Frostvakt

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Frostvakt

Legg inn av wanvik » 29 aug 2012, 10:08

Ikke Saab-relatert, men forsåvidt bilrelatert :)

Jeg har etterhvert bygd opp en relativt stor samling bilpleieprodukter som nok er verdt noen titusener, og tenker nå å kjøpe en proff stasjonær høytrykksspyler.
Problemet mitt er som følger: Jeg leier ut huset mitt på ubestemt tid (ikke garasjen), og når frost/vinter kommer MÅ dette stå frostfritt..
Garasjen min har heldigvis et rom som er forholdsvis godt isolert, ca 8kvm tror jeg, mens resten er uisolert enkel konstruksjon med stendere og bordkledning. (Er kanskje det fagfolket kaller bindingsverk?)

Er det noen her som har greie på, eller erfaring med slike frostvakter som selges rundt omkring? Ser at både Biltema, Jula og Clas Ohlson f.eks selger slike til en rimelig penge. I beskrivelsene deres står det at de skal være ideelle til slike formål, men det står null og niks om hvor stort areal de kan varme opp.
Det virker til at samtlige jeg har funnet er på 200w, og det er da jeg blir litt skeptisk.
Rommet er jo isolert og ikke så veldig stort, men på de kaldeste dagene er det jo ikke umulig at det blir -25c ute.. Vil 200w være nok til å holde frosten unna dersom det skulle bli så kaldt i en periode over flere dager? (Om det har noe å si; to av veggene i rommet er yttervegger. De to andre går inn i garasjen, men det er vel ikke større forskjell mellom inne og ute enn at det er mindre vind/trekk inne i garasjen..)


Da jeg også tenker å bedrive ølbrygging i rommet er det en fordel om jeg klarer å holde temperaturen på f.eks 5c, men det sørger vel termostaten for, så regner med det ikke er noe problem i øvre sjikt?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Frostvakt

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2012, 10:40

200w frostvakten fra Biltema er det mange som bruker i maskinrommet i båt, og jeg har bare lest godt om den. Jeg har tenkt å bruke en slik der i vinter iallfall, for å holde sjøvannssiden på motoren isfri. Hjelper selvsagt at båten ligger på vannet og der blir det aldri 25 minus, men på den annen side er ikke maskinrommet isolert utover støydempingen heller...

Om 200W er nok kommer jo an på hvor stort varmetapet er.
Alternativt kan du jo kjøpe en termostatstyrt kontakt og koble på en større ovn, mener de har slik kontakt på Clas Ohlson.

Hvis du har mulighet til å stikke innom garasjen og sjekke ofte i starten, så kan du jo sette opp et termometer som memorerer min og maks temperatur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Frostvakt

Legg inn av wanvik » 29 aug 2012, 11:24

Termostatstyrt kontakt var ikke dumt! :)
Rommet er bygd og isolert i "nyere tid", så jeg vil gå ut ifra at varmetapet ikke er så aller verst, men det kan være lurt å logge litt i starten ja.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Frostvakt

Legg inn av EdHunter N815 » 29 aug 2012, 17:24

Kom gjerne med oppdateringer når du har investert i noe og testet. :)
Jeg har et gammelt gårdshus som hytte, og kjelleren der er stor og helt perfekt for lagring av dill og dall jeg ikke har plass til hjemme i leiligheten. Desverre er den dårlig isolert, det vil si at det bare er grunnmuren som skiller ut mot kulden. Jeg er også bekymret for effektiviteten på en slik 200w sak, siden kjelleren er på ca. 90 kvm, og huset er gammelt og trekkfullt...
Ingvar N629 skrev:Alternativt kan du jo kjøpe en termostatstyrt kontakt og koble på en større ovn, mener de har slik kontakt på Clas Ohlson.
Ikke for å være vanskelig, men er det ikke veldig mye enklere å bare kjøpe en termostatstyrt ovn med en gang? Nyere ovner får man med digitale termostater, og disse er ganske så nøyaktige og energieffektive.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Frostvakt

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2012, 18:02

EdHunter N815 skrev:
Ingvar N629 skrev:Alternativt kan du jo kjøpe en termostatstyrt kontakt og koble på en større ovn, mener de har slik kontakt på Clas Ohlson.
Ikke for å være vanskelig, men er det ikke veldig mye enklere å bare kjøpe en termostatstyrt ovn med en gang? Nyere ovner får man med digitale termostater, og disse er ganske så nøyaktige og energieffektive.
Og de går ned til 5 grader??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Frostvakt

Legg inn av Pål N526 » 29 aug 2012, 22:05

Ingvar N629 skrev:
EdHunter N815 skrev:
Ingvar N629 skrev:Alternativt kan du jo kjøpe en termostatstyrt kontakt og koble på en større ovn, mener de har slik kontakt på Clas Ohlson.
Ikke for å være vanskelig, men er det ikke veldig mye enklere å bare kjøpe en termostatstyrt ovn med en gang? Nyere ovner får man med digitale termostater, og disse er ganske så nøyaktige og energieffektive.
Og de går ned til 5 grader??
Adax sin digitale termostat går ned til 5 grader. Kan programerers med nattsenking ol. også.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Frostvakt

Legg inn av wanvik » 30 aug 2012, 11:56

Var en tur i garasjen sammen med en kompis i går, og da diskuterte vi dette litt.
Han mente også at det var mange panelovner som hadde termostat som gikk så lavt, og da er jo problemet forsåvidt løst :) Har mange ovner til overs etter at jeg bytta til varmepumpe...

Fikk i tillegg en lysende idè i natt! :shock: :idea: Frostvaktene koster jo ikke mer enn 150kr(?), og sett bort ifra at de okkuperer ett uttak hver, er det jo ingen ting i veien for å kjøpe flere dersom det skulle bli knapt..

Tror uansett jeg prøver med èn frostvakt først, så får jeg evt supplere med panelovn eller flere frostvakter dersom det ikke blir bra nok med èn. (Selv om det i utgangspunktet er tørt i rommet, er vel frostvakten bedre IP-klasset enn en panelovn, og det er jo greit når det er ute i garasjen.)


Skal oppdatere etterhvert som temperaturen synker.

Svar