Fersking med kjærlighetssorg

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 22 mai 2012, 10:35

Jeg vurderer fortsatt en 2.0t BP (Ble 2.0T noen gang solgt som BioPower?). Jeg vet at diesel ikke er "bedre", det er annerledes. Rent teoretisk så passer TTiD-en meg bedre i og med at jeg sjelden er oppe i 4.000 omdreininger mens en snerten BioPower vil ikke skinne før rundt 5.000 RPM. Eneste diesel jeg har kjørt mye før er jo traktorer så hjertet vil helt klart ha en tøff motor som drikker sprit (or registerkjede. pokker ta registerreimer). 8)

Hjernen forsøker derimot å banke inn at jeg ikke skal bruke bilen til å kjøre på bane med. *sukk*

Tittet litt på det med feil og i følge dette: http://www.side3.no/article3161037.ece (last ned det Excel-dokumentet) så er det noen promille mer feil på 9-3 diesel, men de har også kjørt lengre. Dette var for tre år gamle biler da artikkelen ble skrevet så 2008 mod. Finner ingenting som peker på de individuelle modellene så om det er mer feil på TTiD vet jeg ikke. Noen som vet av andre kilder på nett? Tyske Dekra har bare status per modell så vidt jeg kan se, ingenting om versjoner av modeller. Er helt enig i at å skulle kjøpe fornuftig diesel som viser seg å ha masse feil virker mot sin hensikt.

Nå håper jeg bare innbetalingen for medlemskap kommer så jeg kan kaste meg over import guiden i FAQ-en. Skal bli spennende å se hva man kan få for 200-300 høvdinger.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2012, 11:56

Feilstatistikk fra bilprovningen er neppe så representativt for feilene på dieselmotorene. Ingen drar til bilprovningen med de feilene, for det er ingen tvil om at de er der. Typiske problemer med dieselmotorene, og det gjelder egentlig alt av moderne dieselmotorer uansett merke, er EGR-ventil og partikkelfilter. Noen har ingen problemer, mens noen aldri vil ha en slik bil igjen. Småkjøring er ikke gunstig. At TTiD har to turboladere gjør det neppe mer økonomisk på lang sikt, uten at jeg har hørt om noen som har hatt problemer med det enda. Men turboladere er slitedeler, og når du ser for deg å ha bilen i mange år.... En turbo med variabel geometri er også dyrere enn en vanlig.

At bensinmotoren ikke "skinner" før 5000 rpm er tull, glem de kurvene, spesielt de som viser bilen i trimmet utgave. Prøvekjør, så får du et bedre inntrykk. Og skal du trimme, så vær litt kritisk til hva du kjøper, særlig dersom du ser for deg å ha bilen i mange år. Et tips kan være at dersom du kjøper bilen fra forhandler, så kan det nok fint la seg gjøre å prute inn Hirsch-trim i prisen. Ved prøvekjøring så kan du sikkert be om å få prøve den med Hirsch-trim, da det er mulighet til å prøve bilen i 10 dager med trim før man bestemmer seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av haarstad » 22 mai 2012, 14:58

Har selv en 08 tid 120 gamper, "skremt" opp til 140 gamp.
EGR-tull? JA
Partikkelfiltertull? JA
Dieselstøy? JA
Sprek? NEI.
6 gir er så og si aldri i bruk. På vanlig norsk landevei så er det 4.giret som gjelder. Forbruket på langkjøring ligger på 0.65-0.68. Blandet forbruk 0.76. Begrenset trimmemuligheter er det også. Angrer som fanden at vi ikke kjøpte benserturbo.
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 22 mai 2012, 15:11

Takker igjen for innspill. Jeg har jo selvfølgelig ikke lyst på noen problembil, men hvor har dere denne informasjonen fra? Er dette gjengs blant forhandlere og verksteder eller mer hva kjennere sier? Var ikke klar over at moderne diesel var så problematisk, men så har ikke jeg fulgt med i timen på noen år. Betyr de problemene som du skisserer havari så skjønner jeg godt at de ikke havner i Bilprovningen sine lister.

Skal slutte å lene meg på de grafene. Er bare glansbilder som har lite med kjøreopplevelse som du sier. Må bare finne en sjappe med noe representativt og tid til å stikke ned.

Ringte Tollvesenet. Bioetanol er det ikke fradrag på. Det er kun "rene" etanolbaserte motorer, hva nå enn det betyr, det er et fradrag på 10.000 på. Man kunne regne ut avgifter på bensingrunnlaget hvis dette gav mindre avgifter (han brukte vel noe sånt som primært drivstoff el.). Får se hva den alternative utregningsmetoden sier. Det skal diesel iallefall ha, langt billigere å importere. :|

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av na_X » 22 mai 2012, 15:33

Etter nyttår så kom det noe som heter Nox-avgifter man bør være obs på, dette gjør faktisk Diesel dyrere enn Bensin igjen..
Primær på biobensinen til SAAB er nok bensin, så man regner på 150hk selv om man får 175hk med E85 visstnok så de 25 ekstra hestene når man fyller på E85 får man gratis.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2012, 15:44

Det er effekten på bensin som gjelder avgiftsmessig, ja.

Bruk søkefeltet øverst til høyre her, søk på partikkelfilter og EGR, så ser du litt av det folk plages med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 22 mai 2012, 16:09

na_X skrev:Etter nyttår så kom det noe som heter Nox-avgifter man bør være obs på, dette gjør faktisk Diesel dyrere enn Bensin igjen..
Primær på biobensinen til SAAB er nok bensin, så man regner på 150hk selv om man får 175hk med E85 visstnok så de 25 ekstra hestene når man fyller på E85 får man gratis.
Vet. Har regnet med standardverdiene som Tollvesenet operer med. NOx-avgiftene for 250 mg/km som er standard for diesel (vet ikke om TiD eller TTiD er dette) gir 5.500 i avgifter. CO2 på 119 (sjekket med bruktbilpris.no) gir avgift på 6.750. For en 1.8t derimot gir dette CO2 89.315 og NOx 1.760. Dette er med standardutregningen. Alternativ utregning gir et bedre utslag for bensin, men den henger en del bak diesel. 90 høvdinger i avgift for en ålreit bensin/E85 er rimelig drøyt, men det er vel derfor den alternative utregningen finnes. Bare synd man må betale såpass mye hos bruktbilpris.no for å kunne sjekke ut om import i hele tatt lar seg gjøre. Nå må jeg gjette på en del tall.

Ingvar N629: Skal gjøre det. Ønsker virkelig ikke å kjøpe en glansbilde som falmer så det skal leses til øya detter ut.

Klør etter å mase på det medlemskapet. Alle deres hemmelige guider og prosjekter skal fortæres. Men som det er skrevet på søknadssiden så skal man smøre seg med tålamod. Den som venter på noe godt blir fryktelig utålmodig og alt det der. :wink:

Får ikke sagt det nok, men tusen takk for all input. Har glemt hvor morsomt det var å vindus-shoppe bil!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av EdHunter N815 » 22 mai 2012, 18:38

Bare et hint siden du klør etter informasjon: Vårt svenske "moderforum", STCS er en relativt utømmelig kilde for god informasjon. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 23 mai 2012, 14:07

Hjelp! Må ha brent av noen timer på STSC allerede. Farlig forum. :lol: (takk for tipset)

Ringte Tollvesenet igjen. De har terminaler på tollkontorene med direktetilgang til EurotaxGlass (bruktbilpris.no) og Opplysningsrådet for Veitrafikken sine ny-bilprislister. Det er jo toppers. Da slipper jeg å gjette på hva som skal stå der eller betale ut av hvitøyet for å finne ut om en knippe biler. I tillegg spurte jeg om dette avsnittet:
Det presiseres at det kun er utstyr som fremgår av det sentrale motorvognregister (Autosys) som skal hensyntas ved beregning av forholdstallet. Ekstrautstyr utover det som fremkommer i Autosys skal således ikke hensyntas. Mange kjøretøy er priset med utstyrsvarianter i prisoversiktene, og i slike tilfeller skal prisen på rimeligste utstyrsvariant benyttes. Det skal derfor ikke beregnes tillegg eller gjøres fradrag i grunnprisen dersom kjøretøyet er utstyrt med, eller mangler ekstrautstyr som for eksempel skinninteriør, xenonlys etc
Årsaken er at bruktbilpris.no ikke har noen 1.9 TTiD eller 2.0t Aero. I de tilfellene så skal egentlig Kontor for verdivurdering av kjøretøy kobles inn, men så lenge man finner basisversjonen med en type motor så brukes denne. Det er gode nyheter for Aero-import da bruktbilpris.no baserer seg på Linear-utgavene.

Blir spennende å se hva den alternative kalkulatoren sier på en 2.0t.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Rambraut N1491 » 24 mai 2012, 22:04

Hvis du tenker delepris og servicekostnader på diesel kontra bensin også, så skal du se at i lengden, så vil en bensin bli billigere. Det er nesten garantert.

Hva koster en dieselpumpe f.eks til 1.9TTiD og en bensinpumpe til en 2.0T? Eller innsprøytningsdyse til diesel kontra bensin. Dette er jo og sette ting litt på spissen, men det kan skje.

Nå har det jo vært en god del som har vært plaget med partikkelfilter også, det koster jo mange kroner.

Servicekostnader er vel høyere på diesel også, da de skal ha nytt dieselfilter hver andre år eller hver andre service. Registerrem skal vel byttes hver 120.000km (?) eller hver 5. år. Mulig det er mye lengre intervaller på Saab sine dieselbiler, men det er disse intervallene jeg er kjent med fra Mitsubishi.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 25 mai 2012, 10:31

Hm, jeg har gjort som Ingvar sa og lest alt som har med EGR og partikkelfilter å gjøre på STCS uten at jeg helt klarer å se at det er riktig så ille som skissert her. Svenskene handler mye bio fordi de er redde for dieselprisene ser det ut som. I tillegg ser det ut som 9-5 TiD-motorene var mye mer plaget av feil enn 9-3 sine. EGR-opplegget er annerledes på TTiD i følge en kar som hadde handlet seg TTiD. Var et knippe som sa de hadde kjørt TTiD problemfritt en god stund. Ingen som hadde rapportert feil akkurat denne feilen på sine TTiD-er som jeg kunne se. En håndfull som hadde hatt litt fusk på TiD, men det var mye skru-opp-rengjør. Lite nye, dyre deler. Legger jeg inn rengjøring av dette under annen service, som når jeg bytter motorolje så sier svenskene at dette skal være problemfritt. Så ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende ut. Vet man at en del er utsatt og man kan forhindre problemer eller havari så er jo brorparten av jobben gjort. - http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf

Filtret kan man ta ut og rengjøre med vann.

Generelt diskuteres det en del 1.8t og 2.0t-problemer også. I samletråder på hva man skal være obs på med 9-3 så trekkes ikke diesel ut spesielt. Det er ting man skal være obs på med de ulike modellene og motorene. Spesielt tidlige 9-3 hadde mye typefeil. På 1.8 TiD med 8 ventiler var det en del som testet ut blendeplater. Enten typen som stryper inngangen til EGR-ventilen eller til og med totale blendeplater. På 8v ville dette kanskje gi en feilmelding, men uten at det gjorde noe utover dette. På 16v så ville dette kunne gi problemer at EGR blir overvåket (fant ikke lenken til tråden i farten).

Jeg forsøker å analysere problemet og årsaken til problemene. Var en kar som aldri skulle ha seg diesel fordi han måtte rengjøre EGR ofte på jobb som mekaniker, men dette virker som et merkelig argument hvis man kan fikse det bare ved å ta rengjøringen som en del av service. Ved kjøring i 3.000 RPM skulle forholdene også være ideelle for at EGR og partikkelfilter selvrenser, noe som utsetter problemet. Jeg tviler på at denne karen, med din blankpolerte og trimmede prakteksemplar av en bil, ikke er ute og gjør vedlikeholdsarbeid ofte. :wink:

Jeg har langt fra bestemt meg for noen diesel, men som for alt annet teknisk jeg vurderer så forsøker jeg å innhente informasjon. En BioPower er helt klart med i vurderingen. Årsaken til at diesel stiller sterkt er importkostnader akkurat nå. Tenkte å utvide søker til andre land som neste steg. Må få sjekket opp dette med importavgifter nøye først og fruen skal få kalvet før det blir handlet ny bil. Rapporterer tilbake det jeg finner, positivt som negativt. Må sette av noe tid til å få frisket opp stakkaren som står i garasjen allerede også. Skal jo ikke kvitte meg med den selv om ny 9-3 blir handlet inn. :)

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Ronald » 25 mai 2012, 20:32

Begge TID motorene er 1.9 med 8V el. 16V , 120 el 150 hk. 150 hk'en har et virvelspjeld i innsuget som skaper krøll. Det er nok årsaken til at de med 9-5 opplever diesel problemet større enn de med 9-3. De fleste 9-3 har 120 varianten, mens samtlige 9-5 TID har 150 hk motoren.

Det som irriterer meg mest med dieselsaaben min er ikke EGR å partiklelfilter, men derimot at jeg er avhengig av en dieselvarmer for å få temp. i kupeen på vinteren. Varmeren er etter min erfaring veldig sensitiv for småkjøring.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av TiaZzz » 25 mai 2012, 21:49

Skjønner. Vet at det er nesten påkrevd med en ekstern varmer på dieselmotorene. Men problemene dine hørtes litt pussige ut. Av det jeg har hørt om dieselvarmere så er det eneste ankepunktet prisen på å få den installert og at den trekker 0,1 ca. på mila. Samtidig så vil jo alt man tilfører bilen være enda en kilde til feil.

Skulle ønske jeg kunne funnet mer ut om akkurat TTiD-motorene. Det påstås på STCS at disse er langt bedre enn TiD, spesielt de eldre modellene, men jeg vet ikke hva de som har uttalt seg har av data på feltet. En ting jeg lurer på er deler til TTiD fremover. Nå er jo motoren en Fiat-motor som finnes i andre biler, men har SAAB installert egne turboer og gjort mye med bilen?

Som sagt så må dette vente på at fruen nedkommer, ting etter det har fått roet seg, jeg undersøkt import og riktig bil er funnet. Ingen hast. I tillegg forsvant en nydelig svart 2010 Aero TTiD med TX pakke som var nær perfekt som jeg var nyforelsket i. Kanskje like greit så jeg kan undersøke bedre og fruen ikke kaster meg ut for at jeg prioriterer bil over henne. :wink:

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Fersking med kjærlighetssorg

Legg inn av Ronald » 25 mai 2012, 22:21

Ja varmeren ble jo tilført bilen på Sabbfabrikken som alle andre TID saaber. Problemet med den er at den fusker en del hvis man ikke passer på den. (les: unngår småkjøring) Til slutt kliner den til med feilkode å nekter å fyre. Lite trivelig i den kalde årstiden ...

At den i tillegg er så integrert at den starter automatisk gjør ikke problemet mindre.

TTID motoren er kjøpt av Saab slik som den er. Dukket ikke opp en ny turbo på bakrommet på fabrikken liksom -:)

Svar