Fersking med kjærlighetssorg

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 18 mai 2012, 22:14

Hei godtfolk.

Registrerte meg etter her etter å ha vært innom i ny og ne i løpet av noen år. Etter at fremtiden til SAAB har blitt mer og mer dyster så har jeg funnet ut at jeg er en fan. Jeg er ikke spesielt interessert i bil og kunne ikke brydd meg mindre om ferske, tyske direktørbiler eller italienske sportbiler som koster et middels u-landsstatsbudsjett. SAAB derimot. Det bryr jeg meg om. Har vokst opp med SAAB og har selv en 1998 9-3 som begynner å bli litt grå rundt snuten.

Vel, nok selvbiografi. Årsaken til den litt merkelige trådtittelen er at jeg misset drømmebilen med 15 minutter i dag. 15 minutter! #-o Auto 23 i Bergen hadde en 9-3 Aero som jeg har siklet på i et par uker nå og først i dag ringte jeg banken for å fikse lån og for å ringe om mer detaljer rundt bilen. Sendte dem en mail tidligere, men de svarte aldri på den. Da lånet var i boks så ringte jeg dem og fikk da høre at bilen var akkurat solgt. Hadde ikke telefonrunden med banken tatt en evighet så hadde jeg kanskje saumfart flyselskaper etter en en-veisbillett akkurat nå. Det er til å grine av. Bilen var akkurat i segmentet jeg var ute etter.

Så, ja. *snufs*

Men nå er jeg i alle fall her. Litt mer konkret så lurer jeg på aktivitetsnivået på forumet om dagen? Håper det er bra for jeg lurer på å melde meg inn i klubben. Tilbudene er gode og kjekt med folk som vet opp og ned på SAAB. Skrur en del sjøl selv om jeg bor 5 minutter unna Speedparts. (Rabattene deres er jo gull for de er mitt "merkeverksted" når jeg trenger bistand).

Beklager sutringen i min første post her. Håper drømmebilen dukker opp igjen om ikke alt for lenge. :D

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av BioKen » 18 mai 2012, 22:21

Om du skriver hva du er ute etter kan det jo hende noen her ønsker å skifte bil.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 18 mai 2012, 22:34

Joa, men det passer vel best under "Kjøp"? Har ikke lyst til å tøye strikken på forumreglene allerede første dag.

Jokke900
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 09 sep 2007, 17:19
Medlemsnummer: N1946
Navn: Joakim Kjøde
Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
Sted: Skogn

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Jokke900 » 19 mai 2012, 03:30

Rett i bøtta merket uflaks #-o

Velkommen til forumet! Her er det vel ikke overdrevent mye aktivitet om dagen ettersom det er landstreff :mrgreen:
Men ikke alle er der så noen sitter da hjemme og leser og skriver likevel.

Men over til det som teller.. må du ha diesel da? Tok ikke lang tid før jeg fant et greit alternativ som jeg heller ville hatt.. Vet ikke hvordan ståa er på den fronten, men etter min mening så er Saab best med bensin :D Ikke at jeg er fan av diesel på personbiler uansett. For min del hører det hjemme i biler som ser ut som de bør gå på det. Drivstoffbiten kan vel andre utdype mer enn meg, men.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34874543

Håper du finner kjærligheten snart uansett og at du melder deg inn i klubben. Verdt hver krone spør du meg!
Jokke900

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 19 mai 2012, 12:08

Jeg har siklet på akkurat den der. Årsaken til at jeg heller mot diesel er driftskostnadene. Har lest om 9-3 E85 motorer til øyet er stort og vått og det er vel ikke en veldig økonomisk motor selv med bioetanol nede i 9 kroner. Etter det jeg har forstått så vil den 180hp TTiD-en komme ned mot 0,5 på forsiktig langkjøring. Kunne også tenkt meg noe over 120 gamp (chip-trimming er jo en mulighet, men å få 180 originalt gir muligheten for enda mer). Dog er jeg ikke veldig hypp på registerreim og Webasto.

Dette var bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32147786

At det er en Aero er egentlig ikke så nøye, men da jeg så at jeg kunne presse det inn i budsjettet istedet for en Vector så var jeg solgt. Dette er jo drømmebilen tross alt. Det må være SC, ikke SS. Personlig aldri skjønt vitsen med sedan. Combiene er langt mer allsidige og penere. 8) Synes prisen på den Aero-en var veldig bra. Er jo Vector-er ute med lignende km.stand og alder som har lik pris. Ikke automat heller som mange Aero-er er befengt med, og i sort! Forbanna altså. Den skulle vært min.

Godt å høre at klubben er aktiv. Da skal jeg få sendt inn bestilling av giro.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mai 2012, 13:52

Jeg hadde definitivt gått for en BioPower-variant. Drivstoffet er en liten del av totalkostnaden ved å ha bil, så du sparer ikke stort på diesel totalt sett med mindre du kjører veldig mye, og de 180 hestene i TTiD'n synes jeg gjør ganske lite av seg. Se deg ikke blind på tallene, prøvekjør en TTiD og en BioPower og se hva du synes. Jeg kjører en 9-5 Bio med manuell kasse og den går stort sett på E85 hele året, men ser på forbruket at den går billigst med E85 om sommeren og bensin om vinteren, pga at det går med mye E85 ved kaldstart. Kjører likevel mest E85 på vinteren da det er morsommere effektmessig. Har montert en Ebersprächer bensinvarmer som også går på E85, og det sparer en god del ved kaldstart. Angående forbruket så bruker min 1,5 på mila med E85, mye småkjøring og temmelig inspirert kjørestil. Det skal sies at bilen ikke er veldig original og at effekten ligger på over det doble av TTiD'en du tittet på, og effekten brukes. Ved normal blandet kjøring på E85 ligger forbruket på ca 1,15, bensin 0,9. Hvis jeg vil så går den på literen eller litt under på lengre turer med E85, og på bensin så får jeg den til å gå ned mot 0,65 om jeg går inn for det (gidder nesten aldri å prøve så hardt). Rekorden er 1,8 liter på mila med E85, med 1,8 tonn på slep og en god del pedalbruk og forbikjøringer.

Kjører man en lavere innblanding av etanol så er ikke forbruket lineært proporsjonalt med blandingen, så det kan være noe å spare på å tanke f eks 50-50 E85 og bensin.

Med forbrukstallene jeg har ved vanlig blandet kjøring, så blir milkostnadene:
11,16 kr/mil på E85, literpris 9,70
13,23 kr/mil på bensin, literpris 14,70

Skal sies at min motor er bygget med noe høyere kompresjon enn standard.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 19 mai 2012, 15:15

Jeg er nok en langt mer konservativ og kjedelig sjåfør enn mange på forumet her. Kjører ikke veldig hardt og har ingen interesse i en muskelbil (veeeel...). Likevel synes jeg det er greit å litt mer enn gjerrige "økonomimotorer". Å måtte gire som en tulling og konstant ligge på 3000+ RPM er ikke så morsomt (for meg iafl.). At diesel ikke er så billig på mindre kjøring er forsåvidt et meget godt poeng. Kjører lite i jobbsammenheng og det blir mye småturer. Regnet selv på kjørekostnadene med en bioetanolmotor og med E85 rundt 9,50 og bensin rett under 15 så lønner jo E85 seg (sterkere motor er jo en fin bonus).

Får revurdere denne dieselmotoren da. :wink:

Synd jeg har blitt så forelsket i Aero-utgaven. Vet jo at det meste er kosmetisk og man kan jo ettermontere en del uansett versjon, men forelskelser er uansett ikke rasjonelle.

Skal vurdere E85-utgaven Jokke900 linket. Eierforholdene virket litt merkelige og det er heftelser godt over salgssummen, men det har sikkert en forklaring. Ikke tilfeldigvis noen på dette forumet som selger den? Får ringe og spørre om noen bilder av interiøret også. Virker som pressebildet av stolene.

Takker så meget for input. Å lufte tankene litt er sikkert lurt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mai 2012, 15:49

TiaZzz skrev: Skal vurdere E85-utgaven Jokke900 linket. Eierforholdene virket litt merkelige og det er heftelser godt over salgssummen, men det har sikkert en forklaring. Ikke tilfeldigvis noen på dette forumet som selger den?
Joda, er en i klubben som selger den.

EDIT: Det finnes jo Aero i bensinutgave også, om du vil ha en Aero. Det er jo den største bensinturboen som er den egentlige Aeroen, Aero med diesel er noe tull de har funnet på i senere tid :wink: Dårlig utvalg i Norge, men du kan jo lete i Sverige. Går forresten en 2009 modell 9-3 SC Aero med XWD firehjulstrekk i klubben, originalt 210 hester (bensin), men nå med et hakk mer. Nydelig bil!
Sist redigert av Ingvar N629 den 19 mai 2012, 16:02, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av na_X » 19 mai 2012, 15:55

Even som selger den med E85 er nok her på forumet ja, men han er vel sjelden innom. Han har hatt noen par SAABer.
Aero-fronten får man jo som tillegsutstyr, er noen nå og da som ligger ute med denne også.

Når det gjelder heftelser så er det jo vanlig at de er ganske høye, heftelsen står jo på bilen når man tar opp lånet, kjøper man bilen som ny står det gjerne 500K i heftelser selv når den nesten er nedbetalt. Skal den være fri for heftelser så må den være helt nedbetalt og lånet er innfridd.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 20 mai 2012, 00:39

Ingvar N629:
Hadde jeg ikke hatt noe budsjett å forholde meg til å hadde ikke dette vært noe problem. Da hadde jeg hatt en knippe Aero/Griffin/Viggen i garasjen. :D Har sett på nyere og dyrere modeller, men jeg kan ikke ta meg råd dessverre.

Import kunne vært noe. Ser jeg må ut med ~165.000 i avgifter på en 2008 Aero, men så er det et eget avsnitt om avgiftslette på alternative drivstoff: http://www.toll.no/templates_TAD/Circul ... ntid=66273 så er det 10.000 i avslag på engangsavgiften. Hvis dette er avgiftsgruppe a, hva nå enn det betyr. Ikke sikker på om bilene på blocket har co2 og effekt for bensin eller E85. Har sikkert litt å si for avgiftene. Gjettet litt på NOx, tok bare 80 som var i referanselisten. Ca. pris SEK 165.000, uten mva 133.000, ca. 111.000 NOK. Det gir ca. 276.000 ferdig fortollet. Ikke så galt hvis man finner riktig bil.

na_X:
Takk for oppklaring. Skal summe meg litt så kanskje jeg ringer Even og diskuterer litt bil. Det er en nydelig bil, ingen tvil om det. Må bare få denne Aero-fetisjen ut av blodet først. :wink:

Noen som vet hvilke E85-motorer som ble levert i 2008 Aero? Fant en 2011 brosjyre, men i denne er det kun 1.9TTiD som ikke er XWD. De er listet som 2.0t/T på blocket, men i følge http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3#2 ... 5D.5B22.5D er det kun 2.0t som er E85.

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Ronald » 20 mai 2012, 10:40

Turbo X på finn nå. SC som du er på utkikk etter. Da ler du av de som har Aero -:)

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 20 mai 2012, 14:42

Hehe, ja det hadde vært noe. Synd lommeboken ville ledd høyest. :(

Jeg skal ringe Tollvesenet og høre om import av E85 bil. De skriver at man ikke skal benytte den vanlige kalkulatoren for denne typen bil. Vet ikke om det bare er de 10.000 som skal trekkes bort eller om det er noe annet.

Jeg har tittet litt på grafene med dreiemoment og effekt for 2.0t BioPower og 1.9TTiD. Gitt at jeg for det meste kjører ganske normalt og får litt frysninger av å ligger over 4.000 RPM, passer ikke 1.9-en bedre for mitt bruk? Jeg skjønner at det er litt som å banne i kjerka her, men jeg er jo ute etter en "fornuftig" bil. Fornuftig samt at det må være litt juice i den og se bra ut vel å merke. :wink: Er ankepunktene mot dieselmotorene at de ikke passer en mer aktiv kjørestil og ikke føles riktige eller er det noe annet?

2.0t BioPower:
Bilde

1.9TTiD:
Bilde

Dieselen gir meg jo et helsikes dreiemoment allerede ved 2.400 RPM. E85-en har mer stabilt dreiemoment, men gir ikke full effekt før over 5.000 RPM. Jeg vil ha denne bilen til den eller jeg stuper så den bør passe kjørestilen min og det ser ut som 1.9-en passer bedre, men jeg er ingen ekspert på moment/effekt.

Totalprisen på denne: http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-3/cv ... FBDABQtA_! vil bli ca. 284.000. Ikke så ille mtp. 2010 mod. og 66.000 i kjørelengde.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av na_X » 20 mai 2012, 16:04

Som du også ser på grafene så dør jo dieseln nesten der bensinen drar på for fullt på registeret. :lol:
Ta deg en tur innom en forhandler som har begge deler, så får du tatt deg en liten test med begge så merker du nok hva du liker best til ditt bruk. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 20 mai 2012, 17:01

"Dør" er vel å ta litt i? Den ligger på 325 Nm ved 4.500 RPM trimmet. Det er maks dreiemoment for trimmet 2.0t uansett turtall.

Du har helt rett mtp. testing dog. Dette er litt som å finne gode joggesko ved å se på bilder. Skal se om jeg finner en sjappe i nærheten av Oslo som har noe jeg kan sammenligne. Tror ikke det er så mange som har en 1.9TTiD og en 2.0t med E85 på tanken inne samtidig. En 1.8t BioPower og en halvslapp 120 gamp diesel er liksom ikke helt det samme.

Setter uansett pris på innspill. Rapporterer tilbake det jeg finner ut som kan være nyttig for andre. Det er kanskje gode guider for import her allerede? Plinger på Tollvesenet i neste uke uansett. Trenger å vite noen detaljer.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av EdHunter N815 » 22 mai 2012, 00:14

Jeg har en 2008 9-3 2,0t Biopower, så og si helt lik den som er linket her. Rett nok har jeg 2,0t med Hirsch-trim, men det veier jo mer eller mindre opp for at den på finn er en 2,0T.

Uansett, jeg kan love deg at du ikke trenger gire mye. På god vei setter jeg børsa i 6. växel, kobler cruisecontrollen på 90-ish, og lar skuta gå... Selv når jeg kjører på bensin med lavere effekt har jeg enda ikke vært ute for en motbakke den ikke har klart å dure opp med mindre det involverer skarpe svinger og fartsreduksjon! :mrgreen:

Jeg var også ganske bestemt på å kjøpe traktor, men snudde i døra etter at en Saab-mekaniker STERKT frarådet det. Mye tull med 1,9 Tid/TTiD-motorene, spesielt om den blir brukt til småkjøring. Som Ingvar sier, et dyrere vedlikehold kan fort spise opp fortjenesten fra lavere forbruk.

Etter å ha hatt Biopower i noen måneder nå så angrer jeg ikke det minste på valget. Bunndraget er suverent for å være bensinbil, og toppeffekten er det heller ikke noe å si på. :woot:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar