Variable Geometry Turbo.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Variable Geometry Turbo.

Legg inn av Helge » 18 sep 2012, 18:18

Land Roveren er snart moden for et turbobytte. (2003 Discovery TD5)
Og jeg vurderer en VGT.
Hva mener ekspertisen om en slik turbo?
Jeg leser at andre er fornøyde, men er det verdt pengene?
Og virker det?

http://bellautoservices.co.uk/products/ ... vgt-turbo/
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Variable Geometry Turbo.

Legg inn av na_X » 18 sep 2012, 18:30

Porsche har jo slikt i sine nyere biler, de koster endel også bør man vel også ha en fancy motorstyring for å styre dette optimalt?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Variable Geometry Turbo.

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2012, 19:55

De fleste moderne dieselmotorer har dette. Ikke noe problem å bruke det, men du må bygge om reguleringa da aktuatorene normalt bruker vakuum og ikke trykk. Bytt til trykkaktuator og sett på en "pysventil" slik at du enkelt kan regulere. En kompis gjorde dette da vi gikk ingeniørhøyskolen, han monterte en relativt voksen VNT på en 2,5 liters diesel i Pug 605. Måtte justere mer ned enn beregnet da den ladet 0,4 bar på tomgang... Med maks skrudd dieselpumpe fikk den bra moment og responsen var umiddelbar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Variable Geometry Turbo.

Legg inn av Helge » 18 sep 2012, 20:18

Motoren er elektronisk styrt. Ingen dieselpumpe å regulere.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Variable Geometry Turbo.

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2012, 21:19

Turboreguleringa kan du likevel løse som beskrevet over.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Variable Geometry Turbo.

Legg inn av Helge » 18 sep 2012, 22:57

Står ingenting på hjemmesiden at jeg må bytte dette.
Men jeg må montere en trimboks.

Vil ikke en slik ombygging gi motorlampe?
Edit: Nei, det vil det ikke når jeg får tenkt meg om.

Så da skjønner jeg hvordan dette fungere og bestiller. :)
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Variable Geometry Turbo.

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2012, 23:21

Fikk ikke opp den linken din tidligere da jeg svarte på smarttelefon, men det er slik en VNT vanligvis reguleres. Men om det er et kit som er spesielt til din bil så bør det vel være plug and play. Bedre respons blir det i alle fall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar