USA-tur (vestkyst), reisetips? - NÅ MED REISEBREV

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

USA-tur (vestkyst), reisetips? - NÅ MED REISEBREV

Legg inn av EdHunter N815 » 26 feb 2014, 13:30

Siden det er en god variasjon i klientellet her inne så håper jeg på at det er noen som har tilbragt en del tid i USA, og kan gi oss noen gode reisetips for vestkysten. [-o<

Vi skal i bryllup i Seattle i sommer, og tenker derfor å kombinere dette med en roadtrip opp kysten før bryllupet.
Planen er å velge en flymaskin som ramler ned i LA, for så å leie bil og bruke 8-10 dager på turen oppover.
Har satt opp en rute og tidsplan som gir oss 1 dag i "buffer", slik at vi ikke risikerer å miste bryllupet om vi somler. :P

Ruten i google maps: https://maps.google.no/maps?saddr=Los+A ... ,9&t=m&z=6
Tidsplan:
--> Dag 1 og 2: Et par dager i LA til å kvitte seg med det verste av jetlag før man skal håndtere motorisert kjøretøy, og samtidig få se litt av byen.

--> Dag 3 og 4: LA - Yosemite National Park (6-7 timer kjøring). Tar en nord-østlig kurs ut av LA for å kunne kjøre nasjonalparken på tvers vestover. Setter av 2 dager for å få sett litt mer.

--> Dag 5 og 6: Yosemite - San Fransisco (4 timer kjøring). Setter av en dag for å se oss rundt i byen.

--> Dag 7: San Fransisco - Eureka (5-7 timer kjøring).Kjører langs kysten, via Fort Bragg og selvsagt Avenue of Giants.

--> Dag 8: Eureka - Newport (6-7 timer kjøring).Kjører langs kysten. Kan eventuelt kutte inn til I-5N flere steder for å spare tid, og kjøre til Portland i stedet.

--> Dag 9: Newport - Seattle (5-6 timer kjøring). Kjører langs kysten så langt vi kan, og svinger innlands via Portland siste biten.

Ruten langs kysten kan eventuelt kuttes ut hvis vi havner i tidsklemma, og at vi kjører direkte fra SF eller Eureka til Seattle via I-5N og dermed sparer 1-2 dager. Kjedelig, men svært effektivt...
Håper noen har tips, erfaringer, osv. Er det noe vi "må" innom på veien? Vet at 2 dager i byer som LA og San Fransisco er alt for lite, men hovedmålet her er egentlig selve kjøreturen, og å ha tid til å stoppe på veien når vi føler for det.

Vi har også ca. to uker "disponibel" etter bryllupet, disse tenker jeg vi tilbringer med base i Seattle. Gjerne en tur over grensen til Canada og Vancouver, besøke Olympic National Park, eller kanskje en tur til Poulsbo (en liten by utenfor Seattle som inntil 2. verdenskrig hadde norsk som offisielt språk :)). Andre tips til "må se" innen 5-6 timer kjøring fra Seattle mottas også med takk!
Sist redigert av EdHunter N815 den 30 jun 2014, 08:51, redigert 2 ganger totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Frode N073 » 26 feb 2014, 14:57

Jeg har vært over there. San Fransisco synes jeg personlig er lite spennede. er kaldt der i forhold til LA/San Diego. Ta en tur med Cable Cars og kjør den kjente sikkakk gaten (husker aldri navnet på den). jeg var aldri på Alcatraz men er en attraksjon jeg vil fått sett. tror du må forhåndsbestille her. Golden Gate skal du vel over uansett. er en utkikkspost på andre siden.

Er ca 20+ år siden jeg var i Seatle/Tacoma. Boeing har flyfabrikken sin der. mener det var et flymuseum som kan være verdt å få med seg. seattle har Space Needle. tror det en gang var verdens høyeste restaurant som i tillegg roterer.
er sikkert masse annet interresant her men jeg husker ikke så mye av det.

LA har vel mest å by på av disse. Disneyland/Universial Studio, Santa Monica Beach, Beverly Hills osv.

hvis det ikke er for sent så vil jeg anbefale å bruke litt flere dager sørpå og kanskje fått skvist inn en tur til Las Vegas + Hoover Dam. Kanskje stikke nasen innom Death Valley.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av EdHunter N815 » 26 feb 2014, 15:05

Frode N073 skrev:Jeg har vært over there. San Fransisco synes jeg personlig er lite spennede. er kaldt der i forhold til LA/San Diego. Ta en tur med Cable Cars og kjør den kjente sikkakk gaten (husker aldri navnet på den). jeg var aldri på Alcatraz men er en attraksjon jeg vil fått sett. tror du må forhåndsbestille her. Golden Gate skal du vel over uansett. er en utkikkspost på andre siden.

Er ca 20+ år siden jeg var i Seatle/Tacoma. Boeing har flyfabrikken sin der. mener det var et flymuseum som kan være verdt å få med seg. seattle har Space Needle. tror det en gang var verdens høyeste restaurant som i tillegg roterer.
er sikkert masse annet interresant her men jeg husker ikke så mye av det.

LA har vel mest å by på av diverse. Disneyland/Universial Studio, Santa Monica Beach, Beverly Hills osv.

hvis det ikke er for sent så vil jeg anbefale å bruke litt flere dager sørpå og kanskje fått skvist inn en tur til Las Vegas + Hoover Dam. Kanskje stikke nasen innom Death Valley.
Takker så mye for gode tips!
Er ikke for sent i det hele tatt, reiser ikke før i juli og har ikke gjort annet enn å bestille flybillettene Bergen-LA og Seattle-Bergen. Det eneste er at det er 11 dager fra vi lander i LA til bryllupet står, så tiden "sørpå" er begrenset.

Kanskje man skal tilbringe 3 dager i LA da, og heller bare ta en dag i SF i stedet for to. Tenkte på Vegas og Death Valley, men tror det er dumt å bite over for mye. Det får heller bli en annen gang, ellers må vi ta Vegas i stedet for LA.
Et annet alternativ er å hoppe over kjøreturen langs kysten til fordel for Vegas, men jeg er mer et naturmenneske enn et storbymenneske, så det frister ikke så veldig.

Når det gjelder Seattle så kommer vi som nevnt til å ha mye tid i området, så jeg tar definitivt turen innom de du nevner her. Jeg har også en del familie der, samt at hun som skal gifte seg er derfra, så vi får nok mye input på hva som er bra å gjøre der.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Paradigm N558 » 26 feb 2014, 16:04

Turen fra LA til San Francisco synnes jeg virker feil da.
Vi kjørte om Santa Monica Beach, og Hwy 1 og tok inn på Morro Bay. Mest spektakulære solnedgangen jeg har sett i mitt liv, med stillehavet som bakgrunn.
Så kjørte vi videre nordover og kjørte forbi Monterey, hvor vi gjorde den størte tabben noen sinne: Vi skippa den legendariske 17 mile drive.

Men det er det eneste tipset jeg har. Hold deg unna motorveien du har valgt mellom LA og San Francisco, det er ingenting å se der. Kjør langs stillehavet du 8)
For min del var San Francisco stoppestedet. Forøvrig en drittby spør du meg :lol:
Men gatene der er DOBBELT så bratt som de virker i filmene :p

Edit: Slik ville jeg kjørt: Linkythingy
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av EdHunter N815 » 26 feb 2014, 16:43

Paradigm N558 skrev:Turen fra LA til San Francisco synnes jeg virker feil da.
Vi kjørte om Santa Monica Beach, og Hwy 1 og tok inn på Morro Bay. Mest spektakulære solnedgangen jeg har sett i mitt liv, med stillehavet som bakgrunn.
Så kjørte vi videre nordover og kjørte forbi Monterey, hvor vi gjorde den størte tabben noen sinne: Vi skippa den legendariske 17 mile drive.

Men det er det eneste tipset jeg har. Hold deg unna motorveien du har valgt mellom LA og San Francisco, det er ingenting å se der. Kjør langs stillehavet du 8)
For min del var San Francisco stoppestedet. Forøvrig en drittby spør du meg :lol:
Men gatene der er DOBBELT så bratt som de virker i filmene :p
Det er da ingen motorvei jeg har valgt, ruten går som sagt gjennom Yosemite National Park, rett gjennom et fjellpass som krysser nasjonalparken (en av ganske få veier som går rett gjennom en nasjonalpark). Tanken var å få med seg "litt av alt", og ikke bare holde seg langs kysten hele veien oppover.

Kan si meg enig i at SF virker som et sted man reiser gjennom, spesielt med tanke på at det er betydelig dyrere å bo på et småshabby hotell i storbyene kontra et lite koselig hotell med god standard i en småby.

Takker uansett for innspill, det vil bli tatt med i betraktningen. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Stalfa » 26 feb 2014, 21:31

-Kjempetrærrne nord for SF og Bay-Area.
-Napa valley har maaange vingårder.
-Vi var innom Jelly Beans fabrikken som er litt nord for bay area. Morsomt for ungene også. :)
-Yosemite er fint å legge noen dager i. Fin vei til og fra sf. Bratt og svingete. Håper dere ikke leier en Tahoe. :)

- i sf må du spise fiskesuppe av en brød-bolle. :)
-Jeg kjørte The worlds crockiest road eller hva den nå het, ikke imponerende i det hele tatt. Ikke lengre enn man kan lage i en gjennomsnittlig norsk hage. :)

-Var i Seattle for et par uker siden, kjørte en tur til Vancouver. Veldig norsk natur. Vi snudde før vi kom til Whistler siden vi var på sommerdekk og snøen begynte å legge seg.
-En dag kjørte vi rundt Olympic Forest, vest for Seattle. Det var en fin tur, med mye fin natur. Ikke mer enn det. :)


Lei den bilen du vil ha, ikke sats på billig oppgradering eller nedgradering av bil-klasse. Det lønner seg sjelden.
Hadde en 2014 Grand Cherookee nå sist. => anbefales, IKKE.

USA er meget bra på noen områder og suger geite-lem på mange andre områder.

Ellers, ha en fin tur.

\\Stian.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Ottar N398 » 27 feb 2014, 02:33

Personlig kan jeg ikke skjønne at noen anbefaler LA over SF. Det eneste vi fant som var verd å se var santa monica (beach og by) hollywood er noen stjerner feldt ned i fortauet, tar 10 min aå har du fått med deg alt :D
Men skal du spise frokost i downtown LA andefales pantry cafe høyt :mrgreen:

Highway 1 anbefales fra meg også, om du har tid er hearst castle gøy å få med seg. Stormannsgalskap på høyt nivå
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Stalfa » 27 feb 2014, 06:50

Ottar N398 skrev: hearst castle gøy å få med seg. Stormannsgalskap på høyt nivå
Ikke noe barnevennlig. Og orginalene finner du på denne siden av Atlanteren. :)
Men absolutt.

Jeg ville heller ha prioritert akvariet i Monterey, når man først er i den delen av landet.

Også ligger banene, tett der. Gjelder bare å finne dem. Kanskje det er noen happenings der som kan være verdt å få med seg for noen som er bilinteressert. :)
http://www.mazdaraceway.com/ er jo en berømt bane som ligger rett øst for Monterey => http://goo.gl/maps/u0dWp
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av EdHunter N815 » 27 feb 2014, 11:01

Hvor kom barnevennlig inn i bildet...? Vi skal definitivt ikke ha med oss noen snørrunger, pr. i dag vil "worst case" i juli være en liten kul på fruens mage, for denne uken er rød uke. :lol:

Ellers takker jeg for innspill og tips, skal lage meg en liste fra denne tråden og google forslagene for å finne ut hva vi har lyst til å oppleve. :)
Det er mulig vi legger om opplegget og deler turen i tre deler, der del 1 består av LA, Vegas og Death Valley/Yosemite fordelt over 8 dager.
Del to blir å fly til Seattle og være der i området en uke pluss helgen vi er i bryllup.
Del tre vil da bli Highway 1 fra Seattle til LA, siste uken.
Tror dette er et bedre opplegg, selv om vi får en uke mindre i nord og at det nok vil koste noe mer. Seattle kommer vi nok til å besøke igjen senere uansett, da for å ta en nordlig rute øst-vest.

Får med oss Vegas, og får bedre tid i sør til å gjøre det vi har lyst til der. Får også greit med tid til turen langs kysten hele veien sørover, uten å svinge innover i landet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Frode N073 » 27 feb 2014, 11:53

første gang jeg var i statene kjørte vi fra San Diego til Seattle.
slik jeg husker det så er kystlinjen veldig lik Norge. bare varmere.

sist jeg var der kjørte vi 17 mile drive. dette kommer jo helt an på hva slags interesser dere har. men jeg ble litt skuffet. vil du se flotte hus så finner du det i Beverly Hills. du betaler en slant for å kjøre inn. det tar en stund å kjøre igjennom og det mest spennende er "ville" dådyr som går rundt på golfbanene. Det er jo tydeligvis en plass for folk med penger da de hadde 4 (tror jeg) golfbaner fordelt på relativt få hus :roll: Ranchen til clint Eastwood er også der.

ang bil hadde vi først en Ford Explorer som vi va veldig fornøyd med. vi fikk desverre litt problemer med denne (jalla problem) så vi fikk ny. som erstatning fikk vi en Chrysler voyager lign sak. husker ikke navnet men modellen het Rendesvouz eller noe i den duren. begge med V6 og 4wd. grei bil det også.

En liten ting jeg vil nevne siden vi gikk på en smell er avstandene. vi hadde ikke GPS men brukte kart. på kartet er det ikke store avstanden fra f.eks Las vegas til San Fransisco. men det tar 1 dag og kjøre. Samme med Deat Valley. så ut som det skulle være grei skuring å kjøre igjennom. gikk en dag der og :rofl:
du kjører jo til DV fra Las Vegas og et stykke inn (mener det var med et stor infoskilt) så kan du ta av til Venstre der du kommer opp til en utkikksplass. husker jeg ikke feil så er dett ca 1000m +/- over havet der du får en viss peiling på hvor stor denne "dalen" er. i tillegg var det en del info plakater om dalen der oppe. husk å ta med masse vann + litt til. får du motorstopp så kan det gå laaaang tid før noen passerer. er uhellet ute skal du heller aldri forlate bilen. vi hadde ca 45 grader på det varmeste når vi kjørte gjennom.

Som Stalfa nevner så har du kjempetrærne (Redwood) som bør sees. noen av disse kan du kjøre igjennom.

i LA/SF er det mange som selger ferskpressa fruktjuice hvor du kan få tapioca oppi. Tapioca er noe gele aktig greier (små gelekuler) som er veldig godt. tror det er en slags frukt. fant aldri ut av det. Anbefales iallefall. :woot:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Stalfa » 27 feb 2014, 19:29

Ta med egen gps dersom du har, med innlagt kart over usa.

Husk at er mye dyrere å leie bil om du ikke leverer den på samme plass som du hentet den.

\\Stian.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av EdHunter N815 » 28 feb 2014, 09:32

Stalfa skrev:Hadde en 2014 Grand Cherookee nå sist. => anbefales, IKKE.
Hadde satt pris på begrunnelse for at du fraråder å leie SUV (Tahoe/Jeep)? At noen av veiene er bratte og svingete?

Jeg tenkte i utgangspunktet å ha en relativt stor bil, siden vi er avhengig av å drasse med oss alt av bagasje til hele turen på 3 uker. Vi er 4 stykker som reiser, så det blir fort 4 store og 4 små kofferter, samt en del annet dill. Tar ikke lange tiden å fylle opp en middels stor personbil da.

Forslag til "passende" bil mottas gjerne. Saab er selvsagt førstevalget, men jeg regner ikke med at det blir enkelt å finne de som leiebil der borte. :P
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av Ingvar N629 » 28 feb 2014, 09:41

EdHunter N815 skrev:
Stalfa skrev:Hadde en 2014 Grand Cherookee nå sist. => anbefales, IKKE.
Hadde satt pris på begrunnelse for at du fraråder å leie SUV (Tahoe/Jeep)? At noen av veiene er bratte og svingete?
Jeg har hatt Grand Cherokee som leiebil selv, og er det noe jeg aldri mer skal kjøre så er det en slik!! Når du passerer 100 km/t har du egentlig ingen formening om du kjører ut eller ikke, kjørefølelse og stabilitet er helt krise. I tillegg er den trang!
Stalfa skrev:USA er meget bra på noen områder og suger geite-lem på mange andre områder.
Meget godt sammenfattet. Selv har jeg bare vært i USA på jobb, så noen turisttips har jeg ikke. Men mett blir du.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av TiaZzz » 28 feb 2014, 09:56

Leide en Charger sist jeg var der borte. Må vel egentlig sies å være en dritbil, men var litt guttedrøm. :mrgreen:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: USA-tur (vestkyst), reisetips?

Legg inn av EdHunter N815 » 28 feb 2014, 10:09

Ingvar N629 skrev:
EdHunter N815 skrev:
Stalfa skrev:Hadde en 2014 Grand Cherookee nå sist. => anbefales, IKKE.
Hadde satt pris på begrunnelse for at du fraråder å leie SUV (Tahoe/Jeep)? At noen av veiene er bratte og svingete?
Jeg har hatt Grand Cherokee som leiebil selv, og er det noe jeg aldri mer skal kjøre så er det en slik!! Når du passerer 100 km/t har du egentlig ingen formening om du kjører ut eller ikke, kjørefølelse og stabilitet er helt krise. I tillegg er den trang!
Stalfa skrev:USA er meget bra på noen områder og suger geite-lem på mange andre områder.
Meget godt sammenfattet. Selv har jeg bare vært i USA på jobb, så noen turisttips har jeg ikke. Men mett blir du.
Tenkte meg egentlig akkurat det med Jeep, men opplever Chevrolet som helt kurante biler å kjøre. Ikke noen raserbiler så klart, men grei når plass og komfort er hovedfokus. Som sagt, tar gjerne imot tips til bra biler, har begrenset kunnskap om moderne amerikanske bilmodeller.

At USA er et land man blir mett av tror jeg for øvrig ikke man trenger reise dit for å forstå... :P
Når det er sagt, så er det viktig å være selektiv når man reiser slike steder, om man har storbyferie i et slikt land ser jeg for meg at man fort går lei av kulturen. Jeg legger hovedsaklig opp til en tur full av naturopplevelser, storbyferie har uansett aldri vært min ting. At vi ønsker en ferie med variasjon slik at man unngår å bli lei er også noe av grunnen til at jeg spør om råd og innspill fra folket. Noen dager må man nok likevel ha i storbyene for å tilfredsstille fruens shoppingbehov, slik at hun holder fred resten av turen. :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar