Zinkspray, caliperlakk og slikt

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Zinkspray, caliperlakk og slikt

Legg inn av TiaZzz » 17 aug 2012, 11:57

Hepps.

(Ser at det er litt diskusjon rundt dette fra før, men mye diskusjon rundt oppussing av gamle calipere og gamle tråder)

Det nærmer seg til at jeg skal shine opp hjulbuer og utstyre bruksbilen med nye skiver, klosser og calipere. Har handlet caliperlakk på Torshov Bilrekvisita. Profi-2-K-system hva nå det enn er. Er to-komponent og sikkert greit, men ser ut til at det rekker til kun ett strøk. Calipere er splitt nye og galvaniserte fra fabrikk. Er det noen vits i å sause de inn med mer zinkspray som grunning? I så fall, hvor mange lag? Er også usikker på hvor mye jeg bør male. Maler dere innsiden av calipere? Ser for meg at det kan bli trangt for klossene. Malingen har jeg handlet inn mest for å beskytte calipere mot østlandsvinter, ikke bare for show. Tror ikke jeg gidder å plukke de nye caliperne fra hverandre for å få maling over alt, men hvis det er anbefalt så få jeg sette meg ned og skru.

Hvor handler man best zinkspray? Nå har jeg bare brukt Biltemas spray og den er grei den, men helt matt. Kunne gjerne tenkt meg noe som hadde litt klarlakk i for å ikke gi så godt feste til skit. Jeg har skjønt at flere her har avskrevet alt av lakk og maling fra BT pga. kvalitet. Hvor bør jeg i så fall se etter noe bedre? Legger dere mange lag? Så noen snakke om minst tre lag (antar dere legger ganske tynt i så fall).

Handlet meg Black Diamond skiver og disse er jo, naturlig nok, sorte. Jeg har sett at malingen (eller hva det nå er) slipper veldig lett. Bør jeg avfette skivene og kline dem inn med zink før montering, tror dere? Jeg heller mot dette.

Tips og hjelp mottas med takk!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Zinkspray, caliperlakk og slikt

Legg inn av Ingvar N629 » 17 aug 2012, 12:36

Nye kalipere har jeg brukt å male med et lag hammerite, og det ser ut til å holde meget bra. Du kan male innsiden, men IKKE på glideflatene for klossene, da går de for tregt. Kan ikke tenke meg at du trenger noe zinkspray når du lakkerer utenpå galvaniseringen, da beskytter du jo denne. 2-K er bra, den skal bli tett, noe en 1-K ikke blir.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Zinkspray, caliperlakk og slikt

Legg inn av Kristian N2215 » 17 aug 2012, 15:39

Bruk hammerite på calipper ja, tåler mye og blir litt "glatt" så ikke bremsestøv sitter så godt. Selv så lakkerte jeg de nye skivene mine med zinkspray fra biltema. Bremsestøvet er vanskelig å få vekk.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Zinkspray, caliperlakk og slikt

Legg inn av TiaZzz » 17 aug 2012, 15:49

Er det noen vits i å gå over med klarlakk på boks etter zink? Slik at skit ikke setter seg så godt. (Være litt forsiktig med sliteflaten på skiven selvfølgelig).

Svar