Bud eller skambud

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Bud eller skambud

Legg inn av Stalfa » 05 mai 2012, 10:47

Hvor går grensen i mellom bud og skambud?

Jeg synes det er vanskelig, det er så mye som spiller inn; ønsket pris fra selger, egentlig markedspris, hvor lenge den har ligget til salgs, hvilke bud som er kommet på bilen i fra før.

Noen kjappe tommelfingerregler eller må man ta de smertelige vurderingene og risikere å trø i salaten?

\\Stian.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bud eller skambud

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mai 2012, 11:32

Bestem deg på forhånd for prisintervallet som er akseptabelt for deg, og gi budet muntlig. Da er det lettere å evt korrigere etter motpartens reaksjon. Prater man litt rundt grøten først så er det enklere å finne ut hvordan selger har resonnert angående verdi. Avhengig av hva det er snakk om, så kan det være lurt å bekrefte skriftlig etterpå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Bud eller skambud

Legg inn av Singsaker » 05 mai 2012, 12:28

Er det bil det er snakk om?

Det er flere faktorer som bør vurderes.

1: Hvor mye vil du ha bilen?
2: Finnes det alternativer?
3: Som du nevner, hvor lenge har den vært til salg?
4: Om det er få eller ingen alternativ, så bør du tenke på at skambud kan sende selger i vranglås, kanskje han ikke vil selge til deg?
5: At en bil er på finn.no lenge skyldes enten prisen er for høy og selger er ikke villig til å redusere pris noe særlig(kanskje han ikke må selge)
Alternativt når detgelder Saab idag så er folk skeptisk, folk tror det er slutt med service og reservedeler, jeg har fått det spørsmålet minst 20 ganger siste 6mnd.
Alternativt så kan selger bare teste markedet, jeg hadde en bil til salgs i 6mnd, siste annonse satt jeg prisen opp til og med og fikk solgt. Av og til handler det bare å
finne den ene som er villig til å betale det du er villig til å selge for.
I salgsprosessen/kjøpsprosessen er makt, spør på en pen måte om han/hun ønsker å selge, bruk argument som at markedet for Saab er vanskelig, så jeg tror at det du
ber om er i overkant gitt hva forhandlere ber om etc.
6: Forsøk med et bud som er i nedre skjikt av det finn.no har idag, men ikke brenn bruer om du vil ha objektet!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Svar