Saab 9-3 4WD pick up.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Saab 9-3 4WD pick up.

Legg inn av jjrckd » 02 mai 2012, 14:24

Da jeg altfor ofte har behov for å frakte diverse utstyr fra A til B og tilbake igjen vurderer jeg å selge Saab'en og kjøpe meg en pick up. Litt kjip følelse da jeg er glad i bilen men ser jo at den forfaller altfor fort slik jeg bruker den. En kompis sa for moroskyld at jeg kunne jo bygge den om til pick up. Da jeg senere googlet dette fant jeg hva som tilsammen ville utgjort drømmebilen. Nemlig understellet fra denne:

Bilde
bilspaning+166 by jjrckd, on Flickr

og karosseriet fra denne:

Bilde
4153282860_43d4e127c6_z by jjrckd, on Flickr

Genialt! Så til det "eneste" problemet. Godkjenning hos biltilsynet. Er det i det hele tatt mulig å ta et lettere modifisert Saab 9-3 cabrio karosseri å bolte dette fast på rammen fra en Land Rover, Gelandewagen el. for så å få dette godkjent for bruk på vei? Selvfølgelig er det hele bare en latterlig ide men nå er jo tanken allerede tenkt så da er det jo like greit å forhøre seg litt mer om dette "konseptet".

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-3 4WD pick up.

Legg inn av Helge » 02 mai 2012, 20:16

jjrckd skrev: Er det i det hele tatt mulig å ta et lettere modifisert Saab 9-3 cabrio karosseri å bolte dette fast på rammen fra en Land Rover, Gelandewagen el. for så å få dette godkjent for bruk på vei? Selvfølgelig er det hele bare en latterlig ide men nå er jo tanken allerede tenkt så da er det jo like greit å forhøre seg litt mer om dette "konseptet".
Ja det er mulig. Men du må skrive en omfattende og pinlig nøyaktig søknad. Og det kan utløse engangsavgift hvis de er vrange.
Jeg vet at folk har søkt om få sette Range Rover Classic karosseri på Discovery 1 -ramme og fått nei. Selv om bilene i utgangspunktet har helt lik ramme.
Det enkleste er kanskje å bygge om en Saab til P-U og droppe 4X4.
Eller du kan kjøpe deg en 2011 9-5 4X4. Sette på hevesett og bygge om til P-U. :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 4WD pick up.

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mai 2012, 20:59

Jeg tror du skal slite med å få en fornuftig tillatt nyttelast på den (hvis du ikke får blankt avslag) hvis du bruker Saaben som utgangspunkt. Lettere å bygge om en gammel firehjulstrekker til å ligne en nyere Saab vil jeg tro. Men les kjøretøyforskriften, den er faktisk ikke verre enn at den går an å lese. Det er bedre enn at vi sitter her og synser :D

Hilsen Ingvar, som har fått godkjent Sonett med midtmotor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Re: Saab 9-3 4WD pick up.

Legg inn av Rune N35 » 03 mai 2012, 10:37

Har inntrykk av gardina går helt ned i dass, og ikke bare i sjølve dassen men i røra UNDER dassen med en gang myndighetene hører om kombinasjonen 4WD og ombygging.
Gutta på offroad.no har sitt å slite med i møte med de høye herrer....

Men kanskje muligheten åpner seg når regelverket om amatørbygging en gang om veldig lenge kanskje ser dagens lys.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-3 4WD pick up.

Legg inn av Helge » 03 mai 2012, 14:28

Rune N35 skrev:Har inntrykk av gardina går helt ned i dass, og ikke bare i sjølve dassen men i røra UNDER dassen med en gang myndighetene hører om kombinasjonen 4WD og ombygging.
Gutta på offroad.no har sitt å slite med i møte med de høye herrer....
Sååå ille er det ikke.
Vi får til det meste bare vi skriver gode nok søknader og framskaffer diverse dokumentasjon.
Jeg har fått godkjent det meste jeg har søkt om. Heving, større dekk, ombygging til servo, motorbytter, endring av karosseri osv.
Det som gjør at mange får nei er rett og slett dårlige søknader og kommunikasjon med Biltilsynet. De tenker ikke på at du må bytte radiusarmer, omkalibrere speedometer osv når du hever bilen fordi du får en helt annen geomatri i understellet.
De har selvfølgelig et regelverk å forholde seg til. Men når du får godkjent Granada med twin-turbo og og over 1000 hk så sier det seg selv at det kun handler om å gjøre skikkelig forarbeid.
Ingvar har f.eks fått godkjent Sonett med midt-motor. Og det er ikke lett. Ikke engang jeg hadde tro på at det skulle gå. :D
Men han har gjort skikkelig forarbeid og hatt en god dialog med tilsynet.
Og da går det meste.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar