En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitsen?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitsen?

Legg inn av redturbo » 14 mar 2012, 02:25

Identisk varehenger, en med vognkort på totalvekt 2 tonn, den andre 1,4 tonn. Samme pris.
Hva er motivasjonen for slikt?
Eller sagt på en annen måte : Det er ikke lov å henge på 2-tonner'n uansett om den er tom fordi den har en potensiell nyttelast som er for stor for vogntoget.
Ønsker jeg å henge den etter en annen bil med større totalvekt for vogntoget må jeg kjøpe samme henger, men med annet vognkort. Forstå det den som kan.

Ringte sporenstreks politiet for å få vite hva de ville gjøre i utekontroll om jeg kjørte med 2-tonneren og totalvekten for vogntoget eller henger ikke overskred vektene i vognkortet.
Det var tydelig at vedkommende var enig i at alle regler var ikke like innlysende logiske eller ville vært laget slik av politiet.
UP ville da parkere hengeren umiddelbart, andre ville kanskje være mer overbærende.
Ved evt trafikkuhell uten skyld ville fokus dreie mot den "uansvarlige bilist" og forsikringsselskapet ville gjerne trekke alt de var gode for i kaskosaker.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Frode N073 » 14 mar 2012, 09:25

motivasjonene e vel at sjøl de som kun har klasse B førarkort ska konna kjøra stor hengar.
min 9-5 er ca 1600 kg i egenvekt og då kan eg trekka den hengaren med totalvekt på 1400kg.
med den på 2 tonn så øveskride eg 3500kg totalvekt på vogntoget.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av audun-eg N228 » 14 mar 2012, 10:49

Frode N073 skrev:motivasjonene e vel at sjøl de som kun har klasse B førarkort ska konna kjøra stor hengar.
min 9-5 er ca 1600 kg i egenvekt og då kan eg trekka den hengaren med totalvekt på 1400kg.
med den på 2 tonn så øveskride eg 3500kg totalvekt på vogntoget
.
Og i det tilfellet må man vel ha førerkort klasse BE. Forbehold selvfølgelig om at bilen faktisk har lov å trekke henger med totalvekt på 2 tonn.

Edit: Man kan vel uansett ikke dra henger med totalvekt på 2 tonn bak en 9-5, da hengerens totalvekt heller ikke skal overskride bilens egenvekt m/fører.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mar 2012, 11:08

Regelverket er komplisert, men jeg mener det er slik:

Dersom tillatt totalvekt på trekkvogn pluss tillatt totalvekt på henger er under 3500 kg kan man kjøre med førerkort kl B. Selvsagt må man uansett holde seg til begrensninger i trekkvognas vognkort.

Har man førerkort klasse BE spiller det ingen rolle hva som er tillatt totalvekt, da er det trekkvognas vognkort som begrenser hengervekta, og det er hengerens faktiske vekt inkl last som gjelder.

Dvs, dersom man ikke har BE i førerkortet så kan det være nødvendig med lavere tillatt totalvekt på hengeren for å ha lov til å dra ekvipasjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Frode N073 » 14 mar 2012, 12:08

med kl B så må totalvektå på hengaren ver lavare enn egenvekt på bil men bil + hengar må ikkje bli øve 3500kg totalvekt. presisere at det gjelde totalvekt og ikkje egenvekt på hengar. en tom 2 tonns hengar e ikkje lov. i tilleg må det tas hensyn te ka bilen har lov te å dra.
9-5 kan dra hengar opp te 1800kg totalvekt men det har ikkje eg lov te som bare har kl B.

detta har vært diskutert i ein aen tråd og der eg meine konklusjonen blei det eg skrive her.

Merk då at den loven/regelen e ganske tungvint skreve. som med de fleste andra lova. Så det kan ver at du møte någen politi folk som vil krangla på det.


edit: sist eg leste om dette så kan du med kl B kjøra vogntog opp te 4250kg. dette hvis du har ein bil som har 3500kg totalvekt. du kan i detta tilfelle trekka hengar opp te 750kg totalvekt. den siste her kan tas med ei litå klypa salt men e ganske så sikker i påstanden. huske ikkje kor eg leste det då. mest sansynligt lovdata.no
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 mar 2012, 12:19

Ingvar N629 skrev:Regelverket er komplisert, men jeg mener det er slik:

Dersom tillatt totalvekt på trekkvogn pluss tillatt totalvekt på henger er under 3500 kg kan man kjøre med førerkort kl B. Selvsagt må man uansett holde seg til begrensninger i trekkvognas vognkort.
Det som også er viktig når en skal benytte seg av den sokalla "campingvogn-regelen" er at tillatt totalvekt på hengaren ikkje er over egenvekta på bilen, inkl. førar (75kg).
Ingvar N629 skrev:Har man førerkort klasse BE spiller det ingen rolle hva som er tillatt totalvekt, da er det trekkvognas vognkort som begrenser hengervekta, og det er hengerens faktiske vekt inkl last som gjelder.

Dvs, dersom man ikke har BE i førerkortet så kan det være nødvendig med lavere tillatt totalvekt på hengeren for å ha lov til å dra ekvipasjen.
Det stemmer, det er dei tekniske totalvektene som gjeld. Fks. kan en på en 9-5 aldri ha tyngre hengar enn 1800kg, sjølv om hengaren er godkjent for 2000kg og en har BE-kortet.
En må også passe på den tekniske totalvekta for heile skyssen, på 9-5 er det ganske greit, der 3870kg (ihvertfall på min) som gjeld, som er tillatt totalvekt på bilen, pluss tillatt totalvekt på hengaren.

Uansett er http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... kalkulator en kjekk sak om en er usikker på kva en har lov å drage etter bilen.

Men til trådstartar, grunnen til at totalvekta er nedregistrert er rett og slett pga den sokalla campingvogn-regelen. Egentlig har en med B-kortet ikkje lov å køyre tilhengar på meir enn 750kg totalvekt.
Men det heile kokar ned til kva sertifikat du har.

Egentlig er dette en gavepakke til dei som ikkje har BE som burde ha vore avskaffa i mine auge, det burde være obligatorisk med betre opplæring for dei som har tenkt å hekte på ein tilhengar. Ser kvar dag en er ute på veien mykje uvettig køyring med hengar, og det toppar seg sommarstida når Ola Dunk køyrer på tur med campingvogna si. Dei fleste anar ikkje har dei har den på veien, og endå værre er det om dei må rygge... Somsagt burde det være betre oppløring enn i dag, no held det med eit par køyretimar og teoriprøve samt oppkøyring. Er trafikkskulen "snill" har dei kanskje en hengar som er smal og enkel å plassere, eit minimum burde være at dei køyrde med fullbreidde skaphengarar ellercampingvogner (2.50m) slik at speilbruk og plassering i veien også vert øvd på før en køyrer opp.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av redturbo » 14 mar 2012, 12:20

Selve regelverket er ikke så vanskelig. Unntaket som gjør det lovlig å trekke henger på mer enn x antall kilo for personbiler er den såkalte "Campingvognregelen".

Den faktiske totalvekten må man ta ansvaret for selv at ikke overskrides. Helt greit.
Det som er kokeliko er at den mulige (tenkte/potensielle) vekten vil du bli stoppet ved en UP/vegvesen-kontroll og får hengeren parkert, selv om den er helt tom.

Det eneste riktige hadde vært at det ble produsert en henger og ett varenummer med 2 tonn i vognkortet til hengeren, men at bilens vognkort selvfølgelig måtte følges mht vekt.
Da kunne hengeren også brukes til større oppdrag slik den opprinnelig er kapabel til, selvsagt for personer med rett førerkort og bil-vognkort.

Regelen slik den er i dag medfører bare byråkrati, flere varenummere og alskens papirtigre.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 mar 2012, 12:28

Frode N073 skrev:edit: sist eg leste om dette så kan du med kl B kjøra vogntog opp te 4250kg. dette hvis du har ein bil som har 3500kg totalvekt. du kan i detta tilfelle trekka hengar opp te 750kg totalvekt. den siste her kan tas med ei litå klypa salt men e ganske så sikker i påstanden. huske ikkje kor eg leste det då. mest sansynligt lovdata.no
Det stemmer ikkje, for med kun B-kortet er tillatt totalvekt 3500kg, uansett.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 mar 2012, 12:45

redturbo skrev:Selve regelverket er ikke så vanskelig. Unntaket som gjør det lovlig å trekke henger på mer enn x antall kilo for personbiler er den såkalte "Campingvognregelen".

Den faktiske totalvekten må man ta ansvaret for selv at ikke overskrides. Helt greit.
Det som er kokeliko er at den mulige (tenkte/potensielle) vekten vil du bli stoppet ved en UP/vegvesen-kontroll og får hengeren parkert, selv om den er helt tom.

Det eneste riktige hadde vært at det ble produsert en henger og ett varenummer med 2 tonn i vognkortet til hengeren, men at bilens vognkort selvfølgelig måtte følges mht vekt.
Da kunne hengeren også brukes til større oppdrag slik den opprinnelig er kapabel til, selvsagt for personer med rett førerkort og bil-vognkort.

Regelen slik den er i dag medfører bare byråkrati, flere varenummere og alskens papirtigre.
Jepp, er slik med alle reglar somregel. Regelen er grei, men det er alltid noken som skal tøye unntaka ;)
En med førarrett i klasse B har ikkje lov å drage en tilhengar tyngre enn 750kg. Benyttar en seg av campingvognregelen kan en somregel, med en normal familiebil drage en hengar på 1500kg...
Som eg skreiv i mitt forrige innlegg, folk som skal drage hengar bør også ha nødvendig opplæring, en hengar med større totalvekt er ofte en større hengar reint fysisk.
Hengaren du nemner i fysste innlegget ditt er en sokalla paragrafhengar, og utnyttar "smutthola" i regelverket.
Det einaste rette og mest enkle er å avskaffe campingvognregelen, og la folk løyse dei sertifikata en treng for å køyre med tilhengar.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mar 2012, 13:11

Er ikke alt som henger helt på greip nei, husker da jeg tok BE-kort, da hadde jeg allerede ABCD. På den tiden var jeg student og kjørte buss på fritida for å få økonomien til å gå ihop, men det visste ikke kjørelæreren noe om.
Før første kjøretime brukte han masse tid på å forklare at med henger kjørte jeg nå et større vogntog, og at jeg måtte tenke på den i svinger, bremselengde, ved hastighetstilpasning osv osv. Da vi endelig kom oss av gårde og tørrpraten begynte, så startet han samtalen med å spørre hva jeg drev med til daglig. "Studerer, og kjører buss..." Da fant han plutselig ut at han hadde noe papirarbeid han kunne ta, mens jeg kjørte litt rundt og fikk tida til å gå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Paul N1176 » 16 mar 2012, 15:00

Hjelle, N6 skrev:
Frode N073 skrev:edit: sist eg leste om dette så kan du med kl B kjøra vogntog opp te 4250kg. dette hvis du har ein bil som har 3500kg totalvekt. du kan i detta tilfelle trekka hengar opp te 750kg totalvekt. den siste her kan tas med ei litå klypa salt men e ganske så sikker i påstanden. huske ikkje kor eg leste det då. mest sansynligt lovdata.no
Det stemmer ikkje, for med kun B-kortet er tillatt totalvekt 3500kg, uansett.
Joda dette stemmer!!

Jeg var nettopp på lastekurs i forbindelse med oppkjøring til BE.. da var kjørelærer innom dette temaet, og man har lov å kjøre totalt 4250 kg hvis bilen du kjører har en tilatt totalvekt på 3500 kg..

egentlig så var alt det Frode N073 skreiv helt spot on!
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 mar 2012, 15:47

Paul N1176 skrev:
Hjelle, N6 skrev:
Frode N073 skrev:edit: sist eg leste om dette så kan du med kl B kjøra vogntog opp te 4250kg. dette hvis du har ein bil som har 3500kg totalvekt. du kan i detta tilfelle trekka hengar opp te 750kg totalvekt. den siste her kan tas med ei litå klypa salt men e ganske så sikker i påstanden. huske ikkje kor eg leste det då. mest sansynligt lovdata.no
Det stemmer ikkje, for med kun B-kortet er tillatt totalvekt 3500kg, uansett.
Joda dette stemmer!!
Jeg var nettopp på lastekurs i forbindelse med oppkjøring til BE.. da var kjørelærer innom dette temaet, og man har lov å kjøre totalt 4250 kg hvis bilen du kjører har en tilatt totalvekt på 3500 kg..
egentlig så var alt det Frode N073 skreiv helt spot on!
Både Lovdata ( http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 8.html#3-5) og Vegvesenet (http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+B%29) skriv jo relativt klart at høgste tillatte vogntogvekt for klasse B er 3500kg. Men det står litt diffust på Vegvesenet sine sider, men les en på Lovdata på §3.5.2 står det jo faktisk "Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.". So i teorien skal det gå, men en må jo alltid sjekke at en er innanfor tillatt hengarvekt og tillatt vogntogvekt, spesiellt om en so tung bil er nedregistret.

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av aero01 » 19 mar 2012, 00:46

Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B. Dette fordi ett eller annet eu direktiv ikke godtar at vi i norge har en slik sær regel lengre...
I tillegg vil det for dem som skal kjøre opp til kl BE bli en landeveistur på 3 timer. Dette i tillegg til de 2 veiledningstimene og ev lastsikringskurs man må gjennom i dag.
(Så for dem som tenker å kjøre opp til kl BE vil det helt sikkert lønne seg å gjøre det i år da kotnaden vil bli en helt annen neste år)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2012, 01:00

aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B. Dette fordi ett eller annet eu direktiv ikke godtar at vi i norge har en slik sær regel lengre...
I tillegg vil det for dem som skal kjøre opp til kl BE bli en landeveistur på 3 timer. Dette i tillegg til de 2 veiledningstimene og ev lastsikringskurs man må gjennom i dag.
(Så for dem som tenker å kjøre opp til kl BE vil det helt sikkert lønne seg å gjøre det i år da kotnaden vil bli en helt annen neste år)
Trafikksikkerheitsmessig høyres det veldig bra ut. Får berre håpe at det vert eit krav at en brukar en sopass stor hengar at eleven må bruke speila og være obs på plassering i veibana. Korleis er det med last i hengaren under øvelsekøyring og oppkøyring? På CE er det jo omkring 38 tonn totalvekt som vel er kravet om eg huskar rett, er det noko lignande trav på BE?

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av aero01 » 19 mar 2012, 02:08

Kravet til hengeren på oppkjøringen er at den minst må være like høy og brei som personbilen(dvs min 1,5m bred), eller at det ikke er mulig å se bak uten bruk av sidespeil og min tillatt totalvekt på 1000 kg og aktuell totalvekt skal være min 800 kg. Er noe mere krav til hvilke last som skal læres å sikres på lastsikringskurset der må henger minst ha totalvekt på 1950 kg tilgang på lan last min 4 m, Kolli tilsvarende ca 1m3, og Last tisvarende storsekk m 500 kg og nødvendig utstyr for å sikre dette.

Svar