei saab folket :) nå er det lenge siden sist.

laget i dag en rask beskrivelse på hvordan man kan faktisk fjærne riper i lakken. nå kommer jo væren og sommeren og da er vel alle interesert i å få en blank og fin bil ? Om noen har spørsmål om hva og hvordan så svarer jeg gjerne. jeg lager gjerne en mere utfyllende tråd om det er interesse for dette. vet det er mange som ikke vet at man faktisk kan fikse opp lakken om den er slitt og matt og har vaskeriper , men dette kan faktisk fikses, det er tidkrevende men resultatet blir knall.

om du alikevell ikke skullle tørre å begi deg ut på jobben så tar jeg den gjerne så det er bare å ta kontakt.

her laget jeg en ripe med vilje for å vise at denne fint kan fjærnes med rett teknikk og produkter.
Bilde
denne ripen sliper jeg ned med våtslipepapir på pussekloss ment for formålet.
Bilde
her brukt med 2000 og 1000 korning.
Bilde
det ble ikke veldig utfyllende info og bilder men for de som ikke viste om dette så kan det kanskje være en ide å prøve dette istede for en evt lakkering ?
dette kan gjøres på hele bilen der det er slitt lakk, vaskeriper osv osv.
resultatet snakker for seg selv.
her har jeg fjernet tapen for å vise 50/50 bilder som det heter. her ser man at halve ripen jeg lagde er "smeltet" bort.
Bilde
Bilde
flaten der jeg har brukt pussepapir er rubbet opp igjen med rubbing compund som det så fint heter som drar opp lakken til en perfekt shine igjen.
det er ikke å anbefale å gå rett på bruksbilen og lære seg dette. les litt på forum som fks DCN.NO og gjør det på rett måte :) det kan fort bli dyrt om man driter seg ut [-X .
Sist redigert av jan magnus n634 den 04 mai 2012, 22:02, redigert 2 ganger totalt.
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av Paradigm N558 » 13 mar 2012, 01:29

Ja, på detailers club så er det noen ekstremeksempler, bla.a. han med Rav4en (tror jeg) hvor naboungen hadde gått over hele bilen med stålull :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2012, 08:26

Knall tråd, Jan Magnus!

Kommer neppe til å gidde det selv i utstrakt grad, selv om det trengs (!!) men kjekt å vite at det går an! Så kan man jo evt sette bort skiten! :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 13 mar 2012, 12:33

ja det er mye som kan gjøres om man gidder å lære seg :) eller å "sette bort skiten " ;) og gutta på detailers club er gæærne mange av de. selv har jeg ikke orket å lage noe tråd der inne da jeg er for dårlig til å dokumentere og har som regel ikke tid til å gjøre mere enn selve jobben. men da ved å lage en aldri så liten tråd her inne så er det kanskje mange som fikk opp øynene og ikke trenger å ta ripene så tungt lenger ;)
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av hmsilset » 14 mar 2012, 03:42

Jeg har sett litt på dcn.no.Mange flinke folk der :) Mange Saaber har vel myk lakk, så det måå ikke våtsliping til, selv om det jo er raskere om det kun skal fjernes noen få riper rundt om.Bruker det sjeldent selv.

Jan Magnus: Det er bare å slenge inn en show and shine tråd der.Tar ikke mange minuttene å knipse noen bilder underveis, og du får ikke kjeft for noe :) Ser ut som du kan litt våtsliping! Med en lakkdybdemåler kan du finne ut hvor dypt du kan gå uten å ta sjansen på å gå igjennom klarlakken.

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

"how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 14 mar 2012, 12:12

Hvis du har en litt grov ripe så må man pusse, jeg bruker aldri våtsliping sålenge det ikke er en graverende ripe i lakken noe sted . Jeg kunne jo tatt litt mere bilder under en sånn jobb men jeg er så oppslukt av det jeg gjør at jeg glemmer helt å ta bilder. Men jeg skal prøve å få til en tråd når den første kundebilen kommer for sesongen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av na_X » 14 mar 2012, 13:42

Du får få noen andre til å knipse bilder imens du holder på da? :)
Fint med noen slike shine og vedlikeholdstråder. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 14 mar 2012, 16:25

Daniel N683 skrev:Låner litt jeg..

Har noen godt tips/how-to på steinsprang i panser? Har noen der som vises greit og irriterer hver gang man går forbi fronten.
dette vil jeg gjerne lage en liten how to til vet du. der trenger man litt med utstyr. men koster ikke mye.
forstørrelsesglass i form av lupe . sprøyter til å legge lakken ned i steinspruthullet, også er det litt sliping og rubbing som gjenstår til slutt. nå drar jeg på ferie i et par uker men jeg kan godt legge inn litt mere på denne tråden så kan det være en how to fix lakkskader tråd.
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 mar 2012, 16:57

jan magnus n634 skrev: dette vil jeg gjerne lage en liten how to til vet du. der trenger man litt med utstyr. men koster ikke mye.
forstørrelsesglass i form av lupe . sprøyter til å legge lakken ned i steinspruthullet, også er det litt sliping og rubbing som gjenstår til slutt. nå drar jeg på ferie i et par uker men jeg kan godt legge inn litt mere på denne tråden så kan det være en how to fix lakkskader tråd.
Det hadde vore knall Jan Magnus! :D Vi alle prøvar vel å fylle i so best det går, men for eiga rekning kan en vel avsløre at resultetet somregel vert blanda :p

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 14 mar 2012, 17:06

fylle steinsprut er ikke noe lett. jeg er ikke så stødig jeg heller , men jeg har fått prøv meg litt og funnet ut en metode som fungerer. men her må man regne med å måtte pusse litt med våtpussepapir :S:S:S:S :lol: det er viktig med rein og pusset overflate for å få lakken til å sitte. dette vet jo alle,, men det er så smått at det blir litt bruk av dremell og litt q-tips og sånn.
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 mar 2012, 17:14

Er somregel små tips&triks som utgjer heile resultatet veit du Jan Magnus ;)

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

"how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 14 mar 2012, 22:22

Da det er sant det. Det skal ordnes:) må bare ha bil og riktig lakk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 04 mai 2012, 22:00

hei igjen. har en kundebil inne på detailing der jeg fikser opp hakk i lakken , steinsprut og generelt de forferdelige klassiske vaskeripene.
Så jeg kommet til å lage en liten how to på søndag , så da er det bare å følge med :)
grombilen !
Bilde
har kun et bilde av hakket som skal fikses men da kan dere vente i spenning. flere bilder kommer.
ganske grov.
Bilde
så kommer resultatet. ikke 100 prosent men mye bedre enn det stygge hakket som var.
verktøyet jeg har brukt er en eksentersliper fra wurth, denne er rimelig nyinnkjøpt , og er det beste kjøper jeg har gjort på lenge. med denne blir jobben en lek ! =D>
Bilde
sliperosettene jeg har brukt er da 2000 og 3000 korning. jeg har da lagt inn farge og klarlakk dagen før så dette kan stå å tørke over natten, ellers så blir det jo bare klin.
første kontrollskjekk:
Bilde
Andre..
De blanke feltene er da et lavere nivå enn det matte, så her er det bare å slipe mer.
Bilde
3dje,
Her er vi nede på riktig nivå.
Bilde

Når jeg har kommet hit så bruker jeg 3000 korning som siste steg slik at jeg kan bruke medium-cut rubbing compound. denne tar da slipespor opp ned til 2000 korning så da er jeg godt innenfor.

og resultatet jeg klarer å oppnå blir slik.
Bilde

en viktig ting til slutt er å gå over der man har rubbet med en tohodet (eller enhodet) eksenter poleringsmaskin for å viske ut hologrammer man lager med den roterende maskinen.

så bare for å vise magien som oppstod kl 24.00 i dag. ( ca 20 timer effektive timer )
Bilde
Bilde

rop ut om om det skulle være noe spørsmål :)
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper og steinsprut i lakk

Legg inn av brynjarsa » 06 mai 2012, 13:56

Snasen jobb på enda mer snasen bil :)

Hva bruker du til påføring av lakk? Har testet med sprøyte selv, men ble ikke helt dus med det.
Og en ting er jo disse litt større sårene som du har her, men på mindre skader (stort knappenålshode-ish) har jeg slitt med heft. Det jeg fyller løsner i det jeg begynner å pusse. Noen tips for best mulig heft?

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Re: "how to" fjærne riper og steinsprut i lakk

Legg inn av jan magnus n634 » 06 mai 2012, 15:06

brynjarsa skrev:Snasen jobb på enda mer snasen bil :)

Hva bruker du til påføring av lakk? Har testet med sprøyte selv, men ble ikke helt dus med det.
Og en ting er jo disse litt større sårene som du har her, men på mindre skader (stort knappenålshode-ish) har jeg slitt med heft. Det jeg fyller løsner i det jeg begynner å pusse. Noen tips for best mulig heft?
Det er nok værre å klare å få heft på de små steinsprangene ja. Men det man kan gjøre er å rense hullet med en micro stålkost. Det fulgte med lakkpennen jeg brukte på denne bilen.
Da får du ripet opp litt sånn at lakken får heft. Det som er fint med sprøytespissen er at man kan male fargen utover med spissen uten at man søler maling utenfor hullet. Dette krever da også en stødig hånd.

så konklusjonen for å få god heft er vel da: rense hakket sånn at det ikke sitter gammel voks osv , rense med silikonfjærner med q-tips evt , tynt lag med farge, og tynne sjikt med klarlakk om gangen.
og viktigst av alt. la klarlakken få tørke ferdig.
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Svar