Älvsbyhus

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Älvsbyhus

Legg inn av Jørgen N237 » 06 okt 2012, 04:30

Hei,

er det noen her som har erfaring med Älvsbyhus? Går å vurderer, men er det virkelig så komplett som nettsiden forteller? Er det noen overraskelser? F.eks. er det vel krav om isolasjon og ventilasjonsanlegg i nye hus idag, er dette på stell med Älvsbyhus? Er litt i villrede, er vel økonomisk sett eneste byggemåte der vi faktisk har peng til å bygge nytt..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Älvsbyhus

Legg inn av Morten S. » 06 okt 2012, 08:09

Har ingen erfaring med de, men det er satt opp flere Âlvsbyhus her i distriktet den siste tiden.
De må jo tilfredstille gjeldende regler mht isolasjon osv for å få godkjent huset.

Så selv på det alternativet for ca 15 år siden, og da hadde de bedre isolasjon enn kravet var dengang.
(Ble ikke noe av det for min del da jeg solgte tomten, men var helt klart et godt alternativ dengang.)

Artig å seen tom grunnmur når man kjører til jobben og et ferdig hus når man er på vei hjem.
"Alt" fra totakt til turbo

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Älvsbyhus

Legg inn av 99Turbo » 07 okt 2012, 20:03

Älvsbyhus er billig på flere maåter enn kun prislappen. Det skal tifretstille alle krav i henhold til TEK10 så det er nok ikke noe problem og leveransen er nok så komplett som du har inntrykk av. Når det er sagt så hadde de problemer med å dokumentere at takkonstruksjonen deres holdt mål en eller annen plass nord på for noen år siden, men det var nok også noe med de som hadde montert husene også. Men som sagt så er det billig, og jammen er det billig også........Det er meget begrensede valgmuligheter i deres leveranser slik at de kan oppnå en gode nok effekter på gjenstagelse, innkjøp og samlebåndsproduksjon. Radiatorer er montert i huset ved montering, så det blir ikke lagt tapet bak disse installasjonene og kvaliteten på tapeter, golvbelegg, laminat og parkett er, vel.... billig. Det gjelder også også på bad. Tapeten er garantert å sprekke over de fleste dørene innvendig pga måten platene er lagt inntil på hver side og en bit over dørene og disse er ikke bundet sammen med lim og fals på noen måte. Vinduene står på en annen måte enn det vi er vant til, de står jevnt med innvendig vegg, noe som byggteknisk slett ikke er dumt, men det ser helt for j..... ut og spesielt med de blomsterbrettene som står på braketter ut fra veggen. Som sagt er det byggteknisk fornuftig, men det ser ikke ut i dårlig måneskinn. Måten undertaket, lekter og yttertaket er gjort på er ikke akkurat ideel og jeg har vondt for å tro at takplatene er av beste sort. Hvis du kjøper et 1,5 etg hus og skal innrede 2 etg selv bør en være klar over at takstoler ikke nødvendigvis står på c/c 600 eller med helt lik avstand, slik at isolasjon og annet som er produsert på modulmål ikke nødvendigvis passer. Den håndverksmessige kvaliteten på husene er milt sagt elendig og det er i stor grad også kvaliteten på mange av produktene som brukes. Summert så får du omtrent det du betaler for, en komplett leveranse av et hus med en billig prislapp, som er utrolig billig på alle måter. Älvsbyhus har i Norge også har problemer med oppfølging av reklamasjoner og lovnader etter overtagelse. Mitt råd er å se grundig på et visningshus og se om dere kan leve med kvaliteten og løsningene. Heller ikke dumt å se på hus som har vært bebodd en stund for å se hvordan det da er.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Älvsbyhus

Legg inn av Jørgen N237 » 07 okt 2012, 23:34

Mye av det du nevner her er ting som jeg har lest meg til andre steder også, mye som ikke gjelder på alle hus (sprekker i tapet bla.) Forstått at dette har litt med grunn, og litt med montører å gjøre. Vi har en bekjent som for sitt hus levert i disse dager, ikke langt unna her vi bor (ca. en times kjøring), og vi vil beskue dette huset før vi tar endelig avgjørelse på hva vi gjør. ASlternativet vårt økonomisk sett er å kjøpe 60-talls hus med dertil masse oppussing og vanskelig vite hva vi egentlig får. Dette for ca. 500000 billigere enn aktuelt älvsbyhus. Derav, lavere totalkostnad, og visshet om at det er nyere/mer oversiktlig og ikke minst at vi har vært der fra starten av.

Det vi tenker oss, om mulig, er;
*Hus levert uten varmesystem, med pipe og montere varmepumpe selv (mitt fagfelt),samt montere balansert ventilasjon
*Støpe plate, istedenfor krypkjeller/ringmur.
*Vurderer å få levert uten kjøkken, grunnet ønsker om kjøkkenøy bla.

Dette er fremdeles på tankespinn/tidlig vurderingsstadie, men det er noe vi absolutt er intr i, og kommer til å prøve å få et møte med "lokal" leverandør i det nærmeste. Denne er i Trondheim, drøye 5 timer kjøring unna, men kommer til området ifbm hus som oppføres..
Styrer med DAB og AUX

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Älvsbyhus

Legg inn av 99Turbo » 09 okt 2012, 00:57

Oppsprekking av tapeter har nok ingenting med de som monterer å gjøre, de kobler kun sammen konteinerne. Oppsprekking i hjørnene skyldes bevegelse i treverket og kan i praksis skje på alle nye hus ettersom treverket tørker og "setter" seg og dermed beveger seg litt. Over dører derimot er det løsningen de bruker som rett og slett ikke er bra. Oppsprekkingen bør ikke ha noe med grunnen å gjøre, da har Älvsbyhus satt sin fundamenteringsløsning en plass den ikke burde vært :wink: Selv ville jeg i lys av at de har hatt problemer med kundebehandlingen og servicen i etterkant av en leveranse sett det som ekstra negativt at det nærmeste kontoret er 5 timer unna. Det kan i verste fall føre til lenger ventetid på et evetuelt oppmøte fra deres side etter leveranse.
Når det gjelder plate på mark kan dere nok først som sist glemme det, de leverer konteinere som monteres sammen på plassen seksjon for seksjon med kran, disse er ferdig inredet med kjøkken, bad og alle tekniske installasjoner. Disse har da nødvendigvis derfor bjelkelag og undergolv i hovedplan og 2 etg, så da utgår plate på mark. Denne konstruksjonen vanskeliggjør også ettermontering av balansert ventilasjon ettersom du ikke nødvendigvis kommer lett til i himmlinger. Når det gjelder pipe er det nok stålpipe både lettere og muligens den eneste løsningen med Älvsbyhus, men også dette kan være en utfordring pga nødvendigheten av tilluft til vedovn.
Nå er det noen år siden jeg var borti Älvsbyhus, men dengangen var endringer på det nærmeste ikke eksisterende, kun de enkle tilvalgene de tilbydde. Levering uten kjøkken var f.eks da ikke mulig. Flislagt bad var ikke mulig, og fagmessig muligens heller ikke å anbefale senere uten en rekke forsterkninger.
Ettermontering av tradisjonell luft til luft varmepumpe i nye hus etter TEK10 trådde i kraft er i beste fall en formidabel utfordring og ikke å anbefale i det hele tatt. Det for meg forøvrig til å tenke på at de må ha gjort vesentlige forbedringer på sammenkoblingsløsningen sin hvis de klarer tetthetskravene i TEK10.
Selv ville nok jeg gått for 60 talls løsningen og oppgradert den. Og når det gjelder om å vite hva en får, så burde folk ha med fagfolk som ved hva de skal se etter på husvisning :wink: Det er helt utrolig, men gjennomsnittet bruker vesentlig mindre til på å se på et hus som er en av de største investeringen som gjøres enn de bruker på å finne sine nye bukser #-o Og i tillegg har ikke gjennomsnittet all verden kunnskap om hus og konstruksjoner.
Ser at det kan se ut som jeg svartmaler absolutt alt :lol: Men det stemmer ikke helt, en får et komplett hus til en meget gunstig pris, og for mange er kvaliteten og standaren god nok. Jeg forstår også godt at det er den muligheten endel har for å bygge nytt og at de heller ikke ønsker et oppussingsobjekt.
Men som du spør får du svar :wink: Og om du lurer så er bygg i høyeste grad mitt fagfelt :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Älvsbyhus

Legg inn av Jørgen N237 » 09 okt 2012, 03:38

Hei, og takk.

Det har det siste året vært til salgs kun et hus her i området som har vært aktuelt, har hatt med tømrersvoger som absolutt fraråder til pris som selger krever. Derfor alternativer. Ang pipe leverer alvsbyhus dette, sammen med vedovn, og det er mye endret siste to år på standard og valgmuligheter sies det, også av bekjent par som egentlighar gått i 3 år før de bestemte seg for denne løsningen. Bla. er det endret gulvtype, kvaliteter på tapeter, sammenføyninger, kjøkken/baderomstilvalg.. Tapetene er jo montert etter huset er på plass, og det er visstnok (ikke bekreftet) brukt lim/fugemasse e.l. i skjøter ved dører og tildels andre steder nå. "Vår" forhandler har 2 visningshus ikke langt unna her vi bor, i tillegg til bekjente sitt hus som blir satt opp til jul. Disse husene vil gi oss et bilde av om dette er standard vi ønsker å gå for forhåpentligvis. Etter hva vi har klart å finne ut har denne forhandleren, som er basert i Trondheim, hatt veldig gode skussmål ang. det å følge opp reklamasjoner/slippe å ta ting gjennom hovedkontor++ Ang plate er det for å sette modulene på, etter anbefaling av montører av andre ferdighus, hvorfor, vet ikke.

Og ja, jeg er takknemlig for all input rundt dette, er mye mulig/mest sannsynlig den største investeringen vi noen gang kommer til å gjøre..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Älvsbyhus

Legg inn av Jørgen N237 » 02 nov 2012, 04:58

Tar nå opp igjen denne..

Har vært på to visningshus som alvsbyhus bruker her i fylket, og det virker egentlig veldig greit om man er forberedt på enkel standard. Hadde med snekkere på visning, og omtrent det eneste de hadde å nevne var mangel av netting/duk i raftekassene, manglende tetting av i etasjeskille på bordkledning, og litt stygg listing (her vet jeg ikke hva huseier selv hadde gjort, var opplyst om at han hadde gjort endel slikt selv, inkl innvendige himlingsplater, pga. spotter)

Alt i alt ser dette lovende ut, og er en standrad som vi kan leve med. Har snakket med flere som har fått alvsbyhus fra samme forhandler, og det er stort sett småting de har hatt problem med (gåen ventil på ventilasjon og et par transportskader), alt ordnet iløpet av avtalt frist.
Styrer med DAB og AUX

Svar