Ford mondeo problemer

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Ford mondeo problemer

Legg inn av Daniel2.3t » 22 jun 2012, 21:31

Søsteren min har en eldre ford mondeo som det er noe galt med. Jeg holder en knapp på at girkassen er gåen(automatgir), men tenkte og spørre her. Når man kjører bilen går det noen ganger helt fint, men plutselig ruser den seg opp når man f.eks ligger i 100 km/t. Da øker turtallet veldig før bilen plutselig tar tak igjen.. den kan også nøkke noe VELDIG akkurat som man skulle klint den i andre gir uten å clutche når man ligger i 4 gir. Noen ganer kan man også tråkke gassen i bånn uten at noe skjer.. Det er også en ulyd som følger turtallet, som høres ut som at bilen er en el-bil.. Den har holdt på slik noen måneder nå.. Noen som har en ide om hva det er? Kan nevne at bilen er verdt skrappengene og ikke et øre mer, så er ikke aktuelt og koste på den noen større reparasjon.

Takk for innspill!

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: Ford mondeo problemer

Legg inn av audun-eg N228 » 22 jun 2012, 21:38

Hvor langt har bilen gått? Er det skiftet/etterfylt olje på kassa? Fruen hadde lignende problemer med en 94 Mondeo med automat for en 3-4 år siden. Det ble skiftet gearkasse på den og problemet forsvant. Den hadde gått 260.000 da, så det var vel ikke så veldig rart. Kjøpte brukt kasse og fikk den montert billig, men likevel kostet det vel rundt 7000,- så det er jo spørsmål om det er verdt det. Har bilen gått veldig langt, er det jo bare et tidsspørsmål før noe annet ryker og for ikke å glemme at rusta spiser dem opp...

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Ford mondeo problemer

Legg inn av Daniel2.3t » 23 jun 2012, 10:25

Bilen har gått i overkant av 220 000km nå. Har etterfylt litt olje på kassa, ja. Vet ikke når den ble byttet sist, har ikke hatt bilen så lenge.. Tror nok ikke det er verdt og koste på denne bilen mer enn en tusenlapp, så blir ikke aktuelt og skifte gearkasse på den :P Det er ikke noe man kan gjøre for at bilen skal holde litt lenger? Hørt noe om å hive noe sagflis i olja, men det er kanskje bare for å bli kvitt ulyder?

78dude
Innlegg: 29
Registrert: 11 apr 2006, 00:15
Sted: Utlandet
Kontakt:

Re: Ford mondeo problemer

Legg inn av 78dude » 27 jun 2012, 18:12

Om du skulle putte sagflis i automat-olja, så er jeg redd at Mondeoen har tatt sitt siste sukk! Automatgirkasser skal ha "labratorie-rein" olje om det kan gi deg en pekepinn på hva jeg mener...

Så sant du ikke er bilmekaniker eller er mekaniker med automatgirkasser som spesialitet, så er den eneste måten for oss vanlige å feilsøke ei slik kasse med følgende oppskrift: Ta et oljebytte på kassa med nytt filter, kjør ca 50 mil og ta et nytt oljeskift - da første oljeskift ikke tar med seg all gammel olje.

Funker det, så er problemet løst - om ikke så er converteren i kassa gåen og bilen egner seg best som delebil! (eller at den havner på skroten)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Ford mondeo problemer

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 jun 2012, 22:52

Få et verksted med tilstrekkelig utstyr til og ''flushe'' girkassa om du er interessert i og bruke såppas med penger på den.

Et vanlig oljeskift med filter bytter ut i gjennomsnitt 1/3 av all oljen i kassa. Får du noen til og flushe girkassen så skal de med riktig utstyr får ut opp mot 97% av all gammel olje.

Testet slikt utstyr på jobben i forrige uke, svart olje kom ut til og begynne med, etter ca. 10 minutter kom det frisk og rød olje tilbake i returslangen. Bilen ble mye bedre og kjøre etterpå, så det hjalp veldig mye! :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Ford mondeo problemer

Legg inn av wanvik » 04 jul 2012, 12:20

Rambraut N1491 skrev:Få et verksted med tilstrekkelig utstyr til og ''flushe'' girkassa om du er interessert i og bruke såppas med penger på den.

Et vanlig oljeskift med filter bytter ut i gjennomsnitt 1/3 av all oljen i kassa. Får du noen til og flushe girkassen så skal de med riktig utstyr får ut opp mot 97% av all gammel olje.

Testet slikt utstyr på jobben i forrige uke, svart olje kom ut til og begynne med, etter ca. 10 minutter kom det frisk og rød olje tilbake i returslangen. Bilen ble mye bedre og kjøre etterpå, så det hjalp veldig mye! :)
Dette hørtes interessant ut! Er det noe som går an å bestille time for der du jobber? Og i tilfelle, hvor jobber du? (Ikke at jeg har problemer med kassen, men kan jo være veldig greit å få gjort det likevel..)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Ford mondeo problemer

Legg inn av Rambraut N1491 » 20 jul 2012, 11:17

wanvik skrev:
Rambraut N1491 skrev:Få et verksted med tilstrekkelig utstyr til og ''flushe'' girkassa om du er interessert i og bruke såppas med penger på den.

Et vanlig oljeskift med filter bytter ut i gjennomsnitt 1/3 av all oljen i kassa. Får du noen til og flushe girkassen så skal de med riktig utstyr får ut opp mot 97% av all gammel olje.

Testet slikt utstyr på jobben i forrige uke, svart olje kom ut til og begynne med, etter ca. 10 minutter kom det frisk og rød olje tilbake i returslangen. Bilen ble mye bedre og kjøre etterpå, så det hjalp veldig mye! :)
Dette hørtes interessant ut! Er det noe som går an å bestille time for der du jobber? Og i tilfelle, hvor jobber du? (Ikke at jeg har problemer med kassen, men kan jo være veldig greit å få gjort det likevel..)
Jeg jobber på støren, så for din del er det jo snakk om en kjøretur på drøye 45 min. Vi fikk kun testet maskinen den gangen jeg skrev innlegget, så det er enda ikke bestemt om vi skal gå til innkjøp av en. Ting ligger ann til at det blir, da vi selger bare mer og mer nybil med automat og mange av bruktbilene vi tar inn har også automatgir.

Jeg skal gi en lyd om det blir så vi bestiller maskinen, regner meg jeg skal ha et svar over ferien. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Ford mondeo problemer

Legg inn av wanvik » 06 aug 2012, 12:04

Svarer sent jeg - har vært uten nett i ferien...

Det høres flott ut! :) Jeg kommer nok til å bestille en time dersom dere handler maskin.

Svar