bakhjulstrekker

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Bakkehaug
Innlegg: 15
Registrert: 26 feb 2014, 00:00

bakhjulstrekker

Legg inn av Bakkehaug » 31 mar 2014, 22:36

hei, noen som veit om det er komplisert og bygge om en 9000 turbo til bakhjulstrekker?
takk for svar! :D :D

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: bakhjulstrekker

Legg inn av EdHunter N815 » 31 mar 2014, 23:10

Det spørs vel hva som menes med komplisert det, hvilket utgangspunkt du har, og hvor skikkelig og holdbart det skal gjøres.
Om du er erfaren mekaniker så tror jeg det er mulig, men enkelt er det definitivt ikke. Vi snakker vel fort et fulltidsprosjekt som vil vare et par-fem år.

Jeg lekte litt med tanken på firehjulsdrift på 9000 for noen år siden, men fant fort ut at det var et alt for omfattende prosjekt.

Kan jo nevne det jeg husker av hva jeg fant ut da jeg tenkte i de baner;
Det første du bør gjøre er å finne en bakhjulstrekker med omtrent samme sporvidde og akselavstand som 9000, det vil forenkle jobben mye siden du da slipper å tilpasse akslingene så mye. Hjuloppheng må sansynligvis også følge med over, så det vil bli mye kapping og sveising i karosseri for å få ting på plass.

Så må du snu motor 90 grader, noe som nok krever en god del modifisering av motorrom og torpedovegg. Deretter gjelder det å finne en girkasse fra bakhjulstrekker som passer på motoren (eventuelt hente motor og gir komplett fra samme bil som du henter drivverk fra, dette sparer deg nok for en del styr).

Godkjenning blir også et kapittel for seg selv, skal dette gjøres lovlig så kan du regne med noen hundre timer med papirarbeid...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar